Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Dominar les eines de recerca pròpies de les ciències humanes i ser capaç d'aplicar, en un registre corresponent a un postgrau, les metodologies específiques de les diverses disciplines d'aquest àmbit científic. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Analitzar i interpretar les fonts primàries –documentals, orals, materials i iconogràfiques– de les recerques en ciències humanes.
Adquirir destreses en l'ús dels instruments propis de la filologia clàssica per a la recerca en humanitats.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Fonts Textuals per a la recerca arqueològica |
1. La fonts clàssiques: formes i èpoques literàries.
2. La transmissió dels textos de l'Antiguitat fins avui.
3. Filologia, crítica textual i exègesi.
4. Edicions. La utilització de les fonts en la recerca històrica.
5. Problemes d'interpretació (o quan és necessari saber una mica de llatí i grec).
6. Casos d'estudi: identificació de fonts (utilitzades per un tercer)
7. Casos d'estudi: localització de fonts (per aplicar en un cas de recerca)
|
Epigrafia |
1. Origen i evolució de l'alfabet llatí. Escriptura capital i cursiva.
2. Edició del text epigràfic: Fitxa, corpora i altres instruments bibliogràfics.
3. Suports i tipologies d'inscripcions.
4. Abreujaments i fórmules epigràfiques. Qüestions bàsiques d'onomàstica.
5. Cursus honorum (senadors, cavallers i magistrats municipals).
6. Casos d'estudi: inscripcions oficials monumentals.
7. Casos d'estudi: inscripcions religioses públiques i privades.
8. Casos d'estudi: documents públics (lleis, decrets...).
9. Casos d'estudi: economia i comerç (instrumentum inscriptum).
10. La societat romana a través de l'epigrafia.
|
Papirologia |
1. Origen i evolució de l'alfabet grec.
2. Els suports i escriptura en la Grècia antiga.
3. El rotllo de papir: fabricació, ocupació, emmagatzematge, inconvenients.
4. Categories i tipus de papirs grecs.
5. L'edició i lectura de papirs grecs ( = Instrumenta bibliogràfics, utilització com a font històrica...). |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
22 |
44 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
12 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
7 |
17 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
8 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
6 |
9 |
Proves pràctiques |
|
6 |
12 |
18 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. |
descripción |
Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs. A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
Examen sobre el temari mitjançant preguntes de desenvolupament o de resposta curta. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Realització i exposició de treballs de recerca curts destinats a la consolidació de continguts concrets treballats a classe. Un d'ells es farà dins del marc d'una pràctica fora de l'aula. |
50% |
Otros |
|
Participació activa, tant a classe com als temes de debat oberts a l'entorn moodle. |
20% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. L'avaluació es realitzarà prenent en consideració les proves pràctiques que es realitzaran al llarg del curs, que comptaran el 50% de la nota. Un 30% es resoldrà amb una prova final d'assoliment dels continguts. Es recorda que l'assistència és obligatòria. Per superar el curs caldrà haver seguit amb assiduïtat les classes, participant activament amb la realització dels exercicis. Els alumnes que no puguin assistir amb regularitat a les classes per motius justificats es podran presentar directament a un examen únic (100%), sempre i quan PRÈVIAMENT HO PACTIN AMB LA PROFESSORA, qui determinarà llavors els criteris d'avaluació. |
Bàsica |
|
- Easterling, P.E. - Knox, B.W. (eds.), Historia de la Literatura Clásica. Literatura griega (Cambridge University), Madrid 1990
- E.J. Kenney & W.v. Klausen, Historia de la Literatura Clásica. Literatura Latina (Cambridge University), Madrid, 1989
- G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanza, Lo spazio letterario della Grecia antica, Roma-Salerno, 1992-1995
- G. Cavallo, P. Fedeli, A. Giardina, Lo Spazio letterario di Roma antica, Roma-Salerno, 1989-1991
- Ch. Pelling, Literary Texts and the Greek Historian, Routledge, Londres, 2000
- D.S. Potter, Literary Texts and the Roman Historian, Routledge, Londres, 1999
- Calabi Limentani, I. , Epigrafia latina, Milán, 1991
- Cortés Copete, Juan Manuel (ed.). Epigrafía griega, , Madrid, 1999
- Andreu Pindado, J. (ed.)., Fundamentos de Epigrafía Latina, Madrid 2009
- Susini, G.C. , Epigrafia romana, Roma, 1982
- Guarducci, M., L'epigrafia greca dalle origini al tardo Imperio, Roma, 1987
- Susini, G. C., Epigraphica dilapidata : scritti scelti, Bologna 1997
- Haarmann, H., Historia Universal de la Escritura, Madrid, 2001
- Cavallo, G., Hellenistic bookhands, Berlin, 2008
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|