DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) CONFLICTE SOCIAL Código 12815104
Titulación
Antropologia Urbana, Migracions i Intervenció Social (2013)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Correo-e jordi.moreras@urv.cat
Profesores/as
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Web
Descripción general e información relevante Anàlisi dels conflictes socials i presentació dels mecanismes de resolució basats en la participació i la mediació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC2 Estudiar els nous moviments socials i religiosos, tenint especialment en compte processos polítics i religiosos d'ordre global/transnacional i dinàmiques de conflicte social, polític i religiós en ebullició constant, incorporant l'esperit crític i la capacitat d'observació i anàlisi requerides
  AC4 Reconèixer els principals problemes que afecten els processos de transformació social a partir del fet migratori i la ciutadania, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
  AC11 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC2 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
AC2
AC4
AC7
AC11
BC1
BC2
BC4
CC1
CC2
CC4
CC5

Continguts
tema Subtema
1. La noció de conflicte des de les ciències socials 1.1. Principals teories sobre el conflicte

1.2. Actors, interessos i estratègies en conflicte

1.3. Percepcions socials del conflicte
2. Migracions i conflicte


2.1. Els fluxos migratoris construïts socialment com un problema i generadors de conflicte.

2.2. Els models de gestió de les relacions entre minories ètniques i societats d'acollida.

2.3.Conflictes pels recursos: educació, habitatge, treball, atenció social.

2.4. Conflictes de caràcter simbòlic: religió, cultura, identitats.
3. Espai públic, relacions interètniques i intervenció social 3.1. Les lluites pel control dels espais públics: factors de classe i ètnics.

3.2. Polítiques públiques, ciutadania i accés als espais públics

3.3. Comprendre el conflicte, definir la intervenció
4. Taller pràctic de mediació social intercultural
5. Estudi de cas 5.1. Les controvèrsies públiques al voltant de la pluralitat religiosa a Europa

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 5 8
 
Sessió Magistral
37 60 97
Seminaris
8 6 14
Treballs
8 14 22
 
Atenció personalitzada
4 5 9
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i objectius de l'assignatura fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Seminari específic en relació a la metodologia de mediació intercultural.
Treballs Realització d'un treball individual centrat en l'anàlisi d'un conflicte social.
Atenció personalitzada L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Treballs
descripción
L'estudiant estarà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
  descripción Peso
Seminaris Comentari d'una selecció de la bibiografia bàsica de l'assignatura. 50%
Treballs Realització d'un treball individual d'anàlisi d'un conflicte social. 50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Mediació


ENTELMAN, Remo F. (2002), Teoría de conflictos: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa

NATÓ, Alejandro Marcelo (2006), Mediación comunitaria : conflictos en el escenario social urbano. Buenos Aires: Universidad.

PASTOR, Xavier-CARRERA, Eduard (2013), “La gestió del conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels conflictes a les comunitats de propietaris i veïns”. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316).

REDORTA, Josep (2004), Cómo analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona: Paidós

SIX, Jean-François (1997), Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós

VINYAMATA, Eduard (1999), Manual de prevención y resolución de conflicto: conciliación, mediación, negociación, Madrid: Ariel.

 

 

Conflicte


BAUMANN, Gerd (2001), El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós

BENASAYAG, Miguel-DEL REY, Angélique (2012), Elogio del conflicto. Madrid: Tierradenadie Ediciones

CACHÓN, Lorenzo (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

DAHRENDORF, Ralf (1990), El conflicto social moderno. Emsayos sobre la política de la libertad. Madrid: Mondadori.

DELGADO, Manuel (2011), “Morfología urbana y conflicto social”, a Manuel Delgado, El espacio público como ideología. Madrid: Los libros de la Catarata, pp. 73-94.

ELIAS, Norbert (2003), “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”, Revista Española de Investigaciones Científicas, nº 104: 219-251

GUSFIELD, Joseph S. (1981), The culture of public problems. Drinking-driving and the symbolic order. Chicago: Chicago University Press

HARVEY, David (2007), "Ciudad y justicia: movimientos sociales en la ciudad", a Espacios del capital. Hacia una geografía crítica. Madrid: Akal, pp. 204-224.

LORENZO CADARSO, Pedro Luís (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI

MAZA, Gaspar-McDONOGH, Gary-PUJADAS, Joan Josep (2002), “Barcelona, ciutat oberta: transformacions urbanes, participació ciutadana i cultures de control al barri del Raval”, Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 21: 114-131.

NIETO, Gladys-FRANZÉ, Adela (1997), "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3): 461-465.

REX, John (1985), El conflicto social: un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI

SIMMEL, Georg (1986, ed. or. 1904), "El conflicto, sociología del antagonismo", a Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza Editorial

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.