Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat. |
| A5 |
Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos |
| A6 |
Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua. |
| A8 |
Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
| | A5 |
Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
| | A6 |
Entén el component pragmàtic-cultural de la llengua i com s'explica en el context de l'aula d'E/LE.
| | A8 |
Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica necessitats de formació
|
Tema |
Subtema |
1. La competencia comunicativa e intercultural. |
Conceptos básicos: multiculturalidad, pluriculturalidad, interculturalidad, choque cultural. |
2.Qué es la Pragmática? La competencia pragmática en el uso de la lengua. |
Concepto de pragmática lingüística y pragmática comunicativa.
Los tópicos lingüísticos de la pragmática comunicativa:
los Actos de Habla,
El Principio de Cooperación,
Concepto de inferencia: las implicaturas.
La Teoría de la Relevancia |
3. La pragmática cultural y la Comunicación No Verbal (CNV) |
La Kinésica,
La Paralingüística,
La Proxémica.
Su aplicación en la enseñanza de segundas lenguas. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
12 |
36 |
48 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció i presentació de l'assignatura, dels seus objectius i del que s'espera dels alumnes en aquesta matèria. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions orals per part dels alumnes dels temes que els seran assignats. |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats de reflexió i pràctiques relacionades amb el temari de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Presentació de diverses alternatives i discussió conjunta dels conceptes explicats en la part teòrica, així com la possible solució donada als diferents conflictes pragmàtics presents en l'ensenyament i l'apendizaje d'una llengua estrangera. |
Descripció |
Tutories personalitzades mitjançant els fòrums de Moodle i al despatx de la professora amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es presentarà i defensarà oralment i en grup un tema assignat sobre continguts de l'assignatura. |
70% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Els estudiants hauran de resoldre activitats relacionades amb els continguts de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
Assistència i participació activa a classe i al Campus Virtual de la URV (Moodle). |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. Els estudiants seran penalitzats en la puntuació dels continguts si els treballs no presenten correcció ortogràfica, lèxica i sintàctica. No s'avaluaran treballs en què es detecti plagi. |
Bàsica |
Anscombre, J.C. y O. Ducrot, La argumentación en la lengua, Madrid: Gredos, 1994,
Austin, J.L., Cómo hacer cosas con palabras, Barcelona: Paidós, 1982,
Bertuccelli, M., ¿Qué es la pragmática?, Barcelona: Paidós, 1996,
Briz, A., J. Gómez, y M. J. Martínez (eds.), Pragmática y gramática del español hablado, Valencia: Pub. de la Universidad de Valencia, 1996,
Brown, G. y G. Yule., Análisis del discurso: hacia una semiótica de la interacciónBrown, G. y G. Yule., Madrid: Visor Libros, 1993,
Calsamiglia, Helena y A. Tusón, Las cosas del decir, Barcelona: Ariel, 1999,
Calvo Pérez, J., Introducción a la pragmática del español, Madrid: Cátedra, 1994,
Dijk, T. van, Texto y contexto: semántica y pragmática del discurso, Madrid: Cátedra, 1980,
Escandell, M.V., Introducción a la pragmática, Barcelona:Ariel, 1996,
Fuentes, C., Introducción teórica a la pragmática lingüística, Sevilla: Universidad de Sevilla, 1997,
Haverkate, H., La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico, Madrid: Gredos, 1994,
Leech, G. N., Principios de pragmática, Logroño: Universidad de La Rioja, 1997,
Levinson S.C., Pragmática, Barcelona: Teide, 1989,
Llobera, M. At, Competencia comunicativa, Madrid: Edelsa, 1990,
Manacorda de Rosetti, Mabel, La Pragmática porqué interesa hoy, Buenos Aires:La Obra 1991,
Reyes, G, La Pragmática, Barcelona: Montesinos, 1992,
Reyes, G., El abecé de la pragmática, Madrid: Arco Libros, 1995Madrid: Arco Libros, 1995,
Searle, J.R., Actos de habla, Madrid: Cátedra, 1986,
Stubbs, M., Análisis del discurso, Madrid: Alianza, 1987,
V.V.A.A., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua, Madrid: SGEL, 2004,
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Leer el dosier de la asignatura previamente al inicio de las clases para las personas que no hayan cursado estudios de pragmática en su carrera. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|