DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA Código 12224003
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
Correo-e jm.gavilan@urv.cat
anabel.folch@urv.cat
Profesores/as
GAVILÁN IBÁÑEZ, JOSÉ MANUEL
FOLCH MAS, ANA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante 'Introducció a la psicologia' és una via d'entrada per conèixer els principis bàsics que regeixen la psicologia humana i la seva aplicació, des d'un vessant empíric, adaptat als estudis de comunicació. L'assignatura gira al voltant dels processos psicològics bàsics, tals com la percepció, la memòria, la motivació, les emocions, l'aprenentatge... i pretén donar una idea global de les nostres capacitats i limitacions. Les unitats temàtiques es disposen tenint en compte les dimensions intel·lectual, emocional i social. En definitiva, es tracta d'una primera aproximació a què fem, com i per què ho fem.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix de quina manera aborda la psicologia l’estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la importància dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals. Tema 1. La psicologia com a ciència.
Tema 2. Models psicològics de la conducta humana.
Unitat temàtica II. Basses psicobiològiques de la conducta. Tema 3. Estructura i funció del sistema nerviós. Filogènia i ontogènia. Herència i ambient.
Unitat temàtica III. Processos psicosocials bàsics. Dimensió cognitiva:
Tema 4. Sensació, percepció i atenció.
Tema 5. Aprenentatge i memòria.
Tema 6. Intel·ligència.
Dimensió emocional:
Tema 7. Motivació i emoció.
Tema 8. Personalitat i trastorns psicològics.
Dimensió social:
Tema 9. Societat i cultura.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
A2
30 40 70
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C4
10 30 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C4
10 20 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries -Prendre contacte amb els alumnes i copsar el nivell de coneixements que aquests tenen respecte a la matèria a impartir.
-Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral - Exposició dels continguts de l'assignatura.
- Visionat de vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials.
- Realització de qüestionaris de comprensió de continguts a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària - Realització d'experiments psicològics classics i casos pràctics a l'aula i posterior discussió.
Atenció personalitzada -Facilitació d'atenció directa i personalitzada a l'alume al llarg del curs per tal que aquest tingui l'oportunitat de plantejar preguntes relacionades amb la matèria impartida a classe i resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
descripción
En l'horari d'atenció l'alumne tindrà l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
C4
A través de la realització dels exercicis i resolució de problemes, l'alumne podrà aplicar la teoria apresa durant les sesions magistrals. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
C4
A través d'aquests suposits pràctics l'alumne podrà resoldre casos relacionats amb la matèria impartida durant les sessions magistrals.
20%
Proves objectives de tipus test
A2
Tots els coneixements assolits pels alumnes a teoria i pràctiques s'avaluaran a partir de proves d'opció múltiple, és a dir, proves objectives tipus test. Sempre seran amb tres opcions de resposta i els errors restaran puntuació. 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els coneixements apresos durant el curs s'avaluaran a través de proves objectives d'opció múltiple de resposta (tipus test). La part teòrica tindrà un pes d'un 60% respecte el total de l'assignatura i s'avaluarà mitjançant dues proves. La primera serà a meitat de curs (parcial alliberador) i la segona (examen final 1) a final de curs. Els alumnes que no superin el parcial alliberador aniran a l'examen final 1 amb tota la matèria. Els que l'aprovin s'avaluaran només dels continguts de la segona part del curs (segon parcial). En aquest cas, la nota final de teoria serà la mitja entre el primer i el segon parcial.

La part pràctica tindrà una única avaluació a finals de curs. Aquesta constarà d'un examen tipus test i exercicis pràctics (informes). El pes de les pràctiques a l'assignatura és del 40% (el professor establirà quin percentatge dóna a l'examen i als exercicis). La nota final de l'assignatura serà la nota ponderada dels exàmens teòrics i de la nota final de pràctiques. Per poder fer mitja de teoria i pràctiques, tots els alumnes han de superar la part teòrica amb una puntuació mínima de 5.

Els alumnes que no superin els exàmens de primera convocatòria hauran de presentar-se a la segona convocatòria (examen final 2). Aquesta segona i última convocatòria consistirà en un únic examen final que inclourà preguntes de tots els continguts impartits durant el curs, tant a teoria com a pràctiques. Caldrà superar com a mínim el 50% de les preguntes (una vegades restats els errors) per tal de superar l'assignatura.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Delgado, M.L., Fundamentos de Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2013.
Díaz, D., Izquierdo, E. y Bajo, M., Psicología de la comunicación, Última edición., Madrid: Centro de Estudios Financieros, 2017.
Lahey, B., Introducción a la Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Mc Graw-Hill, 2009.
Myers, D.G., Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2005.
Morris, C.G., Introducción a la Psicología, Última edición., México: Prentice Hall, 2001.

Complementària Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Pinker, S., El instinto del lenguaje, , Madrid: Alianza, 1996.
Feist, J., Feist, G. J., y Roberts, T., Teorías de la personalidad, Última edición, México: McGraw-Hill, 2014
Myers D.G. y Twenge, J.M., Psicología social, Última edición, México: McGraw-Hill, 2019

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.