DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA Código 12254010
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e mariaramon.cubells@urv.cat
Profesores/as
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura vol aportar a l'estudiant una visió genèrica i estructural dels principals corrents de pensament contemporani amb especial atenció a les figures més rellevants.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Comprèn els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors.
Realitza comentaris de textos i assaigs filosòfics.
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. El naixement de la raó moderna.




1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
2. El pensament crític de la Il·lustració.



1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant.
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme.



1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme.
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche.





1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme.


1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica.

6. Fenomenologia i Hermenèutica.

1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
43 73 116
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A4
1 1 2
Proves pràctiques
A4
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els textos presentats.

Atenció personalitzada
descripción
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 10%
Proves de desenvolupament
A4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80%
Otros  

Presentació per escrit dels comentaris de text.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats (20%).

Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.