DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) LITERATURA I SOCIETAT Código 12274009
Titulación
Grau d'Anglès (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
BELLOT , ANDREA ROXANA
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Correo-e mariadolores.gimeno@urv.cat
magi.sunyer@urv.cat
montserrat.palau@urv.cat
andrearoxana.bellot@urv.cat
Profesores/as
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
BELLOT , ANDREA ROXANA
Web
Descripción general e información relevante The main objective of the subject Literature and Society is to teach students how to establish links between history, society, arts, cultures and texts. The subject is divided into main topics, such as Ideology, Language, Violence, Politics, which serve to discuss a wide array of texts written in English and by various authors of both colonial and postcolonial identities.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Introduction
Literature and Society the importance of literature, ideology, culture
Ideology racism, immigration, multiculturalism, integration, human rights
Language identity, English supremacy, racism, class, multiculturalism, integration, otherness
English hegemony, translation and politics
Violence identity, nationalism, nation, war
nationalism, colonialism, Irish war of independence, gender and nation
domestic violence, racism, patriarchy, women and class
war, media, discourse, colonialism, Empire, heroism, masculinity
Politics ideology, power, corruption, capitalism, communism

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A2
52 82 134
Atenció personalitzada
A2
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
2 4 6
Proves orals
A2
CT1
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries In-depth description of the contents of the course paying particular attention to historical elements and literary trends
Seminaris In-class presentation and discussion of the most relevant features related to the list of topics specified in the Contents section
Atenció personalitzada Students are welcome to use my visiting hours to discuss individually, in pairs or in groups any aspects related to the contents of the course.

Atenció personalitzada
descripción
Students are welcome to use my visiting hours to discuss course issues . The schedule will be available at the beginning of the term.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A2
2 WRITTEN TESTS to be taken in class 35% + 35% of the final grade

Proves orals
A2
CT1
Students will have to give an ORAL PRESENTATION in class (in groups) 30% of the final grade
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

  • Students who pass all the course work (with more than 5/10) and attend classes regularly, will not have to take the Final Exam in June (Segona Convocatòria).
  • For the Continuous Assessment, it is compulsory to complete the 3 parts of the course evaluation (2 tests + 1 oral presentation).
  • If students have a grade less than 4/10 in one of the parts (tests or oral presentation),they will have to take the final exam in June.


Fonts d'informació

Bàsica

All materials required to follow the course regularly will be posted on Moodle. Alternatively, students will be given information on how to obtain those materials at the beginning of the course.

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Students are expected to come to class with their readings done. Regular class attendance is a requirement. Class participation is highly encouraged.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.