DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) GESTIÓ, VISIBILITAT I AVALUACIÓ DE LA RECERCA Codi 12875103
Ensenyament
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GOROSTIDI PI, DIANA
Adreça electrònica diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Curs d'introducció a la recerca i a les eines de la seva gestió

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, desenvolupar i gestionar projectes de recerca bàsica i aplicada en ciències humanes.
 A4 Identificar problemes i línies de recerca amb potencial de desenvolupament i explorar noves estratègies en l'àmbit de les ciències humanes, adoptant una perspectiva interdisciplinària i aplicant metodologies innovadores.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT2 Desenvolupar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i laboral o profesional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Planificar i executar un projecte de recerca.
Proposar accions per a la captació i gestió de recursos materials i econòmics per a la recerca.
Adquirir capacitat de gestió de la innovació i valorització dels resultats de la recerca.
Adquirir les capacitats bàsiques per integrar-se en un projecte de recerca.
Introduir la perspectiva de gènere a la tasca investigadora i a la planificació i gestió de projectes.
 A4 Aplicar la interdisciplinaritat com a instrument vàlid i transversal en l'estudi de les disciplines humanístiques, i adquirir les capacitats necessàries per col·laborar en equips de recerca interdisciplinaris.
 A6 Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Introduir la perspectiva de gènere en la tasca investigadora.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip.
 CT2 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
L'assignatura té com a objectiu familiaritzar a l'alumne en aquells aspectes que es relacionen amb l'estructura institucional de la recerca científica, a nivell general i específicament en l'àmbit de les Humanitats. A través d'activitats formatives teòriques i pràctiques, l'assignatura capacitarà a l'alumne d'una banda per al disseny, desenvolupament i gestió d'un projecte de recerca, d'altra banda, per a una eficaç visibilització dels resultats de la recerca.

L'assignatura començarà per una iniciació de l'alumne en el coneixement bàsic de les estructures fonamentals de la recerca, el grup i el projecte de recerca, així com en els processos de disseny i organització d'aquests. El temari se centrarà a continuació en els requisits que s'exigeixen en les diverses convocatòries per a la captació de recursos per al finançament de la recerca (europeus, nacionals i autonòmics), així com també en l'anàlisi dels criteris establerts pels organismes encarregats de finançar i avaluar els resultats científics, amb especial atenció a l'entorn.

1. La gestió de la política d'I+D: recerca, innovació i desenvolupament. Aquest primer tema se centrarà en l'organització de la recerca a Espanya, atenent, d'una banda, a les directrius de la Secretaria d'Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació de l'actual Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i, per un altre, les de l'Agència de Gestió d'Ajudes Universitàries i de Recerca, de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu és que l'alumne conegui l'organigrama de la carrera científica i els instruments de la gestió pública de la recerca.

• La carrera científica a Espanya i a Europa.
• Unitats, centres, institucions i xarxes de recerca en Humanitats.
• Grups i projectes: estructura i organització de la recerca.
• Sol·licitud, desenvolupament i justificació dels projectes.
2. El finançament de la recerca. Es tractarà de les fonts de finançament públic i els seus instruments, tant nacionals com autonòmics i europeus. S'analitzaran les diverses polítiques per a l'obtenció de recursos econòmics, així com les convocatòries i concursos per al foment a la recerca, tant individual com de grups reconeguts.
• Investigar a Catalunya i a Espanya. El finançament públic: universitats i agències nacionals.
• Investigar a Europa. El Consell Europeu de la Recerca (AECEI).
• Beques i ajudes a la formació de l'investigador: convocatòries autonòmiques, nacionals i europees.
• Convocatòries per a la consolidació dels investigadors.
3. La difusió dels resultats. En aquest tema s'abordarà el procés de la transferència del coneixement a través de les diverses accions per a la difusió dels resultats científics, des de la publicació acadèmica a la divulgació a través dels diversos tipus de fòrums per a la discussió científica. També es tractarà els diversos instruments per a la divulgació acadèmica online a través de repositoris institucionals i per al rastreig de l'impacte acadèmic generat per la recerca.
• La divulgació acadèmica. Els fòrums per a la presentació pública de resultats: congressos i altres reunions científiques.
• La transferència del coneixement. Publicació i Dipòsit. Repositoris i plataformes institucionals. Publicacions Open Access.
• Internacionalització i visibilitat. Portals institucionals, personals i altres canals per a la difusió i rastreig de cites.
• Rànquins i índexs de publicacions científiques. L'impacte dels resultats científics (h-index).
4. L'avaluació de la producció científica en Humanitats. Aquest últim tema estarà dedicat als sistemes de seguiment de la qualitat de la producció científica. S'analitzaran els diversos instruments d'avaluació als quals se sotmeten els resultats i que determinen l'èxit i l'avanç dels investigadors en la carrera científica. • Normes i criteris per a l'avaluació de la qualitat científica d'investigadors i grups de recerca.
• L'avaluació de les revistes i editorials científiques.
• Agències i comissions nacionals. La Comissió Nacional Avaluadora de l'Activitat Investigadora (CNEAI-ANECA) i la Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).
• Les acreditacions de recerca.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A3
A4
A6
24 32 56
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A6
40 27 67
Atenció personalitzada
A3
A4
2 0 2
 
Proves pràctiques
A3
CT2
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Primera presa de contacte amb els alumnes i presentació dels continguts del curs.
Sessió Magistral Exposició del temari de l'assignatura segons el programa del curs.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi de casos concrets.
Atenció personalitzada Tutories individuals amb els alumnes per al seguiment del treball de curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria personalitzada del professor amb l'alumne per tal de pactar, definir i concretar l'abast del treball de curs. La professora destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà dels horaris d'atenció presencial o per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
A4
A6
Exposició de casos per part de l'alumne davant el professor i la resta de companys de curs. 60%
Altres  

Participació activa a classe.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica
Enllaços d'interès
Agències de recerca:
https://erc.europa.eu/http://www.aneca.es/ANECAhttp://www.aqu.cat/
Criteris d'avaluació científica:
http://www.aqu.cat/doc/doc_49699642_1.pdfhttp://agaur.gencat.cat/ca/inici/index.html
Formació de l'investigador:
Beques FPUBeques FIBeques privades (Fundació La Caixa) (Banc Santander)


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent