Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
| | A7 |
Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
| | A11 |
Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
| | B4 |
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Conceptes bàsics del periodisme informatiu |
|
La notícia: concepte i característiques |
Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa |
Les fonts informatives |
Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa |
Periodista de mitjans i periodista de fonts |
Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment |
La peça informativa escrita |
Estructura i característiques
Entrevista informativa |
La peça informativa en ràdio |
Tipologia de programes informatius radiofònics |
La peça informativa en televisió |
Tipologia d'informatius de televisió |
La informació per internet |
Característiques
Mitjans exclusivament digitals i mitjans que combinen diversos formats
Avantatges i inconvenients |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
7 |
37 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
25 |
50 |
75 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
60 |
90 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
18 |
19 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Sessions teòriques per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió. |
Pràctiques de camp/sortides |
Cobriment de notícies i esdeveniments reals per a la realització de peces informatives de premsa, ràdio i/o televisió. |
Atenció personalitzada |
Lectura de llibres i sessions de treball amb els autors (1 per quatrimestre). |
Atenció personalitzada |
Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats. |
Descripció |
Al llarg del curs hi ha previstes un total de 8 sessions de dues hores cadascuna d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura. Les pràctiques es fan en horari de classe. |
40% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Pràctiques reals, a base de cobrir actes i esdeveniments reals per a premsa, ràdio i/o televisió. L'avaluació té en compte la capacitat se síntesi i la interiorització del concepte de notícia. |
40% |
Altres |
|
Altres exercicis pràctics: lectura d'un llibre en cadascun dels semestres, i testos d'actualitat periòdics. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Serà necessari haver realitzat un mínim del 80% del total de les pràctiques proposades per poder avaluar l'assignatura en primera convocatòria, que tindrà una nota que es fixarà sota criteris d'avaluació contínua. En el cas que no se superi la primera convocatòria, els alumnes hauran de realitzar una prova-examen en segona convocatòria. |
Bàsica |
Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|