DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN ESPANYOL Código 12254117
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon Juny, Jul.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Correo-e joseantonio.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu principal de l'assignatura és conscienciar l'alumnat de la importància d'una bona expressió oral i escrita per al seu desenvolupament personal i professional. D'aquest objectiu principal es deriven la necessitat de reconèixer les característiques bàsiques de l'oralitat i les seves funcions; la necessitat d'identificar i corregir els problemes d'expressió oral més comuns; i la necessitat de produir un text oral gramaticalment correcte, clar, ben estructurat i adequat a la situació comunicativa.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Comunicació oral i oralització 1.1. Característiques del registre oral
1.2. Relació i diferències entre l'oral i l'escrit
1.3. L'edifici conversacional. Estructura de la conversa
1.4. Situacions de la comunicació oral
1.5. Parlar en públic: recursos i estratègies
2. Articulació i pronunciació de l'espanyol 2.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.2. Variants i influències dialectals
2.3. La síl·laba en espanyol
2.4. Problemes de pronunciació
3. Anàlisi lingüística del registre oral 3.1. Procediments morfosintàctics del registre oral
3.2. Problemes morfosintàctics: discordances i anacoluts
3.3. Problemes lèxics: precisió i adequació lèxica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
CT5
12 13 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT5
15 10 25
Pràctiques a través de TIC
CT5
4 12 16
Treballs
CT5
5 20 25
Presentacions / exposicions
CT5
5 10 15
Fòrums de debat
CT5
1 5 6
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
CT5
2 10 12
Proves pràctiques
CT5
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs. Activitats de reflexió prèvies.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula, amb presència del professor.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant la plataforma virtual Moodle.
Treballs Elaboració i presentació oral d'un treball de grup consistent en la transcripció d'un fragment audiovisual i la seva anàlisi des del punt de vista lingüístic. Es duran a terme sessions de tutoria per tal de fer un seguiment del seu desenvolupament i ajudar els alumnes en la resolució de problemes i dubtes.
Presentacions / exposicions A més de la presentació del treball pràctic de grup davant la resta de la classe, es duran a terme diverses exposicions per tal d'avaluar les habilitats de comunicació oral dels alumnes.
Fòrums de debat Intervenció als diversos debats i fòrums de discusió oberts a Moodle: errors de caire fonètic, morfosintàctic i lèxic al discurs oral.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat per a la resolució de dubtes o altres qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
El professor atendrà les consultes dels alumnes dins el seu horari d'atenció, com també mitjançant la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
CT5
Realització de tres activitats mitjançant Moodle. 10%
Treballs
CT5
Treball de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
CT5
Presentacions individuals per avaluar les habilitats orals de l'alumne.

Presentació davant la classe, acompanyada de mitjans audiovisuals, del treball de grup.
15%
Proves objectives de tipus test
CT5
Part teòrica de la prova final de l'avaluació contínua. 20%
Proves pràctiques
CT5
Part pràctica de la prova final de l'avaluació contínua. 30%
Otros  

Es tindrà en compte la participació i actitud de l'alumne a classe, com també les seves intervencions als fòrums de discussió.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a la prova final de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitjana, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits.

Els alumnes hauran d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per tal d'avaluar-se en primera convocatòria. En cas contrari, s'hauran de presentar en segona convocatòria i lliurar totes les pràctiques obligatòries de l'assignatura (50% prova teoricopràctica, 50% pràctiques). Així mateix, les persones que optin directament per la segona convocatòria hauran de lliurar les pràctiques obligatòries de l'assignatura, exceptuant el treball de grup.


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona: Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona: Ariel.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid: Instituto Cervantes - Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona: Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid: Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2006). Hablar y escribir correctamente, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L. (2011). Las normas académicas: últimos cambios. Madrid: SM.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga: Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MERAYO, A. (2000). Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Madrid: Tecnos.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid: Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid: Arco Libros.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana. (También en línea: www.rae.es)

RAE (2010). Nueva ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2011). Nueva gramática básica de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid: Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
COMUNICACIÓ ESCRITA EN ESPANYOL/12264005
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.