Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| CE2 |
Conèixer els principis físicoquímics fonamentals que regeixen la Química i les seves relacions amb les diferents àrees de la Química. |
| CE5 |
Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc. |
| CE6 |
Conèixer les operacions unitàries de la indústria química i altres relacionades. |
| CE8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
| CE9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| CE12 |
Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
| | CE2 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
| | CE5 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
| | CE6 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
| | CE8 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Establir els graus de llibertat en el disseny d'un procés químic
Identificar i descriure els fenòmens físics i químics que ocorren en cada etapa d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Identificar les diferents etapes que componen un procés químic i les diferents interrelacions entre elles
| | CE9 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Establir els graus de llibertat en el disseny d'un procés químic
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
| | CE12 |
Elaborar i presentar informes tècnics sobre el disseny i operació de processos químics
Identificar i incloure en les equacions de conservació les restriccions d'equilibri de fases i/o químic, així com les restriccions de disseny
Plantejar i resoldre les equacions de conservació de matèria i energia en diferents parts d'un procés químic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
Dimensions i unitats.
Homogeneïtat dimensional.
Variables de procés: temperatura, pressió, cabal i composició química.
|
2. Balanços de matèria |
La llei de la conservació de la matèria. Plantejament d'un balanç de matèria.
Graus de llibertat.
Solució de problemes de balanç de matèria en estat estacionari.
Sistemes amb múltiples subsistemes. Recirculació, bypass i purgues.
|
3. Gasos, vapors, líquids i sòlids |
Els estats de la matèria.
Diagrames de fases.
Relacions d'estat per a gasos.
Pressió de vapor de líquids.
Equilibri líquid-vapor.
Saturació. Saturació parcial i humitat. Balanços de matèria involucrant processos de condensació i vaporització.
|
4. Balanços d'energia |
Conceptes i unitats.
Formes d'energia.
Conservació de l'energia.
Canvis d'entalpia amb o sense canvis de fase.
Balanços d'energia amb reacció química.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
35 |
59 |
Treballs |
|
7 |
21.5 |
28.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del seu programa d'activitats |
Sessió Magistral |
Sessions dedicades a desenvolupar els continguts |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades a la resolució individual de problemes |
Treballs |
Treball en grup tutoritzat a desenvolupar durant tot el quadrimestre |
Atenció personalitzada |
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixents tecnics i competencies socials. |
Descripció |
Resolucio de consultes i dubtes invividualment per cada alumne en el despatx del professor.
L'horari i el lloc d'atencio es comunicarà oportunament a traves de MOODLE
Malgrat no es necessari avisar amb antelació, és recomanable concertar cita per correu electrònic
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Sessions dedicades a la resolució individual de problemes |
10 |
Treballs |
|
Treball en grup tutoritzat a desenvolupar durant tot el curs |
20 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Realització de tres proves d'avaluació cadascuna d'elles amb un pes de :
25% materia
20% fases
25% energia |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global del continguts de l'assignatura, la nota del qual constituirà el 70% de l'avaluació final. Es mantindran les notes assolides anteriorment pel que fa a la resolució de problemes a classe i a l'avantprojecte d'aplicació. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició, Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
|
|
Complementària |
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, 1991, Reverté
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, 1980, Reverté
HIMMELBLAU, D.M, Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, New Jersey, 1989, Prentice Hall
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenieria Química, 2004, Thomson Ed
Reid, R. C., Prausnitz, J. M. i Poling, B., The properties of gases and liquids, New York, 1984, McGraw-Hill
, Chemical Process and Design Handbook, ,
, Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, ,
, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, ,
, Encyclopedia of Chemical Processing and Design, ,
, Handbook of Chemistry and Physics, ,
, Perry's Chemical Engineers' Handbook, ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
QUÍMICA INORGÀNICA INDUSTRIAL/13204215 | ENGINYERIA DE PROCESSOS/13204210 | QUÍMICA ORGÀNICA INDUSTRIAL/13204214 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA GENERAL/13204003 | FÍSICA/13204002 | INFORMÀTICA I DOCUMENTACIÓ/13204008 | MATEMÀTIQUES/13204001 | TERMODINÀMICA I FENÒMENS DE TRANSPORT/13204105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|