Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Aprofundir en el coneixement de l’ésser humà i dels seus diversos entorns culturals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Comprèn els conceptes i les teories fonamentals dels principals pensadors.
Realitza comentaris de textos i assaigs.
Realitza treballs d'aprofundiment i síntesi a partir de les fonts bibliogràfiques fonamentals.
Té visió de conjunt del pensament modern i contemporani.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. El naixement de la raó moderna. |
1. Introducció.
2. Per què amb Descartes comença la modernitat?
3. Leibniz: el model racionalista.
4. Locke, Hume i Berkeley.
5. Kant: el gir copernicà.
|
2. El pensament crític de la Il·lustració. |
1. Introducció: Il·lustració, Lumières, Aufklärung, Enlightenment.
2. L’Enciclopèdia : D’alembert i Diderot. Voltaire.
3. Lessing i Kant. |
3. El moviment romàntic i la formació de l’ Idealisme. |
1. Pensament i història.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Filosofia i art.
4. Hegel o la maduresa de l’ Idealisme. |
4. La crisi del racionalisme metafísic: F. Nietzsche. |
1. Introducció.
2. La crítica del coneixement i de la metafísica.
3. La crítica a la moralitat i a la religió. Transmutació de tots els valors.
4. El paper de l’art en l’obra de Nietzsche. |
5. El mètode científic i les ciències humanes: Positivisme i Historicisme. |
1. El positivisme social d’A. Comte.
1.1. Previs del pensament comtià.
1.2. Llei dels tres estats.
1.3. Les ciències.
1.4. La sociologia.
2. L’ Historicisme i la seva problemàtica: W. Dilthey.
2.1. Ciències de la natura i ciències de l’esperit.
2.2. La crítica de la raó històrica.
2.3. Historicisme i hermenèutica. |
6. Fenomenologia i Hermenèutica. |
1. Caracterització de la Fenomenologia.
2. E. Husserl: contra el cientifisme i l’ historicisme.
3. H-G. Gadamer: Veritat i Mètode. Rehabilitació de la tradició humanística. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
43 |
73 |
116 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13 |
15 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevista per comentar els textos presentats. |
Descripció |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
80% |
Altres |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova de desenvolupament té un pes del 80% sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitjana amb les altres activitats (20%). Per a la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text. |
Bàsica |
BELAVAL, I. (Comp.), La filosofía alemana de Leibniz a Hegel., Siglo XXI, Madrid
BROCÀ, S., Historia de la Filosofía., Edicions de la Facultat de Filosofia i lletres, Tarragona.
BELAVAL, I. (Comp.), Racionalismo, Empirismo, Ilustración., Siglo XXI, Madrid
CASSIRER, E., El problema del conocimiento en la filosofía y la ciencia modernas., EMECE, Buenos Aires
DUQUE, F., Filosofía moderna. La era de la crítica., Akal, Madrid
SEVERINO, E., La filosofía contemporánea., Ariel, Barcelona
CUBELLS, M.R., Dossier de pràctiques, ,
|
El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe. | |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|