IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) CULINARY BIOCHEMISTRY Code 13214209
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Anglès
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
SUÁREZ RECIO, MANUEL
E-mail manuel.suarez@urv.cat
david.sanroma@urv.cat
Lecturers
SUÁREZ RECIO, MANUEL
SANROMÀ VIVES, DAVID
Web http://moodle.urv.net/
General description and relevant information Assignatura impartida en anglès. Assignatura que pretén familiaritzar a l'alumne amb les principals transformacions bioquímiques que sofreixen els aliments al cuinar-los, així com les modificacions de les seves propietats organolèptiques i nutricionals.

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE11 Appreciate the speed of potential changes in Biochemistry.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE11 Comprendre com els canvis bioquímics poden modificar les propietats organolèptiques i nutricionals en l’elaboració d'aliments
Entendre com els canvis en els aliments al cuinar-los afecta al procés de digestió
Ser capaç d'apreciar els canvis bioquímics que sofreixen els aliments al cuinar-los
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction The importance of cooking.
2. Food conservation
Dehydration. Heat sterilization. Refrigeration and freezing. The effect of air. Other forms of conservation. Changes in foods.
3. Cooking by heat treatment Forms of heat treatment. The effects of heat treatment on food. Browning reactions.
4. Acids in the kitchen
5. Changes to the nutritional qualities of foods when cooked Improving nutritional qualities when cooking. Loss of nutrients when cooking.
6. Changes to the colour of foods when cooked Changes to the colour of meat. Changes to the colour of fruit. Changes to the colour of vegetables.
7. Changes to the flavour of foods when cooked
Food perceptions. Chemical and microbial reactions that modify the flavours of foods when cooked.
8. Textures in cooking
Foams and emulsions. Crystalline and vitreous states. Gels. The texture of meat.
9. Molecular gastronomy Definition and history. Culinary innovation: new ingredients, new culinary techniques.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
CE11
20 30 50
Seminars
CE11
6 6 12
Assignments
CE11
4 4 8
Personal attention
1 0 1
 
Short-answer objective tests
CE11
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities La introducció de l'assignatura es realitzarà durant la primera hora de classe i consistirà en la presentació del temari, la metodologia de docència i la seva avaluació.
Lecture Exposició dels continguts teòrics de cada tema.
Seminars Discussió i aprofundiment dels continguts de l'assignatura.
Assignments Elaboració d'un treball en anglès sobre els continguts treballats durant les sessions de seminaris.
Personal attention Atenció a qualsevol qüestió plantejada per l'alumnat

Personalized attention
Description
Atenció a qualsevol qüestió plantejada per l'alumnat. Presencial al despatx 105 del Departament de Bioquímica i Biotecnologia o per correu electrònic a anna.arola@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Seminars
CE11
Assistència, participació activa i realització de les activitats de seminaris en anglès.
Per poder ser puntuat en el seminaris és obligatòria l'assistència.
15%
Assignments
CE11
Treball escrit en anglès sobre els continguts tractats durant les sessions de seminaris. 10%
Short-answer objective tests
CE11
Dos exàmens parcials de proves objectives de preguntes curtes que avaluaran tot el contingut de l'assignatura.
És imprescindible una nota mitjana dels dos exàmens parcials amb una puntuació mínima de 5/10 per a superar l'assignatura i per a que compti la nota de la resta d'activitats d'avaluació. Es farà mitjana a partir d'un mínim de 4/10 en cada examen parcial i només hi haurà una oportunitat per realitzar cadascuna de les proves.
75%




Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: constarà d'un examen únic de proves objectives de preguntes curtes on s'avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que tindrà un pes del 75% de la nota. Serà necessària una puntuació mínima de 5/10 en l'examen per superar l'assignatura i per fer mitjana amb la nota de la resta d'activitats d'avaluació. De la resta de les activitats (seminaris i treball) es conservaran les notes i el pes de la nota obtingudes en la primer convocatòria.

Es prohibirà l'ús dels telèfons mòbils i qualsevol dispositiu electrònic no autoritzat en les proves d'avaluació.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic McGee, H. , La cocina y los alimentos. Enciclopedia de la ciencia y la cultura de la comida., Última edición disponible, Debate
Barham, P.; Skibsted, L.H.; et. al., Molecular Gastronomy: A New Emerging Scientific Discipline, 2010,110 (4), pp 2313–236, Chem. Rev.
This, H., Molecular gastronomy : exploring the science of flavor, Última edición disponible, New York : Columbia University Press, cop

Complementary Alemany, M. , Enciclopedia de las dietas y la nutrición, Última edición disponible, Planeta
This, H., Kitchen mysteries : revealing the science of cooking = Les secrets de la casserole, Última edición disponible, Columbia University Press

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY/13214118
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.