IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) PATHOLOGICAL BIOCHEMISTRY Code 13214211
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 1Q
Language
Català
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
E-mail mteresa.blay@urv.cat
Lecturers
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Web
General description and relevant information La Bioquímica Patològica s'ocupa dels transtorns de les vies metabòliques i els canvis bioquímics en l'organisme humà en situacions patològiques. L'assignatura té com a objectiu explicar les malalties a nivell bioquímic i molecular.

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE2 Describe how living beings function at a basic biochemical, molecular and structural level.
 CE4 Understand organisms at molecular, cellular and metabolic level.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE2 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
 CE4 Realitzar un treball escrit sobre alguna patologia bioquímica inclosa en els continguts
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Topic 1. Lipid metabolism disorders. 1.a. Dyslipoproteinaemia.
1.b. Congenital lipidosis.
Topic 2. Carbohydrate metabolism disorders. 2.a. Fructose metabolism disorders.
2.b. Galactosaemia.
2.c. Mucopolysaccharidosis.
2.d. Glycogenosis.
Topic 3. Protein- and amino acid metabolism disorders. 3.a. Protein absorption disorders. Celiac disease.
3.b. Alterations in amino acid transport. Hyperphenylalaninaemia.

Topic 4. Nitrogenous-base metabolism disorders. 4.a. Alterations in purine metabolism. Gout.
4.b. Alterations in pyrimidine metabolism. Orotic aciduria.
Topic 5. Haemoglobin metabolism disorders. 5.a. Alterations in globin structure. Haemoglobinopathies.
5.b. Alterations of the haemo group. Porphyria.
Topic 6. Nervous system disorders. 6.a. Neurodegenerative diseases. Parkinson's disease. Huntington's disease. Alzheimer's disease.
6.b. Neurochemical disorders. Epilepsy. Schizophrenia. Mood disorders: depression.
Topic 7. Inflammatory disorders. 7.a. Crohn’s disease.

Topic 8. Hormonal disorders. 8.a. Adrenal hormone disorders. Cortisol and stress.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Seminars
CE2
CE4
30 45 75
Assignments
CE2
CE4
3 45 48
Problem solving, exercises in the classroom
CE2
CE4
10 10 20
Personal attention
4 0 4
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Breu introduccio del funcionament i continguts de l'assignatura a classe.
Seminars Els continguts es treballaran en sessions de seminari.
Assignments Realizació d'un guió i posteriorment un audiovisual.
Problem solving, exercises in the classroom Casos practics per treballar a l'aula.
Personal attention S'atendran els dubtes demanant hora previa per e-mail.

Personalized attention
Description
Amb cita prèvia s'atendran les consultes sobre l'assignatura.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Seminars
CE2
CE4
Prova tipus test 50%
Assignments
CE2
CE4
Fitxes escrites
Audiovisual
50%
Others  
 
Other comments and second exam session

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic Saudubray M et al., Inborn metabolic diseases: Diagnosis and Treatment, 5a edition, Springer, 2012

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.