Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
| | A4 |
Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
| | B5 |
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
El periodisme en el nou context comunicatiu |
Un nou entorn: conversa, saturació, immediatesa, multimedialitat. El nou rol del periodista. L'escriptura de cibernotícies. Definició d'un cibermitjà. Avantatges i desavantatge a la xarxa. Definició de la teoria del Long Tail. |
Tendències del periodisme digital |
Anàlisi de les principals capçeleres de l'Estat i de Catalunya. Detecció del periodisme brossa. La influència de les xarxes socials. L'entesa del cibermitjà com un model de serveis comunicatius. Les característiques del periodisme esportiu a la xarxa. Com aconseguir credibilitat i rendibilitat a Internet? |
El periodisme ciutadà |
La irrupció dels ciutadans com a periodistes. La teoria de Dan Gillmor. Pot un ciutadà fer la tasca de periodista? La influència dels contextos socials i culturals en el periodisme ciutadà. Avantatges i desavantatges d'aquest tipus de peroidisme. |
La participació de l'usuari i les xarxes socials |
L'ús que fan de les xarxes socials els cibermitjans. Aplicació de criteris periodístics poc rigurosos. Models de gestió de comentaris. Tendència cap al control de la participació. Manca de models de participació innovadors. |
Models de negoci a la xarxa |
De la informació a l'infotaintment. Els serveis paral·lels associats a la publicitat. La venda i patrocini de continguts. Models inexistents de pagament en l'àmbit estatal però no internacional. La concepció del mitjà com una empresa més enllà del periodisme. |
El periodisme digital local i tematitzat |
La creació de projectes periodístics a Internet des de la proximitat. Avantatges, dificultats i incerteses. Panorama del periodisme digital al Camp de Tarragona. La creació de microaudiències i la seva rendibilitat. El periodisme digital tematitzat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
14 |
33 |
47 |
Treballs |
|
10 |
60 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs: objectius i pràctiques |
Sessió Magistral |
Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les tres primeres setmanes suposaran l'escriptura de noticies. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. |
Treballs |
A partir de la quarta setmana, dividits en grups de 3 persones, els alumnes hauran de generar continguts reals en format text, vídeo i fotografia. Hauran de fer notícies, reportatges i entrevistes. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes tindran una atenció personalitzada a través del correu electrònic, i en persona, si ho demanen prèviament. |
Descripció |
L'atenció personalitzada està pensada per fer un seguiment a classe, a través del correu electrònic o en persona, amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Les tres primeres setmanes suposaran l'escriptura de noticies. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. |
15% |
Treballs |
|
A partir de la quarta setmana, dividits en grups de 4 persones, els alumnes hauran de generar continguts reals en format text, vídeo i fotografia. Hauran de fer notícies, reportatges i entrevistes.
Dues pràctiques invididuals, la primera de les quals serà la ressenya d'un llibre sobre periodisme digital, i la segona, un article d'anàlisi sobre la monetització de continguts periodístics a la xarxa. |
52,5%
17,5% |
Altres |
|
Assistència a classe. Participació a classe. |
10%
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura en primera convocatòria, cal superar el 5 de mitjana de la nota global, amb independència del número de pràctiques que hagi aprovat o entregat. Si l'alumne no supera aquesta nota i està suspès, en segona convocatòria haurà de lliurar aquelles pràctiques que no ha entregat o bé repetir-ne aquelles que el professor consideri. D'altra banda, el professor es reserva el dret de posar notes individuals en les pràctiques en grup. De fet, cada membre del grup ha d'identificar les feines que ha realitzat. Per últim, els alumnes que no assisteixin a classe tindran un zero en aquesta part de l'avaluació. I els que assisteixin a classe i no participin, només podran optar a un 5. Cal tenir en compte que a l'assignatura no hi ha examen. |
Bàsica |
García Jiménez, Antonio, Aproximaciones al periodismo digital , Dykinson, 2007,
Domínguez, Eva, El Cuarto bit : una década de reflexiones sobre periodismo e Internet , Editorial UOC, 2010,
Núria Almiron, Josep Manuel Jarque, El Mito digital : discursos hegemónicos sobre Internet y periodismo, Anthropos, 2008,
Andrés Boix Palop, Guillermo López García, editores, La Autoría en la era digital : industria cultural y medios de comunicación, Tirant lo Blanch, 2006,
María Ángeles Cabrera (coordinadora), Evolución de los cibermedios : de la convergencia digital a la distribución multiplataforma , Fragua, 2013,
Cobo Juárez, Silvia, Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital , UOC, 2012,
Marie Prat, SE0 : posicionamiento de su sitio web en Google y otros buscadores, ,
Daniel Aranda, Amalia Creus, Jordi Sánchez-Navarro (eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación, UOC, 2013,
Jesús Miguel Flores Vivar, Francisco Esteve Ramírez, Periodismo Web 2.0 , Fragua, 2009,
Jesús Flores Vivar (coordinador), Contenidos y servicios periodísticos en las redes sociales , Fragua, 2014,
Mariano Cebrián Herreros y Jesús Miguel Flores Vivar (editores), Blogs y periodismo en la red, Fragua, 2007,
López García, Xosé, Ciberperiodismo en la proximidad , Comunicación Social, 2008,
Domínguez, Eva, Microperiodismos : aventuras digitales en tiempos de crisis, UOC, 2012,
Salaverría, Ramón, Redacción periodística en Internet , EUNSA, 2005,
|
Manuals de periodisme digital Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa. Manual de redacció de notícies per Internet. Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo. Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet. Història del periodisme digital Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press. Història dels orígens d'Internet. Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial. Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució. Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia. Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols. Rutines de treball del periodisme digital Domingo, David & Paterson, Chris
(eds.) (2011) Making Online News.
Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet
Journalism. New York: Peter Lang. Tendències actuals en periodisme digital en diversos països. Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos. L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals. Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang. Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països. Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe. Mitjans digitals a Catalunya i Espanya Domingo,
D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs
informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans. Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social. Característiques dels mitans digitals a Espanya. Periodisme participatiu Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang. Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món. Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital: http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu. Singer, Jane B; Hermida, Alfred;
Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten;
Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism:
Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell. Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països. |
Complementària |
Gallego Pérez, J. Ignacio, Podcasting : nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros , UOC, 2010,
Marta Pacheco Rueda (coordinadora), La Publicidad en el contexto digital : viejos retos y nuevas oportunidades , Comunicacion Social, 2008,
Mario Tascón, dirección ; Marga Cabrera, coordinación, Escribir en internet : guía para los nuevos medios y las redes sociales, Círculo de Lectores, 2012,
Pastor, Lluís, La Gestión periodística del público , UOC, 2010,
|
Webs recomanades: actualitat del periodisme digital Àmbit català: Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com Escacc: http://www.escacc.cat Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com Àmbit espanyol: e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com Àmbit nordamericà: Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/ Reportr: http://reportr.net Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|