DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) VARIACIÓ I NORMA LINGÜÍSTICA Código 12875212
Titulación
Recerca Avançada en Estudis Humanístics (2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa Jul., Set.
Impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
GINEBRA SERRABOU, JORDI
Correo-e jordi.ginebra@urv.cat
pere.navarro@urv.cat
miquelangel.pradilla@urv.cat
Profesores/as
GINEBRA SERRABOU, JORDI
NAVARRO GÓMEZ, PERE
PRADILLA CARDONA, MIQUEL ÀNGEL
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura presentarà la metodologia d'investigació en lingüística descriptiva des d'un enfocament sociolingüístic i centrant-se especialment en les investigacions que en l'àmbit de la planificació lingüística s'ocupen de la planificació del corpus.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Dominar els problemes epistemològics comuns a la recerca en ciències humanes, així com reconèixer i utilitzar els models teòrics propis de les disciplines que configuren aquest àmbit.
 A2 Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic.
 A6 Ser capaç d'elaborar treballs científics en l'àmbit de les humanitats que responguin a les exigències dels estàndards internacionals, aplicant la metodologia adequada en cada cas i incorporant els valors ètics i la perspectiva de gènere en l'activitat científica.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Conèixer els principals corrents teòrics dels estudis lingüístics.
 A2 Identificar i valorar críticament els diversos tipus de bibliografia científica sobre un àmbit determinat de les ciències humanes.
Dominar la metodologia de recerca en planificació lingüística.
 A6 Recopilar i utilitzar la bibliografia necessària per fer un estat de la qüestió sobre un tema i identificar els punts en què és possible un aprofundiment i una aportació original i significativa.
Adquirir la capacitat d'analitzar resultats de recerca, elaborar conclusions i assegurar la difusió del coneixement científic.
Adquirir autonomia com a futur investigador.
Aplicar els valors ètics en la recerca.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Aquesta assignatura presentarà la metodologia d'investigació en lingüística descriptiva des d'un enfocament sociolingüístic i centrant-se especialment en les investigacions que en l'àmbit de la planificació lingüística s'ocupen de la planificació del corpus.
Naixement de la lingüística descriptiva com a disciplina científica.
Plantejament metodològic de la investigació descriptiva: hipòtesi, treball de camp (recollida de dades), anàlisi de dades, conclusions.
Dades de la investigació en lingüística descriptiva I: dades escrites i dades orals.
Dades de la investigació en lingüística descriptiva II (els formats): textos, corpus, converses i entrevistes.
Teories i mètodes de recerca en planificació lingüística.
Instruments de recerca en planificació lingüística.
Planificació del Corpus: Processos d'Estandarització.
Planificació del Corpus: Elaboració (Desenvolupament funcional d'una llengua).
Norma i variació territorial
Norma i variació històrica
Norma i variació funcional

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
28 14 42
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del marc general de la recerca
Sessió Magistral Desenvolupament metodològic
Atenció personalitzada Concreció del treball personal

Atenció personalitzada
descripción
Concreció del treball personal

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Otros  

Proves pràctiques

100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Ginebra, Jordi (2017):  La nova normativa de l’Institut d’Estudis Catalans. Guia pràctica, Tarragona, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

 

Ginebra, Jordi (2018): Pompeu Fabra i la codificació del català, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya.

 

Navarro Gómez,  Pere (2017): «La dialectologia catalana a la Universitat Rovira i Virgili», Estudis Romànics, núm. 39, 2017, págs. 361-374.

 

Pradilla, Miquel A. (ed.) (2001): Societat, llengua i norma, Benicarló, Alambor Edicions.

 

Pradilla, Miquel A. (2001) «La sociolingüística de la variació: aproximació metodològica», Noves SL. Revista de sociolingüística, núm. 2  i 3 (estiu).

 

A més, es proporcionarà bibliografia més detallada a l'inici de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.