Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els mecanismes de la transició de la era colonial a la contemporània, a Amèrica.
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A7 |
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Llegeix, tradueix i comprèn textos científics en altres idiomes.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
1.- Presentació del curs. El colònialisme holandès, francès i britànic a l'Amèrica del Nord (1607-1763). |
|
2.- Les Guerres Índies (1754-1763) (part de la "Guerra dels Set Anys" 1755-1763). |
|
3.- La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824). |
|
4.- L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861). |
|
5.- La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877). |
|
6.- El "New South" i les lleis Jim Crow (1877-1964) |
|
7.- La "Conquesta" de l'Oest (1865-1900) |
|
8.- La industrialització i canvis culturals (1860-1910) |
|
9.- La política: del conservadurisme a l'Era Progressista (1877-1917) |
|
10.- El Now Imperi (1865-1929): expansionisme, imperialisme, la "IWW", i els canvis dels anys vint. |
|
11.- La Gran Depressió (1929-1939) |
|
12.- La política exterior des de 1921 a 1945. |
|
13.- Primera etapa de "La Guerra Freda" (1945-1960) |
|
14.- La Guerra Freda: de la MAD a la desintegració soviètica (1960-1992): una era de canvis polítics. |
|
15.- L'evolució socio-cultural sota la Guerra Freda. Comentari sobre l'evolució històrica recent. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
39 |
45 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
14 |
18 |
Proves mixtes |
|
14 |
28 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula. |
Atenció personalitzada |
Atenció sobre comentaris escrits a presentar, així com qualsevol altre tema referent al seguiment i comprensió de l'assignatura. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per millorar la comprensió i redacció de textos i el temari. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Dues proves escrites que compten 45% cadascuna |
90% |
Proves mixtes |
|
Exercicis pràctics |
8% |
Altres |
|
Assistència i participació |
2% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura és d'avaluació continuada. A la fi del període lectiu es comptarà amb tots els elements que decideixen la nota final de l'assignatura. Si algun alumne no vol seguir l'avaluació continuada, es pot presentar a l'examen final d'avaluació "no continuada" que consta al calendari oficial de l'assignatura (segona convocatòria). |
Bàsica |
Grant, Susan-Mary, Historia de los Estados Unidos de América, 1ª, 2014
Jones, Maldwyn, Historia de Estados Unidos 1607-1992, 1ª, 1995
|
Pels materials d'estudi complementaris, veure més avall: |
Complementària |
Guerra y Sánchez, Ramiro, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, ?, 1975
Eric Stange i Ben Loeterman, dir. , La guerra que creó los Estados Unidos, , 2006
Bosch, Aurora , Historia de Estados Unidos, 1776-1945, 1ª , 2005
LaFeber, Walter , The American Age: United States Policy at Home and Abroad since 1750 , 1ª , 1989
Adams, Willi Paul, comp. , Los Estados Unidos de América , 25ª , 2001
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12204109 | METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114 | HISTORIOGRAFIA/12204115 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|