DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL Código 12274007
Titulación
Grau d'Anglès (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Correo-e joanmaria.thomas@urv.cat
Profesores/as
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura pretén desenvolupar en l’alumne l’anàlisi i la interpretació dels fenòmens històrics globals i alhora treballar competències que els permetin fer una anàlisi crítica de quina memòria col·lectiva s’ha fet sobre aquells fenòmens històrics. L’objectiu principal és historiar com la memòria col·lectiva i la història han abordat l’estudi d’aquells problemes que la societat actual ha considerat fonamentals en la formació de la seva identitat col·lectiva, per la qual cosa s’abordarà temes com els conflictes racials, la democratització, la contracultura, etc.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Aprofundir en el coneixement de l’ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
I. La crisi de la democràcia.
II. La construcció de l’Estat del Benestar a l’Occident europeu en la postguerra de la Segona Guerra Mundial.
III. ¿Està el món millor o pitjor que fa cinquanta anys?
IV. Anàlisi de conflictes actuals:
I. La crisi de la democràcia. Els nous moviments polítics i socials des de la década de 1960 i la crisi dels partits tradicionals. ¿Què és el populisme? Populismes: Tipus. El populisme autoritari a Europa i a l’Estat espanyol. Comparació amb els feixismes del període d’Entreguerres. Situació actual.
II. La construcció de l’Estat del Benestar a l’Occident europeu en la postguerra de la Segona Guerra Mundial. Una extraordinària fase económica expansiva. Els atacs a l’Estat del Benestar. Neoliberalisme. Polítiques neoliberals. La crisi estructural de l’Estat del Benestar. Automatització, globalització i Estat del Benestar.
III. ¿Està el món millor o pitjor que fa cinquanta anys? Anàlisi de dades comparatives: demografía, economía, alimentació, cultura i educació, democracia i dictadura. Anàlisi geográfica.
IV. Anàlisi de conflictes actuals: Terrorisme islamista; ISIS/Daesh; Síria, Palestina, Iemen, Corea, illes del Mar de la Xina, el Brexit, i altres.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A9
37 0 37
Seminaris
A5
A9
9 27 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
8 24 32
Pràctiques de camp/sortides
A5
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis
A5
1 22 23
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A4
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Ha de servir per entendre en quina situació es troba la humanitat, tant des d'un punt de vista econòmic, com polític i social.
Sessió Magistral Explicació detallada dels temes especificats a l'index temàtic de la matèria.
Seminaris Discussió i debat sobre les lectures obligatòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seguiment i resolució de problemes de les dues proves practiques del curs.
Pràctiques de camp/sortides Visitar dues exposicions que es determinaran a començament de curs
Resolució de problemes, exercicis Suport a l'alumne per tal que disposi de bibliografia actualitzada i de coneixements historiogràfics suficients per tal de preparar-se l'assignatura i els treballs recomanats
Atenció personalitzada Seguiment virtual i presencial del treball de l'alumne.

Atenció personalitzada
descripción
Sessio informativa el primer dia. Seguiment setmanal. Tres hores d'atenció personalitzada al despatx. Comunicacio permanent via email professor. Comunicacio via Moodle amb el grup

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A5
Prova pràctica 1. Redacció dels continguts d'un web;
Prova pràctica 2. Projecte expositiu per a la difusió de continguts històrics.
50%
Proves de desenvolupament
A4
Examen conceptual 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria es basarà es un examen que tindrà un valor del 100% de la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Burganya Riera, Josep, L’Estat del Benestar i els seus detractors. A propòsit dels orígens I el dilema del model social europeu en temps de crisis, Barcelona, Octaedro, 2014.

Payne, Stanley G., El fascismo, Madrid, Alianza, 1982.      

Thomàs, Joan Maria, Los fascismos españoles, Barcelona, Ariel, 2019.

Judt, Tony, Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Madrid, Taurus, 2010.

Martí Font; Josep M; Barbier, Christophe Barbier, La fortaleza asesina. Los populismos contra Europa, Barcelona, Península, 2018.

Judis, John B., La explosión populista, Bilbao, Deusto, 2017.

Complementària

La determinarem la primera setmana de curs però inclourà 4 lectures obligatòries

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.