DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Código 12855107
Titulación
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer Jul., Set.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Correo-e isabel.gibert@urv.cat
Profesores/as
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante El principal objectivo de esta asignatura es facilitar a los futuros professores de lenguas extranjeras los conocimientos y los recursos necesarios para poder usar de forma eficiente las TIC en el aula. Ayudar a adquirir la competencia digital a los futuros docentes.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Integra les noves tecnologies en la seva actuació docent i investigadora: coneixement d'eines tecnològiques, estratègies i disseny d'activitats.
 A3 Integra les noves tecnologies en la seva actuació docent i investigadora: coneixement d'eines tecnològiques, estratègies i disseny d'activitats.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
Tema 0: Preámbulo 0.1. Gestión de la información digital
0.2. Pautas de seguridad digital en la red
0.3. Propiedad intelectual y plagio
Tema 1: Introducción 1.1. Acrónimos y actitudes frente a las NNTT
1.2. Nativos digitales vs. Inmigrantes digitales
1.3. Conceptos básicos: Web 1.0, 2.0, 3.0
1.4. PLE vs. PLN
Tema 2: Tecnología y metodología 2.1. Tecnología y metodología
2.2. Trabajar con la web 2.0: cooperación, colaboración, interacción, creación
2.3. TIC y destrezas
Tema 3: Aplicación de las TIC en el diseño de actividades 3.1. Recursos
3.2. Tareas 2.0
Tema 4: Tendencias: ¿hacia dónde vamos? 4.1. m-Learning
4.2. u-Learning
4.3. MOOC
4.4. Redes sociales aplicadas a la docencia
4.5. Gamificación
4.6. Flipped Classroom

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 4 7
Sessió Magistral
A3
B3
C3
8 12 20
Fòrums de debat
A6
B3
1 1 2
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A4
B1
B2
1 1 2
Resolució de problemes, exercicis
A2
A4
B1
B2
6 12 18
Projectes
A4
B1
B3
C2
C3
4 20 24
Atenció personalitzada
B1
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura y del sistema de evaluación.
Sessió Magistral En cada sesión se verán los distintos procesos e ideas enfocadas a las prácticas que se llevarán a cabo posteriormente.
Fòrums de debat Se discutirán temas de aplicación de las TIC en la didáctica de lengua, ya sea en el aula como en los foros de Moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Los estudiantes tendrán que hacer ejercicios prácticos dentro y fuera del aula.
Resolució de problemes, exercicis Creación de material y explotaciones propias usando las TIC.
Projectes Elaboració d'un projecte amb l'ús de les TIC.
Atenció personalitzada El estudiante se mantendrá en contacto con la profesora en el aula y, si es necesario, en tutorías presenciales o virtuales.

Atenció personalitzada
descripción
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se li assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que tingui de fer.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
A2
A4
B1
B2
Resolució dels treballs pràctics que realitza l'alumne. 10%
Projectes
A4
B1
B3
C2
C3
Creació d'un projecte amb l'ús de les TIC. 80%
Otros  

Assistència i participació activa en els debats de classe i de Moodle.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Els estudiants seran penalitzats en la puntuació dels continguts si els treballs no presenten correcció ortogràfica, lèxica i sintàctica.

No seran avaluats aquells treballs en què es detecti plagi.


Fonts d'informació

Bàsica Cornella, A., Infoxicación..., , 2013
Lara G., C., Efectos sociales de la digitalización: infoxicación y demencia digital , , 2014
Trujillo, N., #Infoxicación y la problemática asociada a la #gestión de la sobreabundancia de #información que ofrece #Internet, , 2014
Mendoza, A., Normas de Etiqueta en Internet – Netiquette, , 2011
Simons, Mathea, Perspectiva didáctica sobre el uso de las TIC en clase de ELE, , 2010
, Sobre la competencia digital docente, ,
Prensky, Marc, Digital Natives, Digital Immigrants, , 2001
González, J.C., Contra el mito de los nativos digitales, , 2014
Castañeda, L. y Adell, J. , Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo, , 2013
Hernández Mercedes, M.P., La integración de las TIC en la clase de ELE. Panorama de una (r)evolución, , 2012
Warschauer, M., New Tools for teaching writing, , 2010
Siemens, G., Conectivismo: Una teoría del aprendizaje para la era digital, , 2004
UNESCO, El aprendizaje móvil: "Las TIC en educación", ,
EdTech Team, Las 33 competencias digitales del profesor del siglo XXI, , 2015
Marquina, J., Las 21 competencias digitales que todos los ciudadanos deben tener, , 2017
Cruz Moya, O., Las Redes Sociales en la enseñanza de ELE: retos y propuestas, ,
Cabrera Nocito, V., mLearning, uLearning, pLearning... Nuevas tendencias de aprendizaje, , 2015
Gallego, F., Panorámica: serious games, gamification y mucho más, , 2014
, Gamificación y aprendizaje de segundas lenguas, , 2017
Comisión Europea, Principios para diseñar los MOOC. Enfoque pedagógico desde la perspectiva del estudiante, , 2013

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
APRENENTATGE I ADQUISICIÓ DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855101
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855102
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12855103
GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ/12855105
 
Otros comentarios
Lo que se espera de los alumnos es que asistan a clase, una participación activa y una actitud abierta y colaboradora, no exenta de espíritu. Se recomienda llevar al día las lecturas obligatorias y la realización de las prácticas propuestas.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.