DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) QUÍMICA INORGÀNICA II Código 13204110
Titulación
Grau de Química (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon Jul., Set.
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
GODARD , CYRIL
Correo-e mariaaurora.ruiz@urv.cat
cyril.godard@urv.cat
mdolores.gonzalez@urv.cat
vladimir.sanchez@urv.cat
Profesores/as
RUIZ MANRIQUE, MARIA AURORA
GODARD , CYRIL
GONZÁLEZ CANDELA, MARIA DOLORES
SANCHEZ GONZAGA, VLADIMIR
Web
Descripción general e información relevante Assignatura de l'àrea de la Química Inorgànica que tracta principalment sobre les característiques i aplicacions dels compostos dels elements de les sèries d i f. L'assignatura inclou també una introducció a la Química de la Coordinació

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE2 Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química.
 CE3 Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat.
 CE5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 CE8 Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 CE10 Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesi i anàlisi), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
 CE11 Demostrar habilitats per a l'ús adequat de la instrumentació química estàndard.
 CE12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE2 Conèixer la Química dels elements i compostos de les sèries "d" i "f"
 CE3 Conèixer la Química dels elements i compostos de les sèries "d" i "f"
 CE5 Conèixer la Química dels elements i compostos de les sèries "d" i "f"
 CE8 Conèixer la Química dels elements i compostos de les sèries "d" i "f"
 CE9 Conèixer la Química dels elements i compostos de les sèries "d" i "f"
 CE10 Ser capaç de preparar en el laboratori compostos dels elements de la sèrie "d"
 CE11 Ser capaç de preparar en el laboratori compostos dels elements de la sèrie "d"
 CE12 Ser capaç de preparar en el laboratori compostos dels elements de la sèrie "d"
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Propietats generals en els elements de transició. 1.1 Propietats dels metalls. Procediments d'obtenció
2. Introducció als Compostos de Coordinació 2.1 Teoria enllaç valència (TEV)
2.2 Teoria Camp Cristal·lí
2.3 Solapament angular
2.4 Introducció a la TOM
3. Característiques dels elements del Grup 3 (Sc, Y, La). obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
4. Característiques dels elements del Grup 4 (Ti, Zr, Hf). obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
5.Característiques dels elements del Grup 5 (V, Nb, Ta). obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
6. Característiques dels elements del Grup 6 (Cr, Mo, W). obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
7. Característiques dels elements del Grup 7 (Mn, Tc, Re). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
8. Característiques dels elements del Grup 8 (Fe, Ru, Os). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
9. Característiques dels elements del Grup 9 (Co, Rh, Ir). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
10. Característiques dels elements del Grup 10 (Ni, Pd, Pt). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
11. Característiques dels elements del Grup 11 (Cu, Ag, Au). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
12. Característiques dels elements del Grup 12 (Zn Cd, Hg). Obtenció, reactivitat i principals aplicacions dels seus compostos
13. Bloc "f". Característiques generals dels seus elements
SEMINARIS S1. Aplicació tecnològica dels metalls de transició
S2. Metalls de transició d'importància biològica
PRÀCTIQUES DE LABORATORI - Experiments de tub d'assaig
- Preparació de FeSO4. 7H2O
- Preparació del trioxalatcromat(III) de potassi.
Determinació de les seves propietats magnètiques
- Preparació del CuSO4.5H2O

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE2
CE3
CE5
CE8
30 31 61
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE8
CE9
16 16 32
Resolució de problemes, exercicis
CE8
CE9
0 10 10
Seminaris
CE5
4 0 4
Treballs
CE5
CE8
0 8 8
Pràctiques a laboratoris
CE9
CE10
CE11
CE12
18 9 27
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
CE8
CE9
6 0 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi i resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura de forma presencial a l'aula.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Treball autònom de l'alumne.
Seminaris Exposició de continguts específics de caràcter més aplicat
Treballs
Realització de treballs relacionats amb els seminaris
Pràctiques a laboratoris Realització d'experiments de tub d'assaig, d'obtenció de compostos d'alguns elements de transició i caracterització de propietats magnètiques
Atenció personalitzada Resolució de dubtes personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes al despatx.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis
CE8
CE9
Entrega de problemes al llarg del curs 5%
Treballs
CE5
CE8

