DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 12244401
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
yolanda.tortajada@urv.cat
antonio.caballero@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
CABALLERO GALVEZ, ANTONIO ALFREDO
Web http://http://http://www.urv.cat/universitat/centres_departaments/comunicacio/index.html
Descripció general i informació rellevant Realització d'una estada de pràctiques (300h) a una empresa segons el perfil de la vostra formació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer l’estructura, el funcionament i la gestió de l’empresa, parant una atenció especial a les empreses periodístiques.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament empresarial) en el context espanyol, europeu i mundial.
 A12 Conèixer els fonaments de l’ordenament jurídic en matèria d’exercici de la comunicació social (periodística, d’entreteniment i persuasiva) des del punt de vista dels drets fonamentals però també de l’operativa quotidiana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix el funcionament d’una empresa periodística
 A7 És capaç d’integrar-se en les rutines laborals de les empreses periodístiques
 A8 S'adapta a les activitats de les empreses periodístiques, al seu marc legal, al seu finançament i a la seva posició en el sistema mediàtic
 A12 Treballa respectant els drets fonamentals que es deriven de les professions comunicatives
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
 B8 Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C6 Identifica necessitats de formació
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

DESENVOLUPAMENT DE LES PRÀCTIQUES 


- Sessió informativa 
Sessió informativa on s'explica la finalitat i funcionament de les pràctiques externes. 

- Selecció de posició de pràctiques 
En iniciar el curs, i després de la sessió informativa, l'alumnat, a partir del llistat d'empreses disponible, tria les empreses en les quals li agradaria fer la seva estada i envia la seva petició a la coordinadora de pràctiques. 

-Assignació de pràctiques
Les coordinadores de pràctiques de cada grau (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i RRPP) assignaran les places de práctiques en funció de les preferències de l'estudiant, la nota de l'expedient acadèmic, el nombre de crèdits superats i la disponibilitat de les empreses dels directoris dels estudis. 

- Estada / execució de pràctiques 
Estada de pràctiques segons el període i horaris acordats al conveni de pràctiques.  

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
B5
B6
B8
C4
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
A5
B5
B6
B8
C4
2.5 0 2.5
Estada de pràctiques
A5
B2
B6
B8
C4
0 296.5 296.5
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A5
B5
B6
B8
C4
0.5 0 0.5
Memòria
A5
B5
B6
B8
C4
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió informativa on s'expliquen la finalitat i funcionament de les pràctiques externes.
Estada de pràctiques Realització de l'estada de pràctiques segons l'acordat al conveni.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Mecanismes de coordinació i seguiment de l'estudiant a través del tutor acadèmic i del tutor professional.
Memòria Elaboració d’una memòria final, en la qual hi ha de figurar, entre d’altres: la descripció i valoració de tasques i treballs desenvolupats, les competències desenvolupades, els problemes trobats amb la proposta de resolució i una autoavaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

L'alumne/a tindrà dos intelocutors al llarg de les seves pràctiques: la coordinadora de pràctiques de la universitat i el tutor o tutora de l'empresa, el que implica la relació amb tot dos. Mecanismes de coordinació i seguiment: la coordinadora de pràctiques vetllarà pel bon funcionament de les pràctiques. Les empreses i l'alumnat poden adreçar-se a la coordinadora per resoldre dubtes i comentar les incidències que considerin oportunes. L'atenció personalitzada es pactarà individualment. L'alumnat haurà d'enviar un correu-e a la coordinadora de pràctiques per acordar una cita. Tot i així, hi haurà una hora d'atenció setmanal que es gestionarà a través del moodle. Tota la informació sobre els procediments de les pràctiques externes estarà disponible a moodle.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estada de pràctiques
A5
B2
B6
B8
C4
Qualificació per part de l'empresa. 70%
Memòria
A5
B5
B6
B8
C4
Elaboració d'una memòria de pràctiques. 20%
Altres

Valoració del/la tutor/a acadèmic/a (seguiment)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les Pràctiques Externes s'avaluen en convocatòria única.


Fonts d'informació

Bàsica

no correspon

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent