DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) HISTÒRIA DE L'ANTIGUITAT TARDANA I PRIMERA EDAT MIJANA Código 12204223
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart Jul., Set.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Correo-e amancio.isla@urv.cat
Profesores/as
ISLA FREZ, AMANCIO
Web
Descripción general e información relevante Estudi del procés de transformació (social, econòmic i polític) al llarg del període

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
 A2 Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A8 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
0. Introducción Decadencia / transformación
1. El Imperio romano tardío La crisis del siglo III
Las reformas administrativas.
Reformas económicas y fiscalidad.
Otras dificultades: las plagas.
El comercio y la teoría de Pirenne
2. La ciudad tardía Rasgos de la transformación urbana
Cristianización de las ciudades.
Las curias y su declive
3. La aristocracia en la Antigüedad tardía De ciudadanos a honestiores
La aristocracia como clase.
La riqueza de la aristocracia
4. Las transformaciones del colonato Esclavos y esclavismo.
El colonato romano. El desarrollo de la adscripción.
La continuidad del esclavismo y la teoría de Bonnassie
5. Las transformaciones culturales La cultura pagana
El cristianismo.
Las persecuciones.
Las herejías.
La ciudad cristiana
Fuera de la ciudad: el monje
6. Los bárbaros El concepto de bárbaro
La etnogénesis
El asentamiento. Discusión sobre la teoría de Goffart
El Derecho germánico
La realeza
7. La Europa carolingia Dinámicas de expansión
Organización del regnum
Tensiones políticas

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 1 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A6
A11
B4
20 48 68
Sessió Magistral
A1
A2
A8
38 40 78
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries introducció al període i las seves característiques
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada anàlisi de textos; comentaris històrics
Sessió Magistral recorregut del temari: grans temes del periode
Atenció personalitzada marxa del curs; aprenentatge personalitzat.

Atenció personalitzada
descripción
desenvolupament del curs (lectures; bibliografia)

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A6
A11
B4

prova amb preguntes curtes amb material Lectura (article)
30%
Sessió Magistral
A1
A2
A8
prova de desenvolupament (temari de la assignatura)

70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les proves afecten les dues metodologies

La segona convocatòria és una prova de desenvolupament de caràcter total, pels alumnes que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Chris Wickham , El legado de Roma. Una historia de Europa de 400 a 1000 , Barcelona, Pasado y Presente, ,
Chris Wickham , Una historia nueva de la Alta Edad Media , Barcelona, Crítica, 2008,
J.R. Davies y M. McCormick, The Long Morning of Medieval Europe, Aldershot, Ashgate , 2008,
B. Ward-Perkins , La caida de Roma y el fin de la civilizacion , Madrid, Espasa-Calpe , 2007,
G. Halsall , Barbarian Migration and the Roman West, 376-568 , Cambridge, UP , 2007,
Peter Brown, El mundo de la Antigüedad tardía, Madrid, Gredos, 2012,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.