DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA Código 12274006
Titulación
Grau d'Anglès (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
Correo-e carlos.martin@urv.cat
isabel.oltra@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
anna.montserrat@urv.cat
Profesores/as
MARTÍN VIDE, CARLOS
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
Descripción general e información relevante Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix les bases teòriques de la lingüística.
Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà.
Identifica les característiques del llenguatge humà.
Coneix les aplicacions de la lingüística.
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Identifica les unitats dels diferents nivells de l’anàlisi lingüística.
Distingeix entre els arguments lingüístics i les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües.
Valora la riquesa lingüística del món.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI 1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA 2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE 3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA 5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CT3
70 50 120
Debats
A1
CT1
CT3
6 4 10
Fòrums de debat
A1
CT1
CT3
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT1
CT3
30 30 60
Pràctiques a través de TIC
A1
CT1
CT3
5 20 25
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT1
CT3
0 25 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
2 25 27
Proves pràctiques
A1
CT1
2 20 22
Proves objectives de preguntes curtes
A1
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Atenció personalitzada Resolució de subtes i preguntes
Supervisió i seguiment de les pràctiques

Atenció personalitzada
descripción
L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs i, en el cas de les pràctiques, a l'inici del segon quadrimestre.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT1
CT3
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics 20%
Proves pràctiques
A1
CT1
Realització d'una prova de qüestions pràctiques 30%
Proves objectives de tipus test
A1
Realització d'una prova objectiva de tipus test sobre el temari del primer quadrimestre 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
Realització d'una prova de preguntes curtes sobre lectures relacionades amb el temari del primer quadrimestre 10%
Otros  

Valoració positiva de l'assistència i participació a les classes de teoria i pràctiques

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura en l'avaluació continuada s'han de superar les dues parts amb un 5 o superior (teoria i pràctica). La nota final serà el resultat de la mitjana de les dues parts aprovades: teoria (prova tipus test i prova de preguntes curtes) i pràctica (exercicis i prova amb qüestions pràctiques). Un No Presentat en una de les parts compta com un 0.


Si la matèria no s'aprova a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria:

- els alumnes que suspenguin les dues parts o no s'hagin presentat, han de recuperar tota la matèria.

- els alumnes que suspenguin una de les dues parts o no s'hagin presentat, han de recuperar només aquesta part.

Segons la Normativa acadèmica de Grau, "els alumnes que, un cop superada una assignatura en primera convocatòria, vulguin millorar la nota obtinguda dins del mateix curs acadèmic, han de presentar una sol·licitud al deganat del centre, el qual, en funció dels arguments presentats, autoritzarà o no la petició. La nova qualificació, s'hagi millorat o no, substitueix l'anterior (primera convocatòria)."

Si a la segona convocatòria no se supera la matèria, quedarà suspesa la Lingüística per al proper curs. No es guardarà la nota d'una part aprovada per a l'any següent.


Fonts d'informació

Bàsica

YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed.

ESCANDELL, VIDAL, M. Victoria (coord.) (2011): Invitación a la Lingüística. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Complementària

BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed.

FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (2013): Cuestiones clave de la Lingüística. Madrid: Editorial Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.     

PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors.           

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna.

LA RESTA DE BIBLIOGRAFIA ES FACILITARÀ DURANT EL CURS. 

Recomanacions


 
Otros comentarios
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.