DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ) Código 12224007
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Formació bàsica Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
GUARRO LÓPEZ, MARC
Correo-e marc.guarro@urv.cat
Profesores/as
GUARRO LÓPEZ, MARC
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretén que l'alumnat consolidi els coneixements de la llengua catalana, tant orals com escrits, i conegui els trets propis del seu dialecte que també formen part de la llengua estàndard, per tal que els pugui utilitzar en les diferents situacions comunicatives formals en què es pot trobar. També pretén que l'alumnat consolidi els seus coneixements de la llengua atenent a la diversitat lingüística i l'ús que se'n fa en els MCM i en la publicitat, i vol capacitar-lo per redactar diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en català, tenint en compte la correcció i l'adequació al seu univers comunicatiu. Finalment, també pretén reflexionar sobre l'ús de la llengua en els MCM, centrant també l'atenció en els llibres d'estil d'aquests mitjans.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Reconeix les característiques bàsiques del castellà o del català estàndard i de les varietats de la llengua, així com les seves característiques específiques en els mitjans de comunicació
Consolida els coneixements ortogràfics, gramaticals i lèxics de la llengua pròpia
Redacta diferents tipus de textos (tant periodístics com publicitaris) en la llengua pròpia, tenint en compte la correcció i l’adequació al seu univers comunicatiu
Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Valora la feina en equip
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. L’estàndard i la diversitat lingüística
1.1 Tipologies lingüístiques
1.2 La varietat dialectal comuna: la llengua estàndard
1.3 La variació estilística
1.4 L'adequació lingüística
2. La variació lingüística i la tradició escrita
2.1 El procés de normalització lingüística i l'estandardització de la llengua catalana
2.2 El català abans de Pompeu Fabra i els principis de la codificació fabriana
3. Els mitjans de comunicació escrits, un reflex de la diversitat lingüística 3.1 La varietat estàndard als MCE
3.2 Els llibres d'estil dels MCE: les opcions lingüístiques escollides
4. El discurs escrit
4.1 Característiques lingüístiques de la llengua escrita
4.2 Anàlisi dels diferents usos del discurs escrit
5. La norma escrita i l'estàndard oral: aixopluc o constricció La norma escrita i l'estàndard oral: aixopluc o constricció
6. Els mitjans de comunicació orals, un reflex de la diversitat lingüística
6.1 Els model de llengua als MCO
6.2 El discurs oral als MCO
7. La Proposta d'estàndard oral de la llengua catalana 7.1 Consideracions generals
7.2 Anàlisi de la Proposta
7.3 Els llibres d'estil dels diferents MCO, complements de la Proposta

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A4
C4
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
C4
37 60 97
Sessió Magistral
A4
C4
35 40 75
Resolució de problemes, exercicis
A4
C4
12 32 44
Atenció personalitzada
A4
C4
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Prova inicial de nivell de llengua.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari.
Resolució de problemes, exercicis Resolució de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals, elaborades pels alumnes fora de l'aula i comentaris dels resultats.
Atenció personalitzada L'alumne/a serà atès/atesa per la professora per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar.

Atenció personalitzada
descripción
L'alumne/a serà atès/atesa per la professora per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
C4
Els exercicis pràctics realitzats a l'aula serviran per veure l'evolució de l'alumnes en relació amb el procés d'ensenyament-aprenentatge. Serveix per arrodonir la nota si l'assistència a classe ha estat regular.
Resolució de problemes, exercicis
A4
C4
Hi pot haver un o dos exercicis pràctics a l'examen que es farà amb data de primera convocatòria i de segona. 50%
Otros  

S'avaluen els continguts teòrics i pràctics treballats a la matèria.

50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària serveix per comprovar que l'alumnat ha adquirit els coneixements i comprèn allò que se li ha explicat. No computa en la nota final, però es té en compte per arrodonir la nota si l'assistència a classe ha estat regular i ha mostrat interès per la matèria.

Ha principi de curs s'especificarà el nombre de proves avaluables que es faran en cadascuna de les dues parts de l'assignatura: estàndard escrit i estàndard oral.

A la segona convocatòria s'hi presenten els alumnes que no han pogut seguir l'avaluació continuada, i aleshores la prova els val el 100%, o aquells que tenen pendent una part de l'assignatura (estàndard escrit o estàndard oral), o totes dues. Per tal d'aprovar l'assignatura per avaluació continuada cal aprovar les dues proves parcials de curs de forma independent. Si a final de curs només s'ha superat una part de l'assignatura i l'altra part no s'aprova a la segona convocatòria, la nota màxima que apareixerà a l'expedient és un 4.


Fonts d'informació

Bàsica Aragonés, A.; Duran, J.; Ingla, M-, Català per a periodistes de les Terres de l'Ebre, Cossetània edicions, 2004
Beltran, J.; Panisello, J., Cruïlla. Curs de llengua, Editorial Alambor, 2002
Beltran, J.; Panisello, J., Aïnes. Exercicis de llengua i claus de correcció, Editorial Alambor, 2002
Bibiloni, Gabriel, Llengua estàndard i variació lingüística, Editorial 3i4, 1997
Coromina, Eusebi, El 9 nou. Manual de redacció i estil, Eumo editorial, 1991
Enciclopèdia Catalana, Gran diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia catalana, 1998
Institut d'Estudis Catalana, Diccionari de la llengua catalana, IEC, 1995
Solà, Joan, Gramàtica del català contemporani, Empúries, 2002
Marí, Isidor, "Registres i varietats de la llengua". COM ensenyar català als adults, 3, Direcció General de Política Lingüística, 1983
Premsa catalana, Llibre d'estil del diari AVUI, Empúries, 1997
El Periódico de Catalunya, Llibre d'estil El Periódico de Catalunya, Ediciones Primera Plana, 2002
Creus, I.; Romero, S., "Els mitjans de comunicació orals a Lleida". Llengua i ús. Revista tècnica de Normalització lingüística, Generalitat de Catalunya, 1999
Bassols, M.; Rico, M.; Torrent, A. M., La llengua de TV3, Empúries, 1997
Institut d'Estudis Catalans, Proposta d'estàndard oral per a la llengua catalana. I. Fonètica, IEC, 1990
Institut d'Estudis Catalans, Proposta d'estàndard oral per a la llengua catalana. II. Morfologia, IEC, 1992
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, http://www2.iec.cat/institucio/seccions/Filologica/gramatica/default.asp,

Complementària Torrent, A.M., La llengua de la publicitat, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1999
Mestres, J.M.; Costa, J.; Oliva, M.;Fité, R., Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo i Universitat de Barcelona, 1995
Televisió de Catalunya, Criteris sobre traduccció i doblatge, Edicions 62 i TV3, 1997
Castellanos, Jordi, Manual de pronunciació, Eumo editorial, 1993
Paloma, D.; Rico, A., Diccionari de dubtes del català, Edicions 62, 1998
Bruguera, Jordi, Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Enciclopèdia catalana, 1990
Casals, Daniel, El català en antena. Vint anys construint el model lingüístic de Catalunya Ràdio, Onada Edicions, 2003
Mollà, Toni, La política lingüística a la societat de la informació, Bromera, 1998
Julià, Joan (ed.), Llengua i mitjans de comunicació, Pagès editors, 2000
Julià, Joan (ed.), Llengua i ràdio, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2000
Julià, Joan (ed.), Llengua i ús a les Terres de Ponent. Criteris i àmbit d'aplicació, Pagès editors, 2000
Bonet, E.; Lloret, R.; Mascaró, J., Manual de transcripció fonètica, Universitat de Barcelona, 1997

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.