IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) PLANT METABOLISM Code 13214120
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory Third
Language
Català
Prerequisites
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
ÁVILA ROMÁN, FRANCISCO JAVIER
E-mail franciscojavier.avila@urv.cat
Lecturers
ÁVILA ROMÁN, FRANCISCO JAVIER
Web
General description and relevant information Donar a conèixer les principals rutes metabòliques que porten a la formació de diferents compostos propis del metabolisme primari i secundari i la seva regulació.

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE2 Describe how living beings function at a basic biochemical, molecular and structural level.
 CE9 Have structural and functional knowledge of the basic components and polymeric structures of molecules in living beings.
 CE14 Describe how living beings extract, transform and use the energy FROM their surroundings.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE2 Conèixer la diversitat metabòlica dels vegetals
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels vegetals i els mecanismes de la seva regulació
 CE9 Conèixer la diversitat metabòlica dels vegetals
Tenir un coneixement sòlid de les principals vies metabòliques centrals dels vegetals i els mecanismes de la seva regulació
 CE14 Adquirir coneixements fonamentals sobre els processos bàsics que afecten i controlen la producció de compostos sintetitzats per les plantes.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
BLOCK 1: Metabolism of growth and plant development
1.1. Introduction to Plant Physiology.

1.2. Concepts of growth and development.
The concept of plant hormone. Hormone receptors and signal transduction.

1.3. Signaling for hormones: Auxins, cytokinins, gibberellins, abscisic acid, ethylene. Characteristics, distribution and metabolism. Physiological effects of hormones.

1.4. Introduction to Genetic Engineering and Plant Biotechnology

BLOCK 2. Plant secondary metabolism
2.1. Concept of secondary metabolism. Concept of secondary product. Primary metabolism and secondary metabolism. Chemical diversity and variability of secondary metabolism. Main groups of secondary metabolites.

2.2. Basic principles of the biosynthesis of secondary metabolites. Classification based on biosynthetic pathway. Classification based on chemical structure. Major secondary metabolites in medicine and industry.

2.3. Terpenes. What are the terpenes? Structure. Classification. Biosynthesis. The family of terpenes. Essential oils.

2.4. Nitrogen compounds. What are nitrogen compounds? History of use. Biosynthesis. Types of nitrogen compound. Applications in medicine.

2.5. Phenolic compounds. What are phenolic compounds? Biosynthesis. Types of phenolic compound. Ecological importance of phenolic compounds.

2.6. Metabolism, bioavailability, mechanisms of action and beneficial effects of polyphenols.


Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
CE2
CE9
CE14
18 27 45
Seminars
CE2
CE9
CE14
10 15 25
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
CE2
CE9
CE14
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor.
Seminars Assistència, participació i realització de les activitats de seminaris.
Personal attention Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Personalized attention
Description
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail a gerard.aragones@urv.cat per concertar visita.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Mixed tests
CE2
CE9
CE14
Proves mixtes que inclouran preguntes tipus test i preguntes de desenvolupament on s'avaluaran els continguts donats a les classes magistrals. Es realitzaran dues proves al llarg del quatrimestre que tindran el mateix pes. 100%
Others   .
 
Other comments and second exam session

L'assignatura s'aprovarà amb un 5/10, havent de tenir una qualificació mínima de 4/10 en cadascun dels parcials avaluats per a poder eliminar matèria. En la segona convocatòria constarà d'un examen únic en el que s'avaluarà tot el temari.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic J. Barceló, G. Nicolás, B. Sabater i R. Sánchez Tamés, FISIOLOGÍA VEGETAL, 2003, Madrid
J. Azcón-Bieto i M. Talón., FUNDAMENTOS DE FISIOLOGÍA VEGETAL, 2000, Interamericana-McGraw-Hill
F.B.Salisbury i C.W. Ross, FISIOLOGÍA VEGETAL , 2000, Madrid
L. Taiz i E. Zeiger, PLANT PHYSIOLOGY, 1998, Massachussets
W. G. Hopkins i P.A. Hüner, INTRODUCTION TO PLANT PHYSIOLOGY, 2004, New YYork

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
BIOLOGY/13214005
BIOCHEMISTRY/13214008
ANIMAL AND PLANT BIOLOGY/13214108
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.