DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MÈTODES QUALITATIUS D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ Codi 12765102
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Psicologia
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura pretende que los y las estudiantes se familiaricen con las técnicas de recogida de datos que se utilizan en la investigación científica y, concretamente, con las técnicas cualitativas de investigación. Quienes la cursen serán capaces de diseñar proyectos de investigación cualitativa en el ámbito de la comunicación y pondrán a prueba diferentes técnicas.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepto de ciencia y de paradigmas científicos. AC5
BC8
CC6
Conocer los métodos cualitativos y las técnicas cualitativas de investigación. AC5
BC8
CC6
Recoger, categorizar, codificar, analizar e interpretar la información de manera cualitativa. AC5
BC8
CC6
Valorar la conveniencia de la integración metodológica. AC5
BC8
CC6
Elaborar propuestas de investigación, redactar resultados y presentar informes finales. AC5
BC8
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción
1.1 Paradigmas científicos, corrientes teóricas que sostienen la investigación cualitativa, dimensión ética de la investigación cualitativa.
1.2 Diseño de la investigación
2. Técnicas cualitativas de recogida de datos 2.1 Entrevista, grupos de discusión, observación.
2.2 Taller de técnicas
3. Análisis de datos Estrategias para el análisis de datos. Discusión de ejemplos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
21 0 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 0 7
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
0 45 45
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura, comentario de los criterios de evaluación e introducción a la materia
Sessió Magistral Presentación, por parte de la profesora, de los contenidos de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ejercicios prácticos que se resolverán en el aula para fomentar la reflexión, la participación y el trabajo en equipo.
Atenció personalitzada Los estudiantes podrán tener tutoría personalizada con el profesor en las que le plantearán las dudas o incidencias de sus trabajos así como aclaración de conceptos de los diversos temas.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Las sesiones presenciales, especialmente la primera, servirán para explicar la dinámica de clase y resolver posibles dudas. Para solicitar tutorías individuales o grupales adicionales, podéis escribir a: iolanda.tortajada@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participación activa en las sesiones de la asignatura y en las actividades que se realicen en el aula. 20%
Proves pràctiques Habrá que realizar 3 actividades, una por bloque de contenidos. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Los estudiantes matriculados en la URV siguen el sistema ECTS y tienen derecho a las convocatorias de evaluación indicadas en la normativa académica de grado y máster vigente.


Fonts d'informació

Bàsica

Altheide, D. L., & Schneider, C. J. (2012). Qualitative media analysis. Sage.
Denzin, N.K. & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Goffman, E. (2001). Internados. Barcelona: Amorrortu.
Jensen, K. B., & Jankowski, N. W. (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch.
Flick, U., von Kardoff, E., & Steinke, I. (Eds.). (2004). A companion to qualitative research. Sage.
Garfinkel, H. (2006). Estudios en etnometodología. Anthropos Editorial.

Complementària

---

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent