DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) TÈCNIQUES DE CÈL·LULES EN CULTIU Código 13214221
Titulación
Grau de Bioquímica i Biologia Molecular (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
Correo-e gerard.aragones@urv.cat
Profesores/as
ARAGONÈS BARGALLÓ, GERARD
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura de Tècniques de Cèl.lules en Cultiu dóna a conèixer a l'alumne els procediments bàsics per al treball amb cèl.lules i teixits d'orígen animal en cultiu in vitro. Després de la realització d'aquesta assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de treballar en un laboratori de cultiu de cèl.lules i teixits i saber com realitzar dissenys experimentals d'interès amb aquests cultius.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE5 Conèixer els principis, la instrumentació i les aplicacions de les principals tècniques de Bioquímica i Biologia molecular.
 CE6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori, especialment en els àmbits bioquímics, microbiològics i en biologia molecular, valorant els seus riscos, i elements de seguretat.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE5 Coneix l'equipament bàsic d'un laboratori de cultius cel·lulars
Coneix les metodologies bàsiques utilitzades en cultius cel·lulars, així com les seves apllicacions en el camp de la bioquímica i la biotecnologia
 CE6 Dissenya experiments i comprèn les limitacions de l'aproximació experimental en l'àmbit dels cultius cel·lulars
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Sessió 1. Introducció als cultius de cèl·lules animals. Breu història dels cultius cel?lulars. Concepte actual, aplicacions i àrees d’investigació. Tipus de cultius de teixits. Biologia de la cèl?lula en cultiu.
Sessió 2. El laboratori de cultius cel·lulars. Equipament i disseny. Nivells de bioseguretat. Classificació dels agents biològics. Concepte de SDS, PPEs i SLP.
Sessió 3. Condicions físico-químiques, medis i superfícies de cultiu. Temperatura, pH i osmolaritat. Composició, preparació, selecció i optimització dels medis de cultiu. Adaptació a medis lliures de sèrum. Superfícies de creixement cel·lular.
Sessió 4. Contaminació biològica. Tècnica asèptica. Principals agents contaminants biològics: bacteris, llevats, fongs, virus i micoplasmes. Procediments i mètodes de detecció.
Sessió 5. Quantificació, citotoxicitat i mort cel·lular.

Cambra de Neubauer. Assaigs de viabilitat i citotoxicitat cel·lular.
Sessió 6. Introducció a la Citometria de flux. Breu història. Quines dades ens aporta la CMF? Aspectes pràctics. FACS
Sessió 7. Tècniques bàsiques de manipulació de cèl·ules animals en cultiu. Canvi de medi. Passe o subcultiu. Criopreservació. Transformació i immortalització. Transport de cèl.lules. Caracterització cel.lular.
Sessió 8. Cultius cel·lulars especialitzats i tècniques avançades associades. Tècniques d’aïllament cel·lular. Exemples de cultiu. Tècniques de separació cel.lular. Línies cel·lulars més utilitzades.
Sessió 9. Sistemes de modificació cel·lular. Gens marcadors. Tècniques d’introducció d’ADN en les cèl·lules animals en cultiu. Les cèl·lules animals com a factories de producció: fàrmacs, proteïnes i anticossos. Tècniques d’introducció de proteïnes en les cèl·lules animals en cultiu.
Sessió 10. Biotecnologia de cèl·lules animals i teixits. Cèl·lules pluripotents (“stem cells”) vs. cultius especialitzats. Tecnologia d'aïllament i cultiu de cèl·lules pluripotents. Tècniques de diferenciació cel·lular. Reconstrucció de teixits i òrgans mitjançant co-cultiu de tipus primari.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
CE6
18 22.5 40.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE5
CE6
9 4 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
CE5
CE6
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de diferents activitats a l'aula
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes

Atenció personalitzada
descripción
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail a gerard.aragones@urv.cat per concertar visita.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE5
CE6
Resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària per part dels alumnes amb assistència dels professors. 15%
Proves mixtes
CE5
CE6
Els coneixements teòrics adquirits durant les sessions magistrals s'avaluaran mitjançant un sol examen que combinarà tant preguntes de desenvolupament com preguntes objectives curtes i preguntes tipus test. 85%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura s'aprovarà amb un 5/10, havent de tenir una qualificació mínima de 4.5/10 en cadascuna de les parts avaluades per a poder fer mitjana amb les altres part.
En la segona convocatòria únicament s'avaluarà la part no superada de la primera convocatòria, constarà d'un examen únic i es mantindrà la nota i el pes de la nota de l'exposició oral.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R J Geraghty, A Capes-Davis, J M Davis, J Downward, R I Freshney, I Knezevic, R Lovell-Badge, J R W , Guidelines for the use of cell lines in biomedical research, , British Journal of Cancer (2014) 111, 1021–1046
edited by J.M. Davis, Basic cell culture : a practical approach, 2nd, New York : Oxford University Press, cop. 2002
edited by Cheryl D. Helgason and Cindy L. Miller, Basic cell culture protocols, 3rd, Totowa, N.J. : Humana Press , 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells : a manual of basic technique, 5th, Hoboken, N.J. : Wiley, cop. 2005
Freshney, R. Ian, Culture of animal cells: a manual of basic technique and specialized applications, 6th, Hoboken, New Jersey : Wiley-Blackwell, cop. 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.