Treball sobre els seminaris
5%
Pràctiques a laboratoris
CE9
CE10
CE11
CE12
En la valoració es tindrà en compte:
- Treball de laboratori (aptituds i actituds en el treball, elaboració de la llibreta del laboratori, preparació prèvia de les pràctiques i discussió dels resultats experimentals)

Caldrà tenir un mínim de 4/10 de l'examen de pràctiques i de la part de pràctiques per aprovar l'assignatura en la 1ra convocatòria
25%
Proves pràctiques
CE8
CE9
Realització de 2 proves pràctiques
- La primera prova correspondrà a una part de l'assignatura i serà eliminatòria a partir d'un 4/10

- La segona prova serà parcial o final en funció de la nota de la prova 1 i s'haurà de tenir un mínim de 4/10 per poder aprovar l'assignatura i fer mitjana amb les altres activitats
65%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

- La realització de les pràctiques de laboratori és obligatòria
- A la 2ona convocatòria aniran els alumnes que tinguin menys d'un 5 en la nota final de l'assignatura o bé aquells que tinguin una nota =,< 4 en els exàmens de teoria o en el de pràctiques de la 1era convocatòria i per tant ja no poden fer mitjana amb les altres activitats .

- En la 2ona convocatòria hi haurà un examen de teoria ( serà el 65% de la nota) i un examen de pràctiques (serà el 10% de la nota), el 25% restant serà el de les activitats realitzades durant el curs.

a) L'examen de teoria ho han de fer els alumnes que tenien menys d'un 5/10 en l'examen de teoria de la 1era convocatòria.

b) L'examen de pràctiques ho han de fer els alumnes que tenien menys d'un 5/10 en l'examen de pràctiques de la 1era convocatòria.

c) En la 2ona convocatòria caldrà tenir un mínim de 4/10 de l'examen de teoria per poder fer mitjana amb les altres activitats

d) En la 2ona convocatòria caldrà tenir un mínim de 4/10 tan de l'examen de pràctiques com de la part global de pràctiques per poder fer mitjana amb les altres activitats

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica F.A.Cotton, G.Wilkinson and P.L.Gaus, Basic Inorganic Chemistry, 3a Ed., Ed. John Wiley, New York, 1995
F.A.Cotton, G.Wilkinson and P.L.Gaus , Química Inorgánica básica, Ed. Limusa, México, 1984
F.A.Cotton, G.Wilkinson, Advanced Inorganic Chemistry, 5a Ed. ., Ed. John Wiley, New York, 1988
F.A.Cotton, G.Wilkinson , Química Inorgánica Avanzada, Ed. Limusa, Mexico, D.F., 1988
H.Greenwood, The Chemistry of the Elements, Pergamon Press, Oxford, 1985
E. Gutierrez Ríos, Química Inorgànica, Ed. Reverté, Barcelona, 1994
J. E. Huheey , Inorganic Chemistry: Principles of Structure and Reactivity, Harper & Row, 1983
J.J.Lagowski, Química Inorgánica Moderna, Ed.Reverté, Barcelona, 1986
J. D. Lee, Concise Inorganic Chemistry, 4th Ed., Chapman & Hall, London, 1991
J.Sales, J.Vilarrasa, Introducció a la nomenclatura química (inorgànica i orgànica), Ed.Eunibar, Barcelona, 1984
  • G.E.Rodgers, “Introduction to coordination, solid state and descriptive inorganic chemistry”, McGraw Hill, USA, 1994. Traducció al castellà,Ed. MCGrawHill/Interamericana de España, Madrid, 1995.
  • A.G.Sharpe, "Química Inorgánica", Ed. Longman, London, 1986. Traducció al castellà, Ed. Reverté, Barcelona, 1993.
Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
-
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.