Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’acord amb la seva planificació, en el termini previst
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
14 |
22 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
28 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
descripción |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els i els estudiants hauran d'assistir i realitzar, com a mínim 6 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
El 20% de la nota de l'assignatura se extreu de la mitjana aritmètica de les 6 millors pràctiques lliurades. |
Debats |
|
Els i les estudiats han d'exposar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la idoneïtat de les anàlisis. |
El peso en la nota es compartit amb l’activitat anterior. |
Treballs |
|
Els i les estudiants han de presentar un treball indiviual que consta de tres parts i que consisteixen en l'anàlisi d'un document visual segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanada. |
El 30% de la nota de l’assignatura se extreu del treball individual. |
Proves de desenvolupament |
|
Els i les estudiants hauran de realizar tres exàmens parcials. |
El pes de la nota dels exàmens és del 50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'assignatura es pot cursar en dues modalitats: avaluació continuada i avaluació no continuada. Els i les estudiants hauran d'escollir la modalitat en què volen ser avaluats de l'assignatura la primera setmana de curs i caldrà que informin d'aquesta decisió a les professores. Avaluació continuada: Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de realitzar al llarg del curs un treball individual (30% de la nota), hauran de presentar-se a 3 exàmens parcials (50% de la nota) i hauran de participar, com a mínim, en 6 de les 9 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (20% de la nota). Avaluació no continuada: Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants que optin per aquesta modalitat hauran de lliurar un treball individual (40% de la nota) i realitzar un examen que abasta els tres exàmens parcials (60% de la nota). El lliurament del treball i la realització de l'examen es duran a terme en la data indicada en el calendari de l'assignatura. En totes dues modalitats d'avaluació, per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, tant en el treball com en els exàmens parcials, i, en el cas de l'avaluació continuada, també en les pràctiques de classe. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la recuperació caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la recuperació es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la recuperació. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. |
Bàsica |
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|