DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) HISTORIOGRAFIA I MÈTODES PER A L'ESTUDI DE LA HISTÒRIA I LA HISTÒRIA DE L'ART Código 12304109
Titulación
Grau d'Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e joan.casanovas@urv.cat
mariaramon.cubells@urv.cat
Profesores/as
CASANOVAS CODINA, JOAN
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura familiaritzarà a l'estudiant amb un espectre ampli d'enfocaments històrics. Tractarà els principals corrents interpretatius, ja siguin de llarga tradició o formin part de la nova fornada. A més del camp específicament històric i artístic, el curs atendrà la interacció amb altres camps de les humanitats com ara l'antropologia, la geografia, la filosofia, etc.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Teoria de la ciència històrica:
1.1. Què és la història?
1.2. Objectivitat i subjectivitat
1.3. Ordenar el temps en un espai.
1.4. Història de la historiografia.
2. Metodologia de la ciència històrica:
2.1. Varietats de ciència històrica.
2.2. Interdisciplinarietat.
3. Les fonts per la recerca històrica: 3.1. La recerca a l'era digital.
3.2. Les fonts primàries: l'arxiu i la biblioteca.
3.3. Altres fonts: la història oral, la imatge.
4. La producció històrica:


4.1. El text: redacció i presentació.
4.2. Altres àmbits: el ciberespai, el documental, etc.
4.3. L'ètica professional en història.
5. Historia i Història de l'art. 5.1. Temps i espai.
5.2. L'ofici d'historiador de l'art.
5.3. La historiografia de l'art: desenvolupament històric de la disciplina, escoles i tendències.
6. Estil, Iconografia i Iconologia. 6.1. Metodologies en la investigació de la Història de l'art.
7. El patrimoni històric i històric-artístic. 7.1. Museus i arxius como espais d'investigació.
8. L'historiador, l'historiador de l'art i la necessitat social d'una memòria crítica.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
43 73 116
Presentacions / exposicions
A7
A8
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
A8
1 1 2
Proves pràctiques
A7
A8
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Sessió Magistral Explicació dels temes del programa.
Presentacions / exposicions Comentaris dels texts del dossier de pràctiques (paper i Moodle).
Atenció personalitzada Entrevista per comentar els texts presentats.

Atenció personalitzada
descripción
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A7
A8
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). 5 %
Proves de desenvolupament
A7
A8
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 90%
Proves pràctiques
A7
A8
Presentació per escrit dels comentaris de text. 5%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La prova de desenvolupament (de cadascuna de les parts del curs) té un pes del 90% sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats (10%).

En cas de no haver fet el seguiment del curs, per a la segona convocatòria (examen final, juny), a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica *, *, *, *
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor, Madrid, 2000
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra, Madrid, 2003
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002
GOMBRICH, E., Arte e Ilusión., Debate., Madrid, 2002
PANOFSKY, E., El significado de las artes visuales., Alianza Forma, Madrid, 2004
PANOFSKY, E., Estudios sobre iconología., Alianza., Madrid, 2004.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988

* Bibliografia de la secció de "metodologia de la història de l'art".

** Bibliografia de la secció de "metodologia de la història" com a ciència.

Complementària **, **, **, **
Josep Fontana, La historia de los hombres, 2001, Crítica
Edward Hallett Carr, Què és la història?, 2011, Univ. de València
Herbert Butterfield, The Whig Interpretation of History, 1973, Penguin
E. Hernández Sandoica, Tendencias historiográficas; Escribir historia hoy, 2004, Akal
Anthony Brundage, Going to the Sources; A Guide to Historical Research & Writing, 2017[1989], Willey (6ª ed)
Claus & John Marriott, History; An Introduction to Theory, Method & Practice, 2017, Routledge
MARHO (Abelove, et al, Visions of History [EP Thompson, CLR James, et al], 1984, Pantheon
Catherine Armstrong, Using Non-Textual Sources; A Historian's Guide, 2015, Bloomsbury
Marnie Hughes-Warrington, History Goes to the Movies; Studying History on Film, 2006, Routledge
Robert Hirsch, Seizing the Light; A Social & Aesthetic History of Photography, 2017, Routledge

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.