IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) SYSTEMS OF MOLECULAR BIOLOGY Code 13214105
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third
Language
Català
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
E-mail mteresa.blay@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
javier.ugarte@urv.cat
nuria.canela@urv.cat
elia.navarro@urv.cat
Lecturers
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
UGARTE CHICOTE, JAVIER
CANELA CANELA, NÚRIA
NAVARRO MASIP, ÈLIA
Web
General description and relevant information Introducció a la biologia de sistemes i a l´ús de les tècniques òmiques

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE7 Know how to search for, find, analyze and interpret information in the main biological databases concerning genomics, transcriptomics, proteomics, metabolomics, taxanomics among others, and to know how to use bibliographic databases and basic bioinformatic tools.
 CE8 Analyze and interpret data and experimental results in the scientific ambit.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Solve problems critically, creatively and innovatively in their field
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE7 Training in the use of bioinformatic tools to: a) analyze structures and sequences of proteins and nucleic acids b) search for information in the main biological and bibliographic databases.
 CE8 Demostrar un coneixement clar i bo de les bases de les tècniques d'alt rendiment de les anàlisis òmiques
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Identify the situation as a problem in the field and be sufficiently motivated to face up to it. (Understanding)
Follow a systematic method to divide a problem into parts, identify the causes and apply the knowledge specific to the discipline. (Analysis)
Design a new solution by using all the resources necessary to cope with the problem. (Creativity)
Include the details of the proposed solution in a realistic model. (Innovation)
Reflect on the model proposed, find shortcomings and suggest improvements. (Evaluation)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction to omics.
2. Genomics. Concepts, methods and aplications.
3. Transcriptomics. Concepts, methods and aplications.
4. Proteomics. Concepts, methods and aplications
5. Metabolomics. Concepts, methods and aplications.
Seminars:

Statistical analysis of gene expression of a biologic system with the aim of understanding the information in diverse type of graphics derived from omics data and learning to create them.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
CE7
29 44 73
Seminars
CE8
CT3
14 21 35
IT-based practicals in computer rooms
CE8
CT3
15 22 37
Personal attention
4 0 4
 
Mixed tests
CE7
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminars Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals.
IT-based practicals in computer rooms Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. contacte mteresa.blay@urv.cat . Les hores de visita son fixes per professor i assignatura i tambe es recomana usar el moodle per la comunicació amb el professor.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Seminars
CE8
CT3
Treball final. 25
IT-based practicals in computer rooms
CE8
CT3
Treball final. 25
Mixed tests
CE7
Proves que inclouen preguntes sobre aspectes concrets i/o preguntes tipus test.
Una prova al llarg del curs.
50
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria constarà d'un examen de proves objectives de preguntes curtes amb un pes del 50%.
La nota dels seminaris i les pràctiques es manté i no es reavalúa.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic

A determinar

Complementary

A determinar

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.