DATOS IDENTIFICATIVOS 2019_20
Asignatura (*) GESTIÓ DE QUALITAT AL LABORATORI ANALÍTIC Código 13635105
Titulación
Tècniques Cromatogràfiques Aplicades (2010)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
AGUILAR ANGUERA, MARIA DEL CARMEN
Correo-e carme.aguilar@urv.cat
carmen.hidalgo@urv.cat
Profesores/as
AGUILAR ANGUERA, MARIA DEL CARMEN
HIDALGO ORTIZ, CARMEN
Web
Descripción general e información relevante Conceptes generals i particulars de qualitat al laboratori analític Documentació de la gestió de qualitat i gestió de mostres i d'equips Validació de metodologia analítica. Traçabilitat e incertesa Implantació d'un sistema de qualitat al laboratori analític: eines i metodologia.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Recerca
  AR7 CE07 - Contrastar de manera adequada els diferents sistemes de gestió de la qualitat en els laboratoris.
  AR8 CE08 - Identificar i interpretar els diferents procediments d'acreditació i certificació de laboratoris.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 CG03 - Analitzar i jutjar la importància de la gestió de la qualitat en un entorn científic tant d'indústries com de laboratoris analítics, principalment des del punt de vista pràctic.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Donar a conèixer les eines i metodologia necessàries per a la implantació i gestió d'un sistema de qualitat al laboratori AR7
AR8
BC3
Conèixer la documentació de la gestió de qualitat i gestió de mostres i d'equips AR7
AR8
BC3
Conèixer com es duu a terme una validació d'un mètode analític AR7
AR8
BC3

Continguts
tema Subtema
1. La qualitat en els laboratoris 1.1. Conceptes generals de gestió de la qualitat. Aplicació als laboratoris
1.2. Sistemes de qualitat en els laboratoris. Legislació i normes d’aplicació. Certificació i acreditació
2. Documentació del sistema de gestió de la qualitat
2.1. Introducció
2.2. Manual de qualitat
2.3. Procediments de treball
2.4. Altres documents del sistema (registre, dades primàries, documentació instruments, ...)
2.5. Protocols i informes finals. BPL
2.6. Gestió de la documentació. Arxiu
3. Gestió d’equips
3.1. Introducció d’equips en el sistema de qualitat
3.2. Calibració, verificació i manteniment
3.3. Sistemes informatitzats
4. Gestió de mostres
4.1. Recepció
4.2. Conservació i ús
4.3. Eliminació
4.4. Arxiu
5. Validació de mètodes d’assaig
5.1 Normes i guies
5.2 Requisits de validació
5.3 Patrons i materials de referència
6. Qualitat en els resultats: traçabilitat i incertesa
6.1. Mostres control: preparació i avaluació de resultats
6.2. Avaluació de la incertesa global
7. Assegurament i control de la qualitat
7.1. Eines i metodologia per l’assegurament de la qualitat
7.2. Procediments i gràfics de control
7.3. Exercicis d’intercomparació/intercalibració
8. Activitats d’assegurament de la qualitat
8.1. Auditories
8.2. Inspeccions
8.3. Planificacions
8.4. Informes
9. Exercicis pràctics
9.1. Calibració. Verificació de la calibració
9.2. Càlcul de paràmetres de qualitat en mètodes analítics
9.3. Estimació de la incertesa
9.4. Preparació de documentació del sistema

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
24 24 48
Seminaris
1 0 1
Treballs
0 15 15
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts a l'aula
Seminaris Participació d'un expert de la matèria
Treballs Realització de diferents treballs de manera individual a l'aula i fora d'aquesta
Resolució de problemes, exercicis Resolució de diferents problemes a l'aula i fora d'aquesta
Atenció personalitzada Resolució de dubtes per part del professor

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Suport en el desenvolupament dels treballs relacionats amb la matèria explicada

Avaluació
  descripción Peso
Treballs avaluació de diferents treballs de manera individual 33%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de l'entrega de diferents exercicis com casos pràctics 34%
Otros

Proves objectives de preguntes curtes i resolució de problemes i exercicis

33%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Les proves d'avaluació són obligatòries per poder superar l'assignatura. Per poder aprovar l'assignatura, serà requisit obtenir una puntuació mínima de 4 a cada activitat. La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. L'assignatura estarà superada si el resultat és major o igual a 5.

La qualificació "No presentat" suposa no presentar-se a cap de les activitats d'avaluació i/o no assistir a les classes presencials.

Si no se supera l'assignatura en primera convocatòria, la recuperació en segona convocatòria es realitzarà mitjançant un examen/qüestionari escrit que puntuarà el 100% de la nota. En aquest cas caldrà una nota mínima de 5 per poder aprovar l'assignatura.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica , Norma UNE-EN ISO 9000: 2000 “Sistemas de gestión de la calidad: fundamentos y vocabulario”, ,
, Norma UNE-EN ISO 9001:2000 “Sistemas de gestión de la Calidad. Requisitos”, ,
, Norma UNE-EN ISO 19011:2002 “Directrices para la auditoría de los sistemas de gestión de calidad y/o ambiental”, ,
, Norma UNE-EN ISO/IEC 17025:2000 “Requisitos generales relativos a la competencia de los laboratorios de ensayo y calibración”, ,
, Norma CGA-ENAC-LEC Rev. 3, “Criterios generales para la acreditación de Laboratorios de Ensayo y Calibración según norma UNE-EN-ISO/IEC 17025”, ,
, PAC-ENAC-LEC Rev. 2, “Procedimiento de acreditación de laboratorios”, ,
, Norma UNE-EN ISO 15189:2003 “Laboratorios clínicos: Requisitos particulares relativos a la calidad y competencia”, ,
, Principios de las Buenas Prácticas de Laboratorio de la OCDE. Documento ENV/MC/CHEM (98)17, ,
, Real Decreto 1369/2000, por el que se establecen los principios de las Buenas Prácticas de Laboratorio y su aplicación en la realización de estudios no clínicos sobre sustancias y productos químicos, ,
, “Good Laboratory Practice Regulations”, Drugs and the Pharmaceutical Sciences, Ed. Sandy Weinberg, 2003
Ramón Compañó Beltrán, Ángel Ríos Castro, Garantía de calidad en los laboratorios analíticos, Ed. síntesis,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.