DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) CORRENTS TEÒRICS I MÈTODES DE L'ANÀLISI LITERÀRIA Código 12875207
Titulación
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 1Q
Impartición
Departamento Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
PUJOL RUSSELL, SARA
Correo-e sara.pujol@urv.cat
montserrat.palau@urv.cat
Profesores/as
PUJOL RUSSELL, SARA
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis literaris.
 A2 Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Dominar els conceptes fonamentals i els corrents actuals de la teoria de la literatura, així com la seva concreció en les diverses metodologies de recerca en literatura vigents.
 A6 Recopilar i utilitzar la bibliografia necessària per fer un estat de la qüestió sobre un tema i identificar els punts en què és possible un aprofundiment i una aportació original i significativa.
Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
La asignatura tiene como objetivo presentar las principales corrientes teóricas sobre el hecho literario vigentes en los estudios actuales, poniéndolas en relación con los métodos y tipologías de la investigación que configuran en la actualidad dichos estudios. La presentación y discusión de los modelos teóricos se realizará de manera articulada con la exposición de ejemplos concretos de metodologías diversas de investigación en el ámbito de la literatura. La asignatura partirá del nivel de conocimientos en los estudios literarios propios de un grado para iniciar al alumno en el registro de la investigación avanzada, propia del máster y el doctorado, familiarizándolo con los conceptos teóricos y las herramientas metodológicas pertinentes. La asignatura constituye una visión de conjunto de la investigación en literatura que será desarrollada por las otras dos asignaturas de especialidad del ámbito.
Historia de los estudios literarios.
Teoría de la literatura: corrientes vigentes y perspectivas de investigación. Métodos de la investigación en literatura: exposición de ejemplos representativos.
PROGRAMA TEMA 1: Estudis de dones, gènere i feminismes
(Professora Montserrat Palau, 1'5 crèdits)

-Estudis de dones, gènere i feminismes
-Història literària i cànon
-Anàlisi literària des de la perspectiva de gènere
-Genealogies femenines, història i visibilització
-Onades, escoles i teories

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 1 5
Sessió Magistral
A1
A2
15 8 23
Presentacions / exposicions
A6
6 13 19
Atenció personalitzada
A1
3 0 3
 
Proves pràctiques
A1
A2
A6
5 10 15
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries -Funcionament, programa, metodologia i avaluació de l'assignatura
-Funcionament del campus virtual
Sessió Magistral -Exposició sobre la teoria
-Lliurament i comentari de materials de treball
Presentacions / exposicions -Comentaris de l'alumnat sobre la teoria desenvolupada
-Exposicions orals sobre els diferents apartats del programa
Atenció personalitzada -Tutoria presencial i/o virtual
-Seguiment i comentaris de les proves i treballs

Atenció personalitzada
descripción
-Tutories i seguiment presencials i/o virtuals.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A6

-Tema 1 (professora Montserrat Palau, 1'5 crèdits):
-presentacions, exposicions, anàlisis



40%
Proves pràctiques
A1
A2
A6

-Tema 1 (professora Montserrat Palau, 1'5 crèdits):
-comentari tèoric i anàlisi de texts


60%
Otros  

-

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

R, Baccolini; M.G. Fabi; V. Fortunati i R. Monticelli (eds.) (1997): Critiche femministe e teorie letterarie. Bolonya, CLUEB.

Benhabib, Seyla y Cornell, Drucilla. Teoría feminista y teoría crítica. Valencia: Ediciones Alfons el Magnanim, 1990. 

Erika Bornay (1990), Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.

Butler, Judith.  El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, México, Paidós, 2001.

.......... (2002): Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del "sexo", Buenos Aires,Paidós.

Neus Carbonell i Meri Torras (eds.) (1999): Feminismos literarios, Madrid, Arco Libros.

Cixous, Hélène. La risa de la medusa. Barcelona: Anthropos, 1995.

 

Miriam Díaz-Diocaretz i Iris M. Zavala (coord.) (1996): Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana).  Diversos volums, el volum VI, dedicat a la literatura catalana, gallega i basca.  

De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, Buenos Aires: Siglo XX,1962.

 Eagleton, Mary. (1991): Feminist Literary Criticism, London, Logman

............Working with Feminist Criticism. Oxford, OX, UK/Cambridge, Mass., USA: Blackwell, 1996. 

Gilbert, Sandra M. y Susan Gubar. La loca del desván. Madrid: Cátedra,1998.

Greene, Gayle y Kahn, Coppelia (1985). Making a Difference. Feminist Literary Criticism. Londres: Routledge.

Gutiérrez Estupiñán, Raquel. Una introducción a la teoría literaria feminista. BUAP, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, 2004.

Nathalie Heinch (1996), Ëtats de femme. L’identité femenine dans la fiction occidentale. París: Gallimard

Humm, Maggie, ed. Practicing Feminist Criticism: An Introduction. 1995. 

.........A Reader's Guide to Contemporary Feminist Literary Criticism. Sussex: Harvester Wheatsheaf, 1994.

Ibeas, Nieves y María Ángeles Millán. La conjura del olvido: escritura y feminismo. Barcelona, Icaria, 1997.

Luce Irigaray (1978): Speculo. Espejo del otro sexo, Madrid, Saltés.

..........-(1992): Yo, tu, nosotras, Madrid, Cátedra.

........... -(1994):  Amo a ti, Barcelona, Icaria.

Meese, Elizabeth A. Crossing the Double-Cross: The Practice of Feminist Criticism. Univ. of North Carolina Press, 1986.

Miller, Nancy K. Subject to Change: Reading Feminist Writing. Nueva York: Columbia Univ. Press, 1988.

Kate Millet  (1970), Política sexual, Madrid, Càtedra.

Moi, Toril. Teoría literaria feminista. Cátedra, 1995.

Pam Morris (1993): Literature and Feminism, Oxford, Blackwell.

 

L. Muraro (1994): El orden simbólico de la madre, Madrid, Horas y Horas.

Pilar Pérez Cantó i Elena Postigo Castellano (eds.) (2000): Autoras y protagonistas, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

 Segarra, Marta  y Àngels Carabí eds. Feminismo y crítica literaria. Icaria, Barcelona, 2000. 

 Sellers, Susan, ed. Feminist Criticism: Theory and Practice. Toronto: Univ. of Toronto Press, 1991.

Showalter, Elaine (comp.), The New Feminist Criticism. Essays on Women, Literature and Theory , Nueva York: Pantheon Books, 1985.

Suárez Briones, Beatriz (2003): Sextualidades: Teorías Literarias Feministas, Alcalá de Henares.

Warhol, Robyn R. y Diane Price Herndl. Feminisms: An Anthology of Literary Theory and Criticism. Houndmills: Macmillan, 1997.

Woolf, Virginia. (1985): Una cambra pròpia, Barcelona, Grijalbo.

..............-(1999): Dones i literatura. Barcelona, Columna.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.