IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) CELL SIGNALLING AND CONTROL OF CELL FUNCTION Code 13214115
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second
Language
Català
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
E-mail anna.ardevol@urv.cat
katherine.gil@urv.cat
rominamariel.rodriguez@urv.cat
Lecturers
ARDÈVOL GRAU, ANA MARIA
GIL CARDOSO, KATHERINE
RODRIGUEZ , ROMINA MARIEL
Web http://moodle.urv.net/
General description and relevant information Molecular mechanisms that regulate the functionality of cells according to the physiological situation.

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE3 Have advanced knowledge of the biochemistry, kinetics, mechanisms and metabolism of enzymes.
 CE13 Apply molecular knowledge to the physiological interpretation of the normal or physiological functioning of the organism.
Type B Code Competences Transversal
 CT5 Communicate information clearly and precisely to a variety of audiences
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE3 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
 CE13 Adquirir una visió integrada dels sistemes de comunicació intercel.lular i de senyalització per la matriu extracel.lular
Type B Code Learning outcomes
 CT5 Use the techniques of non-verbal communication and the expressive resources of the voice to make a good oral presentation. (Non-verbal communication and use of the voice)
Construct a discourse that is structured, clear, cohesive, rich and of the appropriate length. (Discourse construction)
Produce a discourse that is appropriate to the communicative situation, consistent and persuasive, and interact effectively with the audience. (Efficiency)
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Introduction: Need to control cell function. Mechanisms to control cell function. Basic principles of cell signalling.
2. Extracellular signals: How cells communicate. Hormones, cytokines, growth factors, neurotransmitters, ions, photons, other signals.
3. Receptors: Types of receptor. Overview of cell signalling.
4. G proteins and cyclic nucleotides: Family of G proteins and functions. AMPc and adenylate cyclase. GMPc and guanylyl cyclase. Phosphodiesterases.
5. Inositol phosphate and other membrane lipids: phospholipases A, C and D. Inositol 1, 4,5-triphosphate. Phosphatitidylcholine and arachidonic acid. Other molecules derived from lipids that act as signals.
6. Calcium: Calcium-dependent proteins. Calmodulin. Intracellular concentrations and calcium stores. Mechanisms that mobilize calcium.
7. Protein kinases and protein phosphatases: serine / threonine kinases. Tyrosine kinases. Mitogen-activated protein kinases. Phosphatases
8. Nuclear receptors: Families of nuclear receptors. DNA recognition. Ligand bonding.
9. Redox signaling. NO. ROS
10. Specific signalling mechanisms.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
CE3
CE13
35 52.5 87.5
Laboratory practicals
CE13
15 24 39
Presentations / oral communications
CE3
CT5
6 12 18
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
CE3
CE13
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introduccio assignatura
Lecture Continguts teòrics de l'assignatura
Laboratory practicals Aplicació dels conceptes teòrics
Presentations / oral communications Presentació d'un receptor o una via de senyalització
Personal attention Resolució de dubtes i assessorament de la presentació oral

Personalized attention
Description
Sol.licitar hora de reunió a anna.ardevol@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
CE13
Assistència a pràctiques i informe de pràctiques 20
Presentations / oral communications
CE3
CT5
Exposició oral d'un receptor nuclear o una via de senyalització 30
Mixed tests
CE3
CE13
Examen de preguntes curtes i raonades i de desenvolupament dels continguts de les classes magistrals 50
Others  
 
Other comments and second exam session

S'ha d'obtenir un mínim de 5 sobre de 10 en cadascuna de les proves per fer mitjana. La segona convocatòria consistirà en un examen final i es mantindrà les qualificacions del laboratori i la presentació. És requisit imprescindible per superar l'assignatura fer les pràctiques i la presentació oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic John T Hancock, Cell Signalling, Ultima edició, Oxford

Complementary B.D. Gomperts et al., Signal transduction, , Elsevier Science
, Handbook of cell signalling, , http://www.sciencedirect.com/science/book/97801212
V. Laudet i H. Gronemeyer, The nuclear receptor Facts book, ,

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.