DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Código 12254004
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Correo-e xavier.rull@urv.cat
Profesores/as
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripción general e información relevante Adquisició de coneixements bàsics, teòrics i pràctics, sobre normativa catalana

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció 1.1. La llengua catalana
1.2. Registres, sociolectes i geolectes
1.3. Tipus de textos
Tema 2. Vocabulari
Tema 3. Plural
Tema 4. Verbs (1): morfologia
Tema 5. Verbs (2): règim i pronominals
Tema 6. Perífrasis verbals
Tema 7. Partícules compostes (1): cap, fins, com, locatives
Tema 8. Partícules compostes (2): per
Tema 9. Partícules simples (1): usos
Tema 10. Partícules simples (2): canvi; caiguda; contactes
Tema 11. Infinitiu (1): usos absoluts
Tema 12. Infinitiu (2): substantivat
Tema 13. Gerundi
Tema 14. Ser i estar (1): locatius
Tema 15. Ser i estar (2): amb adjectius i participis
Tema 16. Pronoms relatius
Tema 17. Pronoms febles
Tema 18. Quantitatius
Tema 19. Abstracció i intensitat (lo neutre)
Tema 20. Concordances
Tema 21. Compostos
Tema 22. Doble negació
Tema 23. Convencions gràfiques
Annex: obres de referència

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
45 0 45
Treballs
CT5
1 64 65
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
CT5
1 20 21
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació sobre el funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Plantejament i explicació dels temes
Treballs Diverses tipologies a triar segons els interessos de l'estudiant.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CT5
Un treball, a triar:
1) Ressenya conjunta de 4 llibres sobre un tema, a escollir d'una llista.
2) Treball sobre el tractament de trets lingüístics locals en literatura.
30%
Proves pràctiques
CT5
Quatre proves pràctiques breus 30% (5%+10%+5%+10%)
Proves de desenvolupament
Sobre el temari 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

És obligatori presentar tots els ítems d'avaluació (la prova final, les 4 proves pràctiques i un dels 3 treballs). No aprovar un ítem implica suspendre l'assignatura. No presentar un ítem implica un "no presentat" a tota l'assignatura.

Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne escriu 3 o més faltes d'ortografia (entre les quals, sense que la llista estigui tancada, confondre el verb "haver" amb el pronom feble personal de 1a persona, el verb "venir" amb l'adverbi "bé", el verb "saber" amb el pronom feble personal de 3a persona, usar "y" sense "en", entre d'altres) o un error gramatical greu, suspèn tota l'assignatura. Igualment, un cop el professor ha exposat a classe la lliçó sobre la representació tipogràfica de l'ús metalingüístic, presentar un text (una pràctica, el treball, etc.) fent malament això implica suspendre aquell text.

Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar els mateixos ítems que a la primera convocatòria.

Pot haver-hi alguna prova sorpresa breu al llarg de l'assignatura que serveixi per a apujar lleument la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Jordi de BOFARULL (director), Praxi lingüística I. Convencions , 1999 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
AADD, Problemàtica de la normativa del català, 1984, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.