Type A
|
Code |
Competences Specific | | CE3 |
Have advanced knowledge of the biochemistry, kinetics, mechanisms and metabolism of enzymes. |
| CE13 |
Apply molecular knowledge to the physiological interpretation of the normal or physiological functioning of the organism. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | CT5 |
Communicate information clearly and precisely to a variety of audiences |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| CE3 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
| | CE13 |
Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| CT5 |
Use the techniques of non-verbal communication and the expressive resources of the voice to make a good oral presentation. (Non-verbal communication and use of the voice)
Construct a discourse that is structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length. (Discourse construction)
Produce a discourse that is appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive, and interact effectively with the audience. (Efficiency)
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Introduction: Need to control cell function. Mechanisms to control cell function. Basic principles of cell signalling. |
|
2. Extracellular signals: How cells communicate. Hormones, cytokines, growth factors, neurotransmitters, ions, photons, other signals. |
|
3. Receptors: Types of receptor. Overview of cell signalling. |
|
4. G proteins and cyclic nucleotides: Family of G proteins and functions. AMPc and adenylate cyclase. GMPc and guanylyl cyclase. Phosphodiesterases. |
|
5. Inositol phosphate and other membrane lipids: phospholipases A, C and D. Inositol 1, 4,5-triphosphate. Phosphatitidylcholine and arachidonic acid. Other molecules derived from lipids that act as signals. |
|
6. Calcium: Calcium-dependent proteins. Calmodulin. Intracellular concentrations and calcium stores. Mechanisms that mobilize calcium. |
|
7. Protein kinases and protein phosphatases: serine / threonine kinases. Tyrosine kinases. Mitogen-activated protein kinases. Phosphatases |
|
8. Nuclear receptors: Families of nuclear receptors. DNA recognition. Ligand bonding. |
|
9. Redox signaling. NO. ROS |
|
10. Specific signalling mechanisms. |
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
35 |
52.5 |
87.5 |
Laboratory practicals |
|
15 |
24 |
39 |
Presentations / oral communications |
|
6 |
12 |
18 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Mixed tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introduccio assignatura |
Lecture |
Continguts teòrics de l'assignatura |
Laboratory practicals |
Aplicació dels conceptes teòrics |
Presentations / oral communications |
Presentació d'un receptor o una via de senyalització |
Personal attention |
Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral |
Description |
Sol.licitar hora de reunió a anna.ardevol@urv.cat |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques |
20 |
Presentations / oral communications |
|
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització |
30 |
Mixed tests |
|
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals |
50 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Basic |
John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford
|
|
Complementary |
B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|