Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Pren consciència de la importància de la comunicació oral per a un desenvolupament professional d'èxit en qualsevol activitat relacionada amb la comunicació social
Domina les bases retòriques de la comunicació oral dirigida a auditoris grupals
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
Coneix i domina els elements bàsics de la comunicació no verbal com a aspecte inseparable d'una comunicació oral d'èxit
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B6 |
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal és apropiat al discurs verbal
Fa presentacions interessants i convincents
Les seves presentacions orals estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps…)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
tema |
Subtema |
A. La Locució i l'ús de la veu com a eina de comunicació |
1. Aspectes fisiològics i expressius de la veu
2. Característiques pròpies de la sintaxi sonora: tècniques d’entonació
3. Adequació de la veu a registres informatius, publicitaris, d’entreteniment i/o ficció.
4. Tècniques bàsiques de redacció per ràdio i televisió.
5. Aplicació del ritme de la veu a la comunicació audiovisual.
6. Principis bàsics de la locució amb música |
B) La locució no verbal i la presentació televisiva |
1. Factors que intervenen en la presentació televisiva
2. L'adequació de la veu i el cos als espais televisius
3. La improvisació
4. Tècniques d'ús del teleprompter
|
La comunicació interpersonal |
1. L'estructura: les parts del discurs
2. L'adequació a l'espai i l'entorn de les presentacions orals
3. Tècniques de relaxació i respiració
4. L'estil lingüístic
5. Elaboració del material de suport. Tècniques de visualització de la informació
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
11 |
8 |
19 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
3 |
15 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
18 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
27 |
30 |
57 |
Pràctiques a través de TIC |
|
2 |
16 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
3 |
8 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, del sistema de treball i l'avaluació de l'assignatura. Realització de primers diagnòstics de la veu i resta d'habilitats comunicatives que es desenvoluparan durant el curs. |
Sessió Magistral |
Sessions a l'aula teòriques pràctiques que presenten les diferents tècniques i paràmetres d'anàlisi i creació de la locució als mitjans audiovisuals i en situacions de comunicació interpersonal. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Els alumnes realitzaran un e-portafoli propi que reculli les pràctiques realitzades i altres evidències que mostrin el desenvolupament de les competències orals. Aquest treball inclourà la reflexió i l'autovaloració de l'estudiant. |
Presentacions / exposicions |
D'acord amb una altre assignatura, es prepararà i s’avaluarà una presentació oral amb assaig enregistrat, anàlisi del material de suport i l'estructura del discurs i diagnòstics de l’ús de la veu i el cos.
Nota: activitat pendent de confirmació. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de diverses pràctiques de locució (estudi de ràdio i de televisió) destinades a l'aprenentatge i de l'adquisició de les tècniques específiques de la redacció i la locució. Es realitzen enregistraments i sessions d'anàlisi i avaluació formativa. |
Pràctiques a través de TIC |
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics supervisats pel docent. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants realitzaran com a mínim una tutoria de seguiment al llarg de l'assignatura on es treballarà la coavaluació |
descripción |
Tutories individuals on es fa anàlisi del portafoli per fer el seguiment de l'avaluació continua i altres aspectes relacionats amb l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Al llarg del curs, l'alumne elabora un portafoli que inclou les seves pràctiques i reflexions que seran analitzades en les tutories individuals. La construcció del portafoli i l’autoavaluació de l’alumne seran els criteris claus de l’avaluació.
Es farà servir al final la coavaluació per decidir aquesta qualificació |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Realització d'una presentació oral dins del marc d'una altre assignatura on s'avaluaran el aspectes referits a l'expressió oral.
Es fara servir l'heteroavaluació. |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es farà servir l'avaluació entre iguals i la coavaluació al llarg de les sessions d'audició i visionat als laboratoris. |
70% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Els alumnes recuperaran i milloraran les seves pràctiques amb enregistraments audiovisuals domèstics.
Es farà servir l'avaluació entre iguals supervisada pel docent. |
10% |
Otros |
|
|
|
Bàsica |
|
Verderver, Rudulf (2006): Comunícate. Thomsom Paraninfo. México Alons,Carmen M. et al. (2004): La radio que convence: manual para creativos ylocutores publicitarios. Barcelona: Ariel. Guevara,Alejandro (2003): Locución: el entrenador personal. Buenos Aires: Catapultaeditores. Huertas,A. i J. J. Perona (1999): Redacción y locución en medios audiovisuales: laradio. Barcelona: Bosch. Polode Guinea, E. et al. (1997): Locución y presentación televisiva. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión. Rodero,Emma (2003): Locución Radiofónica. Madrid: IORTV i Universidad Pontificia. Rodríguez, José Manuel (2000): Técnicas de locuciónradiofónica. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Agost,Rosa (1999): Traducción y doblaje: palabras, voces e imágenes. Barcelona:Ariel. |
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|