DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA Codi 12835110
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer Jul., Set.
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura es doble. En primer lloc anem a mostrar la pertinença d’abordar l’estudi de l’alimentació com un fet multidimensional que la seva forma i contingut es desenvolupen en societats que son essencialment heterogènies i dinàmiques. En aquest sentit les dimensions física, psicològica i social dels éssers humans apareixen estretament vinculats i recíprocament implicades en les seves pràctiques alimentàries si be la seva entitat biològica es producte de la naturalesa i està condicionada per les seves exigències, la seva identitat espiritual, dotat de pensament i raó, es capaç de transcendir les lleis naturals, particularment quan interactua amb altres congèneres dintre de sistemes organitzats. Acceptar aquesta premissa no suposa adoptar una concepció dualista entre lo innat i lo adquirit, la fisiologia o el imaginari o entre lo material i lo cultural, sinó tot lo contrari. La alimentació humana constitueix un espai privilegiat per l’anàlisi relacional de dita dualitat. Per aquesta raó es mostrarà que estudiar a “les persones que mengen” exigeix convocar a les diferents formes de coneixement per a que actuïn aplicant una mirada holística i comparativa. En segon lloc, es farà una revisió dels estudis socioantropològics de l’alimentació que planteja la necessitat de dialogar amb les diverses disciplines que estudien l’alimentació humana. Es debatrà sobre la possibilitat i els límits d’establir marcs interdisciplinaris que portin lo social i lo cultural cap a lo biològic i viceversa i que permetin superar les recurrents aproximacions reduccionistes i descontextualizats que impregnen les aproximacions científiques. Aquest exercici, que implica un debat epistemològic de doble sentit, ha de proporcionar una interseccionalitat avui per avui absent en bona part de la literatura sobre alimentació, salut i cultura.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1. ANTROPOLOGIA, ALIMENTACIÓ I NUTRICIÓ

¿Alimentar-se i/o nodrir-se?. La complexitat del fet alimentaria. Relacions entre natura/cultura: un fals debat?. Funcions de l’alimentació. Comestible/no comestible. Dietes prescrites, dietes proscrites. Gramàtica culinària.

La alimentació com objecte d’estudi. Del camp i de l’objecte: “antropologies de l’alimentació”. Algunes definicions bàsiques: sistema alimentari, cultura alimentària.

Unitat 2. ANTROPOLOGIA DE L'ALIMENTACIO Perspectives teòriques: De necessitats, funcions i significats. El menjar com a llenguatge, la cuina com a sistema. Canvis i continuïtats: contextos, cuines i gustos. (Post) modernitat alimentària: subjectes, pràctiques i discursos.

Aproximacions l’estudi de l’alimentació, la salut i cultura. Debats sobre els límits de la comestibilitat: dietes proscrites, dietes prescrites. Migracions, adaptacions i estils alimentaris.
Unitat 3. ETNOGRAFIA ALIMENTÀRIA Aproximacions metodològiques: L’etnografia com a eina metodològica. Punts de partida per l’abordatge diacrònic, holístic i comparatiu de l’alimentació. Mirades, espais, subjectes i objectes. Decalatge entre pràctiques i normes alimentàries.

Sabem el que mengem? Una etnografia de l’alimentació és necessària.

Atenció personalitzada
Descripció
Caldrà realitzar tutories presencials i/o online per comentar el guió dels treballs o per resoldre possibles dubtes sobre la matèria.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Donat que aquest curs l'assignatura es resoldrà de forma tutorial, els criteris d'avaluació s'estableixen en base a la realització de 2 activitats:

1) Caracterització del camp d'estudi en base a les lectures recomendades (50%)
2) Realització d'una pràctica de camp, justificant metodologia i analitzant críticament els resultats i (50%)


Fonts d'informació
Bàsica

ATKINS, P. BOWLER, I.: Food in Society. Economy, culture, geography. Londres, Arnold, 2001.

BEARDSWORTH, A. ; KEIL, T.: Sociology on the menu. An invitation to the study of food and society, Routledge, Londres, 1997

CAPLAN, P: Food, health and identity, Routledge, Londres, 1997.

CONTRERAS, J. (comp.): Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres, Barecelona, Universidad de Barcelona, 1995.

CONTRERAS, J. ; GRACIA, M.: Alimentación y cultura. Perspectivas antropológicas, Barcelona, Ariel, 2005.

COUNIHAN, C y VAN ESTERIK, P.: Food and cultures. A reader, Londres, Routledge, 2013.

FISCHLER, C.: L'(H)omnivoro.El gusto, la cocina y el cuerpo , Barcelona, Anagrama, 1995.

GERMOV, J. y WILLIAMS, L (ed): A sociology of food and nutrition, Oxford, Oxford University Press, 2009.

GOODY, J.: Cocina, cocinas y clases, Ed. Gedisa, Barcelona, 2012.

GRACIA, M. (coord.): Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España, Barcelona, Ariel, 2008.

GRACIA-ARNAIZ, M. (ed.) Alimentación, salud y cultura: encuentros interdisciplinares. Tarragona, Publicacions URV (descàrrega gratuita), 2012.

HARRIS, M: Bueno para comer, Madrid, Alianza Editorial , 2011 [1985].

MACBETH, H. y MAcCLANCY, J (eds.): Researching food habits. Methods and Problems, Berghahn Books, Oxford, 2004

MAURER, D. y SOBAL, J. (eds.) Eating agendas. Food and nutrition as a social problems, Aldine, Nueva York, 1996.

MENNELL, S.; MURCOTT, A. y VAN OTTERLOO, A.H.: The sociology of food. Eating, diet and culture, Londres, SAGE Publications, 1992.

MURCOTT, A.; BELASCO, W.; JACKSON, P. (eds.) The Handbook of Food Research
Londres: BoomsburyAcademic 2013.

PIAGGIO, L.R. y SOLANS, M. (2014) Enfoques socioculturales de la alimentación. Buenos Aires: Librería Akadia Editorial

POULAIN, J.P. Dictionnaire des cultures alimentaires. París. P.U.F. Quadrige dicos poche. 2012.

POULAIN, J.P: Sociologies de l'alimentation, Presses Universitaires de France, Paris, 2002.

WARDE, A: Consumption, food and taste: culinary antimonies and commodity, Londres, Sage, 1997.

WATSON,J. KLEIN, J. The handbook of Anthropology of food, Londres: Bloomsbury, 2014.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent