DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) CRÍTICA DE L'ART Código 12214218
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e mariaramon.cubells@urv.cat
Profesores/as
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripción general e información relevante Principals moments de la història de la crítica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix i assimila els fonaments teòrics de l’estructuralisme i el post-estructuralisme per aplicar-los a la crítica d’art.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos aplicats a la crítica d’art des d’una visió multidisciplinària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció: El concepte de crítica en la Modernitat. Crítica, història de l'art i estètica.
Tema 2. El segle XVIII. La crítica d’art i els salons. Denis Diderot. L'Enciclopèdia, els Salons.

Tema 3. El segle XIX
França. Charles Baudelaire. El Romanticisme.
Tema 4. El segle XIX
Anglaterra. Ruskin i Morris.
Tema 5. El segle XX
Les avantguardes.
Tema 6. El segle XX.
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralisme.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Presentacions / exposicions
A4
12 12 24
Sessió Magistral
A4
41 67 108
Treballs
A4
B1
4 10 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A4
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Presentacions / exposicions Els alumnes de forma individual i en grup exposaran les idees bàsiques de les lectures assignades prèviament.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Treballs Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona.
Atenció personalitzada La professorà rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Atenció personalitzada
descripción
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A4
Realització de crítiques i comentari de textos. 35%
Treballs
A4
B1
Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona. 30%
Proves de desenvolupament
A4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 35%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es valorarà el seguiment de les classes.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament (35%) i el treball de crítica (35%), s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text (30%).


Fonts d'informació

Bàsica Valeriano Bozal (editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 vol.), Visor, Madrid, 2000
Francisco Calvo Serraller, Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, Tusquets , Barcelona, 1993
Anna Maria Guash, La crítica de arte. Historia, teoría y praxis,, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003
Anna Maria Guash, La Critica discrepante, Cátedra, Madrid, 2012
Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
Lionello Venturi, Historia de la crítica de arte, Debolsillo, Madrid, 2004

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.