DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PLANIFICACIÓ DE MITJANS Código 12224114
Titulación
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RIBAL QUINTANA, AIDA
Correo-e aida.ribal@urv.cat
Profesores/as
RIBAL QUINTANA, AIDA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l’exposició de l’assignatura, la qual cosa no vol dir que s’hagi d’ometre l’exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l’anàlisi de dades d’abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l’afany didàctic de l’assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A12 Aplicar les tècniques de planificació i organització integral de la comunicació d'una empresa o institució, així com dels seus instruments i suports organitzatius.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A12 Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B5 Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
1.Introducció a la planificació de mitjans 1.1.Mitjans Convencionals i NO Convencionals
1.2.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.3.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.4.La planificació de mitjans avui.
1.5.Les Agències de Mitjans
1.6.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
2.Paràmetres bàsics de la planificació 2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
3.CONCEPTES BÀSICS 3.1. La població o univers
3.2. El target group i el target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating i Rating Point
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share o quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes o contactes
3.13. Audiència Neta
3.14. Cobertura
3.15. Gross rating point ( GRP )
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. Terminologia básica i conceptes d’Internet (visites, págines vistes, impresions, CTR,
CPC...)
3.18. L’avaluació
3.19. L’optimització
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS 4.1. Definició i diferències entre Mitjà i Suport
4.2. Característiques dels mitjans:
4.2.1. Premsa diària
4.2.2. Revistes i suplements
4.2.3. Televisió. El zapping i anti-zapping. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, cortes exclusivos, patrocinis, etc.
4.2.4. Ràdio
4.2.5. Cinema
4.2.6. Mitjà exterior
4.2.7. Internet
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ 5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. Kantar Media
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports:Guìa de Medios Digital, Mecos i altres informacions via digital
5.6. Galileo
5.7. Jerarquias
5.8. Geomex
5.9. ComScore

6.SISTEMÀTICA DE TREBALL 6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. Anàlisi de precedents
6.2.1.L’informe de la competència
6.2.2.La importància extraordinària de la creativitat publicitària
6.3. El contrabriefing
6.4. La definició d’objectius
6.5. Recomanació de mitjans
6.6. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.9. Avaluació final abans de campanya
6.10. Negociació i compra
6.11. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.12. L’avaluació final post-campanya
6.13. Anàlisis/seguiment competència
6.14. Sisitemes de remuneració de les Agències de Mitjans.
6.15. Descomptes i rappels.
6.16. Comisió agència i honoraris

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A12
B2
B4
B5
1 2 3
Sessió Magistral
B4
B5
B8
20 60 80
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
B2
B4
B5
2 8 10
Treballs
B4
B5
B8
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis
B5
5 0 5
Atenció personalitzada
A12
30 6 36
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi del Grau amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius,
L’assistència de l’alumnat a classe és obligatòria
Sessió Magistral Temari de l'assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris i de l’activitat de Publicitat i rrpp.. Llur contingut serà matèria de Treball Especial individual puntuable. Aquestes conferències es faran a la tarda del dia i hora consensuat amb els conferenciants i la presència dels alumnes serà obligatòria i puntuable.
Treballs Treballs diversos i dos Treballs Especials del curs (Briefing i Planificació de MItjans de la Campany) amb presentació i exposició a classe a carrèc de grups de 4 alumnes aprox.
Igualment existirà un treball individual sobre les conferències impartides indicat anteriorment
Resolució de problemes, exercicis Segons característiques de cada problemàtica explicades a classe
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada i/o tutories individuals o en grups es realitzarà acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es realitzarà: - Acordant dia i hora de la setmana amb el professor. La reunió es faria en el despatx 3.36 - Alguns dies, el professor informará previament que al finalitzar la classe hi hauran tutories voluntáries pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
B2
B4
B5
Conferències: Treball individual sobre les conferències impartides pels professionals. Els alumnes solament podran fer aquest treball sobre les conferències que han assistit. 1 punt=10%
Treballs
B4
B5
B8
Treballs: 30 % (3 punts). Equips de quatre alumnes aprox. Els treballs seran:

o Divesos Treballs: 1.50 puntos (Taules Dinàmiques:0.50 punt, Media Review: 0.50 punt, Sketch Out: 0.50 punt)
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica: 1,50 punt.:
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
3 punts=30%
Resolució de problemes, exercicis
B5
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica. L’examen es pot fer en horari de classe. Els alumnes que no han superat un o dos exàmens alliberadors de matèria anteriors es presentarán necessariament a la Segona Convocatòria amb la matèria no superada.
5 punts=50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

www.infoadex.es

www.aimc.es

www.ojd.es

www.cuende.com

www.guisdelosmediosdigital.es

www.serviciomecos,com

www.lazonamedia.com

González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.

Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria

Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.

Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.

Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010

Enrique Bigné. "Promoción Comercial" Madrid. Esic 2003

Antón Álverez Ruis. "La magia del Planner" Esic 2012

Raquel Ayestarán, Celia rasgen y Ana Sebastián. "Planificación estratégica y gestión de la publicidad" Esic 2012

Antón Álvarez "La magia del planner" Esic 2012

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2006): Investigación y Planificación de Medios Publicitarios: Cuaderno de Ejercicios. 1ª Edición. ISBN 84-611-3426-5  

PAPÍ GÁLVEZ, Natalia (2009): “El Plan de Medios. Principales respuestas a la eficacia publicitaria”, En Questiones Publicitarias. Revista Internacional de comunicación y Publicidad, 2009 (artículo)

FÜRST,  P. (2004): Planificación de medios: conceptos y funcionamiento de los medios, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2004): Planificación de medios: Técnicas y procedimientos para la planificación, Ediciones la Montaña, Granada

FÜRST, P. (2005): Planificación de medios publicitarios (Cuaderno de ejercicios y autoevaluación), Grupo Stadel-Conzepto Comunicación Creativa    

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.