DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS Código 12264126
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatòria Quart Juny, Jul.
Impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MARTÍN VIDE, CARLOS
Correo-e carlos.martin@urv.cat
Profesores/as
MARTÍN VIDE, CARLOS
Web
Descripción general e información relevante Aproximació als conceptes fonamentals i als instruments d'anàlisi de la semàntica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Construeix una argumentació lingüística.
 A9 Coneix les relacions semàntiques lèxiques.
Coneix els mecanismes de interpretació semàntica de les oracions.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. L'estudi del significat de les paraules i les oracions

TEMA 2. El canvi de significat




TEMA 3. Ambigüetat i vaguetat lèxica


TEMA 4. Relacions de significat i configuracions lèxiques

TEMA 5. L'anàlisi del significat lèxic


TEMA 6. Categorització i adquisició del lèxic
TEMA 7. Relacions sintagmàtiques: restriccions lèxiques i expressions fixes


TEMA 8. La representació del significat lèxic: aplicacions computacionals

TEMA 9. Entre el lèxic i la sintaxi

TEMA 10. Les relacions de significat en l’oració: relacions de modificació i relacions de quantificació

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A1
A9
32 64 96
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
18 18 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
A9
2 2 4
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A9
CT5
2 2 4
Proves pràctiques
A1
A9
CT5
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis a l'aula
Atenció personalitzada Orientació i resolució de dubtes

Atenció personalitzada
descripción
Orientació i resolució de dubtes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
Assistència i participació 5%
Proves pràctiques
A1
A9
CT5
Exercicis 15%
Proves objectives de tipus test
A1
A9
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura
40%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A9
CT5
Preguntes sobre els continguts de l'assignatura 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatòria:

Prova final que consistirà en una primera part de preguntes objectives de tipus test i en una segona part de preguntes curtes i exercicis.

La prova final de la segona convocatòria tindrà un pes en l'avaluació del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

Espinal, Teresa (coord.) (2002): Semàntica: del significat del mot al significat de l'oració. Barcelona: Editorial Ariel.

Escandell Vidal, M. Victoria (2007): Apuntes de Semántica léxica. Madrid: UNED.

Complementària

Chierchia, Gennaro, and Sally McConnell-Ginet (1990): Meaning and Grammar: An Introduction to Semantics. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Cruse, Alan D. (2004): Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

Kearns, Kate (2000): Semantics. New York: St. Martin's Press.

Saeed, J.I. (1997): Semantics. Oxford: Blackwell.

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
LINGÜÍSTICA/12264006
TENDÈNCIES ACTUALS EN LINGÜÍSTICA/12264225
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.