L'assignatura té com a objectiu familiaritzar a l'alumne en aquells aspectes que es relacionen amb l'estructura institucional de la recerca científica, a nivell general i específicament en l'àmbit de les Humanitats. A través d'activitats formatives teòriques i pràctiques, l'assignatura capacitarà a l'alumne d'una banda per al disseny, desenvolupament i gestió d'un projecte de recerca, d'altra banda, per a una eficaç visibilització dels resultats de la recerca.
L'assignatura començarà per una iniciació de l'alumne en el coneixement bàsic de les estructures fonamentals de la recerca, el grup i el projecte de recerca, així com en els processos de disseny i organització d'aquests. El temari se centrarà a continuació en els requisits que s'exigeixen en les diverses convocatòries per a la captació de recursos per al finançament de la recerca (europeus, nacionals i autonòmics), així com també en l'anàlisi dels criteris establerts pels organismes encarregats de finançar i avaluar els resultats científics, amb especial atenció a l'entorn. |
|
1. La gestió de la política d'I+D: recerca, innovació i desenvolupament. Aquest primer tema se centrarà en l'organització de la recerca a Espanya, atenent, d'una banda, a les directrius de la Secretaria d'Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació de l'actual Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i, per un altre, les de l'Agència de Gestió d'Ajudes Universitàries i de Recerca, de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu és que l'alumne conegui l'organigrama de la carrera científica i els instruments de la gestió pública de la recerca. |
• La carrera científica a Espanya i a Europa.
• Unitats, centres, institucions i xarxes de recerca en Humanitats.
• Grups i projectes: estructura i organització de la recerca.
• Sol·licitud, desenvolupament i justificació dels projectes. |
2. El finançament de la recerca. Es tractarà de les fonts de finançament públic i els seus instruments, tant nacionals com autonòmics i europeus. S'analitzaran les diverses polítiques per a l'obtenció de recursos econòmics, així com les convocatòries i concursos per al foment a la recerca, tant individual com de grups reconeguts. |
• Investigar a Catalunya i a Espanya. El finançament públic: universitats i agències nacionals.
• Investigar a Europa. El Consell Europeu de la Recerca (AECEI).
• Beques i ajudes a la formació de l'investigador: convocatòries autonòmiques, nacionals i europees.
• Convocatòries per a la consolidació dels investigadors. |
3. La difusió dels resultats. En aquest tema s'abordarà el procés de la transferència del coneixement a través de les diverses accions per a la difusió dels resultats científics, des de la publicació acadèmica a la divulgació a través dels diversos tipus de fòrums per a la discussió científica. També es tractarà els diversos instruments per a la divulgació acadèmica online a través de repositoris institucionals i per al rastreig de l'impacte acadèmic generat per la recerca. |
• La divulgació acadèmica. Els fòrums per a la presentació pública de resultats: congressos i altres reunions científiques.
• La transferència del coneixement. Publicació i Dipòsit. Repositoris i plataformes institucionals. Publicacions Open Access.
• Internacionalització i visibilitat. Portals institucionals, personals i altres canals per a la difusió i rastreig de cites.
• Rànquins i índexs de publicacions científiques. L'impacte dels resultats científics (h-index). |
4. L'avaluació de la producció científica en Humanitats. Aquest últim tema estarà dedicat als sistemes de seguiment de la qualitat de la producció científica. S'analitzaran els diversos instruments d'avaluació als quals se sotmeten els resultats i que determinen l'èxit i l'avanç dels investigadors en la carrera científica. |
• Normes i criteris per a l'avaluació de la qualitat científica d'investigadors i grups de recerca.
• L'avaluació de les revistes i editorials científiques.
• Agències i comissions nacionals. La Comissió Nacional Avaluadora de l'Activitat Investigadora (CNEAI-ANECA) i la Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).
• Les acreditacions de recerca. |