DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) COMUNICACIÓ POLÍTICA Código 12244229
Titulación
Grau de Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Correo-e arantxa.capdevila@urv.cat
Profesores/as
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura els i les estudiants adquiriran competències relacionades amb els processos i les pràctiques de la comunicació política que, en les societats democràtiques actuals, abasten terrenys del periodisme, de la comunicació audiovisual, de la publicitat i de les relacions públiques. Al llarg del desenvolupament del temari, els i les estudiants adquiriran coneixements sobre les dinàmiques implicades en la comunicació política. L’objectiu bàsic d’aquesta assignatura és la definició i l’anàlisi dels principals processos implicats en la comunicació política. Al llarg del curs es focalitzarà l’atenció en els tres protagonistes fonamentals d’aquest tipus de comunicació: els polítics —partits polítics, governs, institucions, etcètera—; els mitjans de comunicació de masses —premsa, ràdio, televisió i Internet— i la ciutadania —opinió pública—. En aquesta assignatura s’estudia quin rol desenvolupen cadascun d’aquests actors, les relacions que s’estableixen entre ells així com els efectes que tenen en tots tres les dinàmiques d’actuació conjunta en la societat actual. El curs concentrarà particularment l’atenció en els períodes de campanya electoral, moment fonamental en el que les interaccions entre polítics, mitjans i ciutadania es fan més presents i adquireixen una major rellevància.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Adquireix eines d’interpretació de la vida política i jurídica
Coneix els sistemes d’organització política
Coneix el procés de configuració de l'Estat constitucional
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
tema Subtema
1. Què és la Comunicació Política? Els orígens de la Comunicació Política.
Definició dels seus trets fonamentals.
Delimitació com a objecte d'estudi.
2. La comunicació política en campanya electoral. La persuasió en el centre de la comunicació.
Màrqueting polític en campanya electoral.
3. La comunicació institucional. Els partits polítics com a fonts i protagonistes de la informació.
Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
4. Els mitjans de comunicació de masses com actors polítics. La mediatització de la política i les seves conseqüències.
La comunicació política 2.0.
Les relacions entre mitjans i política.
5. La ciutadania. El coneixement de la ciutadania com a element central dels processos persuasius.
El paper de l'opinió pública en els processos de la comunicació política.
Les influències de la comunicació política sobre la ciutadania.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
B3
2 0 2
Sessió Magistral
A1
38 0 38
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
B3
C5
10 30 40
Debats
A1
8 20 28
Treballs
A1
B3
0 40 40
Atenció personalitzada
A1
B3
C5
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Sessions de discussió i anàlisi sobre la implicació que tenen els actors polítics principals (partits polítics, mitjans de comunicació i ciutadans) en la construcció de la imatge dels partits, dels candidats i dels programes polítics.
Debats Exposició i discussió per part dels estudiants dels resultats de l'anàlisi feta en grup.
Treballs Realització per part dels estudiants i de les estudiants que consistirà en l'anàlisi de la campanya electoral arrel dels comicis del 26 d'abril. Es durà a terme un seguiment de les principals manifestacions mediàtiques dels partits polítics així com, el paper jugat pels mitjans de comunicació en aquest procés.
Atenció personalitzada Tutories amb la professora.

Atenció personalitzada
descripción
La professora destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
B3
C5
Els i les estudiants hauran de presentar a classe les conclusions de la seva anàlisi sobre les estratègies partidistes i mediàtiques electorals d'un partit polític. 40%
Debats
A1
Discussió de les diverses estratègies comunicatives electorals entre els diferents grups. 10%
Treballs
A1
B3
Realitzar un treball que es durà a terme en grup i que es desenvoluparà al llarg de les classes pràctiques tutelat per la professora. El treball consta d’una part realitzada en grup (que s'exposarà a classe) i d'una altra individual (lliurament d'una memòria).
50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura té una doble possibilitat d'avaluació i per això els i les estudiants hauran d'escollir a principi de curs la manera en que volen ser avaluats.

- Opció A: Aquells/es estudiants que assisteixin regularment a classe poden optar per l'avaluació a través d'un treball —de doble vessant, teòrica i pràctica— que es realitzarà al llarg del curs tutelat per la professora i amb exposicions i discussions a classe.

- Opció B: Aquells/es estudiants que no assisteixin regularment a classe hauran de realitzar un examen teòric que tindrà lloc quan finalitzi l'assignatura.

En segona convocatòria caldrà seguir l'Opció B.


Fonts d'informació

Bàsica Aira, Toni, La comunicació política, 2010, Barcelona: Editorial UOC
Canel, Maria José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 1999, Madrid: Tecnos
Canaleta, Pau, L'estratègia electoral, 2010, Barcelona: Editorial UOC
López-García, Guillermo; Gamir, José; Varela-Ordax, Lidia José, Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 2018, Madrid: Editorial Síntesis

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.