DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) ROMANTICISME I REALISME (S. XIX) Código 12254108
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatòria Tercer 1Q
Impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Correo-e magi.sunyer@urv.cat
Profesores/as
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura examina la literatura catalana del segle XIX anterior al Modernisme

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana dels segles XVIII i XIX.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció al segle XIX: història, filosofia i art. 1. 1. El Romanticisme.
1. 2. El Realisme.
1. 3. El Positivisme.
3. La Renaixença. 3. 1. La primera meitat de segle.
3. 2. Els Jocs Florals de Barcelona.
3. 3. Plataformes i grups. Evolució.
4. La Poesia. 4. 1. Gèneres i temes.
4. 2. Estudi específic de L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer.
4. 3. Estudi específic de Canigó, de Jacint Verdaguer.
4. 4. La poesia postromàntica.
5. La narrativa. 5. 1. Modalitats.
5. 2. Estudi específic de la trilogia de Josep Pin i Soler.
5. 3. Estudi específic de Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller.
6. El teatre. 6. 1. El teatre anterior a Frederic Soler. El sainet.
6. 2. El teatre històric.
6. 3. La paròdia.
6. 4. El drama i la comèdia de costums.
6. 5. Frederic Soler.
6. 6. Josep Pin i Soler.
6. 7. Àngel Guimerà.
7. La crítica. Josep Yxart i Joan Sardà.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A7
15 30 45
Sessió Magistral
A7
30 30 60
Treballs
A7
9 30 39
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Part pràctica de la classe
Sessió Magistral Part teòrica de la classe
Treballs Aplicació de coneixements i creativitat
Atenció personalitzada Consultes

Atenció personalitzada
descripción
Els estudiants hauran d'acudir al despatx del profesor en les hores d'atenció a l'estudiant, per consultar dubtes o plantejar iniciatives.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A7
Treball conjunt i individualitzat, alhora, de textos 20%
Treballs
A7
Estudis sobre obres literàries d'escriptors tractats en les sessions magistrals i en les d'exercicis a l'aula ordinària 80%
Otros  

Només per als estudiants que no assisteixen a classe amb regularitat: a més, dels treballs, examen a final de quadrimestre, amb el mateix percentatge que la resolució de problemes per als altres: 20%

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a la segona convocatòria, s'han de presentar els mateixos treballs que per a la primera, corregits si s'han suspès en la primera convocatòria o acabats si no s'hi havien arribat a presentar. Els estudiants que no hagin superat l'apartat de resolució de problemes i exercicis hauran de presentar comentaris d'uns textos que s'establiran.

Els estudiants que no hagin assistit a classe amb regularitat s'hauran de presentar a un examen (que tindrà un pes del 30%) i fer els mateixos treballs que els que hi han assistit (pes del 70 %).


Fonts d'informació

Bàsica Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, VII, 1986, Ariel
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Millà
, Anuari Verdaguer, anual, Eumo
, Caplletra, trimestral, Universitat de València
, Randa, semestral, Moll
, Actes del s col·loquis sobre Romanticisme, Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Josep Yxart i Narcís Oller, ,
Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, Segle XIX, 2009, Vicens Vives

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Seria convenient que els estudiants llegissin tantes obres literàries de període com els fos possible abans de començar l'assignatura.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.