DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS Codi 12244112
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.domenech@urv.cat
ricard.lahoz@urv.cat
Professors/es
DOMÈNECH RULL, FRANCESC
LAHOZ AVENDAÑO, RICARD
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixements teòrics i treballs pràctics per arribar a indentificar i poder elaborar treballs periodístics dels gèneres informatius (notícia, entrevista i crònica) destinats a premsa, ràdio, TV i mitjans online.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A11 Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix la teoria i la pràctica de l'organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
 A7 Comprèn l’estructura, les dinàmiques i les rutines de producció d’una redacció d’informatius
 A11 Coneix i sap aplicar el concepte de notícia i de noticiabilitat, i dominar les tècniques bàsiques de producció de notícies per a premsa, ràdio, televisió i internet
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball en equip
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Conceptes bàsics del periodisme informatiu
La notícia: concepte i característiques Criteris de noticiabilitat
Vida de la notícia
Esdeveniments previstos i imprevisibles
Agenda informativa
Les fonts informatives Tipologia
Gestió de les fonts
Citació i atribució de les fonts
Internet i les xarxes socials com a font informativa
Periodista de mitjans i periodista de fonts Diferències i coincidències
Periodista de fonts: notes de premsa, convocatòries, dossiers informatius, internet, xarxes socials, seguiment de l'esdeveniment
La peça informativa escrita Estructura i característiques
Entrevista informativa
La peça informativa en ràdio Tipologia de programes informatius radiofònics
La peça informativa en televisió Tipologia d'informatius de televisió
La informació per internet Característiques
Mitjans exclusivament digitals i mitjans que combinen diversos formats
Avantatges i inconvenients

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
30 7 37
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B5
25 50 75
Pràctiques de camp/sortides
B5
30 60 90
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
Atenció personalitzada
1 18 19
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general dels objectius de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Sessions teòriques per desenvolupar els coneixements bàsics dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis de redacció de notícies reals per a premsa, ràdio i televisió.
Pràctiques de camp/sortides Cobriment de notícies i esdeveniments reals per a la realització de peces informatives de premsa, ràdio i/o televisió.
Atenció personalitzada Lectura de llibres i sessions de treball amb els autors (1 per quatrimestre).
Atenció personalitzada Correció personalitzada de les pràctiques realitzades al llarg del curs pels alumnes. Seguiment i avaluació dels treballs presentats.

Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs hi ha previstes un total de 8 sessions de dues hores cadascuna d'atenció individual i en grup a partir de l'anàlisi i correcció de les pràctiques realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B5
L'avaluació te en compte la qualitat de la redacció i locució de les peces informatives elaborades per a ràdio i televisió, d'acord amb el contingut teòric de l'assignatura. Les pràctiques es fan en horari de classe. 40%
Pràctiques de camp/sortides
B5
Pràctiques reals, a base de cobrir actes i esdeveniments reals per a premsa, ràdio i/o televisió. L'avaluació té en compte la capacitat se síntesi i la interiorització del concepte de notícia. 40%
Altres  

Altres exercicis pràctics: lectura d'un llibre en cadascun dels semestres, i testos d'actualitat periòdics.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Serà necessari haver realitzat un mínim del 80% del total de les pràctiques proposades per poder avaluar l'assignatura en primera convocatòria, que tindrà una nota que es fixarà sota criteris d'avaluació contínua.

En el cas que no se superi la primera convocatòria, els alumnes hauran de realitzar una prova-examen en segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Balsebre, Armand, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, 1998
Palau Sicart, Goretti, Gabinets de comunicació: periodistes a l’altra banda, Pòrtic, 2003
Reig, Ramon, El Periodista en la telaraña: nueva economía, comunicación, periodismo, públicos, Anthropos, 2007
Luengo Benedicto, Juan Tomàs, Cómo elaborar informativos en radio, Comunicación Social, 2010
Benavides, José Luis, Escribir en prensa, Pearson, 2004
De Moragas, Miquel; Prado, Emili, La televisió pública a l'era digital, Pòrtic , 2000
Oliva, L. Sitjà, X., Las noticias en radio y televisión, Omega, 2009
Martínez Albertos, José Luis, Curso general de redacción periodistica, Thomson, 2002
, www.lavanguardia.es, ,
, www.ara.cat, ,
, www.3cat24.cat, ,
, www.cadenaser.com, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent