IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) CLINICAL BIOCHEMISTRY ANALYTIC Code 13214214
Study programme
Bachelor's Degree in Biochemistry and Molecular Biology (2009)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Català
Prerequisites
Department Biochemistry and Biotechnology
Coordinator
PUJOL PERPIÑA, GEMMA
E-mail gemma.pujol@urv.cat
Lecturers
PUJOL PERPIÑA, GEMMA
Web
General description and relevant information La Bioquímica Clínica Analítica ens mostra el conjunt de procediments que permeten conèixer in vitro el valor d'una propietat biològica, fent especial èmfasi en la utilitat i les limitacions dels sistemes analítics utilitzats en el diagnòstic i tractament de les malalties.

Competences
Type A Code Competences Specific
 CE5 Understand the principles, instrumentation and technical applications of Biochemistry and Molecular Biology.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques d'anàlisi de biomolècules
Conèixer els sistemes de mesura que més contribueixen al diagnòstic i tractament de les malalties
Identificar els avantatges i les limitacions dels procediments analítics propis del laboratori clínic
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
Introduction Analytical methodology
Levels of research
Obtaining samples
Safety standards
Laboratory materials
Measurement techniques Dialysis
Filtration
Centrifugation
Electrophoresis
Chromatography
Spectrophotometry
Radiochemical techniques
Turbidimetry, Nephelometry
Enzymatic techniques
Immunochemical techniques
Molecular fluorescence
Analytical techniques in molecular biology
Analytical applications Bioelements
Ions
Amino acids
Peptides
Proteins
Enzymes
Antibodies
Lipids
Carbohydrates
Nucleic Acids



Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
CE5
4 3 7
Seminars
CE5
0 12 12
Lecture
CE5
20 24 44
Personal attention
CE5
2 0 2
 
Multiple-choice objective tests
CE5
4 6 10
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Seminars Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Personal attention Temps el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
El professor atendrà i resoldrà dubtes durant o després de les classes presencials o per correu electrònic. gemma.pujol@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Multiple-choice objective tests
CE5
El contingut de les classes magistrals s'avaluarà a través de dues proves objectiva.
100%
Others  

Caldrà treure un mínim d'un 5 en els exàmens per a fer la mitja entre tots dos parcials i aprovar l'assignatura.

 
Other comments and second exam session

La nota mínima en cada avaluació serà 5.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Sources of information

Basic Gonzalez de Buitrago, JM, Bioquímica Clínica, Editorial McGraw-Hill , 1998
González Sastre F, Bioquímica Clínica, Barcanova, Barcelona 1993
Fuentes X, Castiñeiras M J, Queraltó J M, Bioquímica Clínica y Patologia Molecular, Editorial Reverté, 1998
Kaplan LA, Pesce AJ , Clinical Chemistry, Theory, Analysis, and correlation, The C.V. Mosby Company , St Louis 2009
Badia, E, Enfoque ISO 9000: Normalización, Homologación, Certificación, Acreditación, Aseguramiento (ISO ) 9000, Editorial Deusto, 1998
Fuentes Arderiu, X, Guia per al control intern de la qualitat de la mesura de magnituds biològiques utilitzant materials de control, Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, Invitro veritas 2006
Todd Sanford Davidsohn, Henry’s Clinical Diagnosis and Management, Saunders, Philadelphia, 2001
, Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. (ISO 9001:2008) , AENOR, 2008
Burtis CA, Ashwood ER, Tietz Textbook of Clinical Chemistry 2nd ed, W.B. Saunders Company , Philadelphia, 2001
Roca P, Oliver J, Rodriguez AM, Bioquimica Técnicas y métodos, Helice, 2003

http://www.acclc.cat/index.php

http://www.aefa.es/

http://www.seqc.es/

http://www.clinchem.org/

http://ifcc.org/

Complementary

http://www.acclc.cat

http://www.aefa.es/

http://www.clinchem.org/

http://ifcc.org/

http://www.labtestsonline.es/

http://www.seqc.es/

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
APPLIED CLINICAL BIOCHEMISTRY/13214210
QUALITY CONTROL AND ASSURANCE IN CLINICAL LABORATORIES/13214213

Subjects that it is recommended to have taken before
CLINICAL BIOCHEMISTRY AND MOLECULAR PATHOLOGY/13214116
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.