Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
|
Recerca |
|
AR7 |
CE07 - Contrastar de manera adequada els diferents sistemes de gestió de la qualitat en els laboratoris. |
|
AR8 |
CE08 - Identificar i interpretar els diferents procediments d'acreditació i certificació de laboratoris. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
|
Comú |
|
BC3 |
CG03 - Analitzar i jutjar la importància de la gestió de la qualitat en un entorn científic tant d'indústries com de laboratoris analítics, principalment des del punt de vista pràctic. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Objetivos |
Competencias |
Donar a conèixer les eines i metodologia necessàries per a la implantació i gestió d'un sistema de qualitat al laboratori |
AR7 AR8
|
BC3
|
|
Conèixer la documentació de la gestió de qualitat i gestió de mostres i d'equips |
AR7 AR8
|
BC3
|
|
Conèixer com es duu a terme una validació d'un mètode analític |
AR7 AR8
|
BC3
|
|
tema |
Subtema |
1. La qualitat en els laboratoris |
1.1. Conceptes generals de gestió de la qualitat. Aplicació als laboratoris
1.2. Sistemes de qualitat en els laboratoris. Legislació i normes d’aplicació. Certificació i acreditació |
2. Documentació del sistema de gestió de la qualitat
|
2.1. Introducció
2.2. Manual de qualitat
2.3. Procediments de treball
2.4. Altres documents del sistema (registre, dades primàries, documentació instruments, ...)
2.5. Protocols i informes finals. BPL
2.6. Gestió de la documentació. Arxiu |
3. Gestió d’equips
|
3.1. Introducció d’equips en el sistema de qualitat
3.2. Calibració, verificació i manteniment
3.3. Sistemes informatitzats |
4. Gestió de mostres
|
4.1. Recepció
4.2. Conservació i ús
4.3. Eliminació
4.4. Arxiu |
5. Validació de mètodes d’assaig
|
5.1 Normes i guies
5.2 Requisits de validació
5.3 Patrons i materials de referència |
6. Qualitat en els resultats: traçabilitat i incertesa
|
6.1. Mostres control: preparació i avaluació de resultats
6.2. Avaluació de la incertesa global |
7. Assegurament i control de la qualitat
|
7.1. Eines i metodologia per l’assegurament de la qualitat
7.2. Procediments i gràfics de control
7.3. Exercicis d’intercomparació/intercalibració |
8. Activitats d’assegurament de la qualitat
|
8.1. Auditories
8.2. Inspeccions
8.3. Planificacions
8.4. Informes |
9. Exercicis pràctics
|
9.1. Calibració. Verificació de la calibració
9.2. Càlcul de paràmetres de qualitat en mètodes analítics
9.3. Estimació de la incertesa
9.4. Preparació de documentació del sistema |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
24 |
24 |
48 |
Seminaris |
|
1 |
0 |
1 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts a l'aula |
Seminaris |
Participació d'un expert de la matèria |
Treballs |
Realització de diferents treballs de manera individual a l'aula i fora d'aquesta |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de diferents problemes a l'aula i fora d'aquesta |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes per part del professor |
|
descripción |
Suport en el desenvolupament dels treballs relacionats amb la matèria explicada |
|
|
descripción |
Peso |
Treballs |
avaluació de diferents treballs de manera individual |
33% |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació de l'entrega de diferents exercicis com casos pràctics |
34% |
Otros |
Proves objectives de preguntes curtes i resolució de problemes i exercicis |
33% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les proves d'avaluació són obligatòries per poder superar l'assignatura. Per poder aprovar l'assignatura, serà requisit obtenir una puntuació mínima de 4 a cada activitat. La qualificació de l'assignatura serà el resultat d'aplicar el percentatge de ponderació corresponent. L'assignatura estarà superada si el resultat és major o igual a 5. La qualificació "No presentat" suposa no presentar-se a cap de les activitats d'avaluació i/o no assistir a les classes presencials. Si no se supera l'assignatura en primera convocatòria, la recuperació en segona convocatòria es realitzarà mitjançant un examen/qüestionari escrit que puntuarà el 100% de la nota. En aquest cas caldrà una nota mínima de 5 per poder aprovar l'assignatura. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
, Norma UNE-EN ISO 9000: 2000 “Sistemas de gestión de la calidad: fundamentos y vocabulario”, ,
, Norma UNE-EN ISO 9001:2000 “Sistemas de gestión de la Calidad. Requisitos”, ,
, Norma UNE-EN ISO 19011:2002 “Directrices para la auditoría de los sistemas de gestión de calidad y/o ambiental”, ,
, Norma UNE-EN ISO/IEC 17025:2000 “Requisitos generales relativos a la competencia de los laboratorios de ensayo y calibración”, ,
, Norma CGA-ENAC-LEC Rev. 3, “Criterios generales para la acreditación de Laboratorios de Ensayo y Calibración según norma UNE-EN-ISO/IEC 17025”, ,
, PAC-ENAC-LEC Rev. 2, “Procedimiento de acreditación de laboratorios”, ,
, Norma UNE-EN ISO 15189:2003 “Laboratorios clínicos: Requisitos particulares relativos a la calidad y competencia”, ,
, Principios de las Buenas Prácticas de Laboratorio de la OCDE. Documento ENV/MC/CHEM (98)17, ,
, Real Decreto 1369/2000, por el que se establecen los principios de las Buenas Prácticas de Laboratorio y su aplicación en la realización de estudios no clínicos sobre sustancias y productos químicos, ,
, “Good Laboratory Practice Regulations”, Drugs and the Pharmaceutical Sciences, Ed. Sandy Weinberg, 2003
Ramón Compañó Beltrán, Ángel Ríos Castro, Garantía de calidad en los laboratorios analíticos, Ed. síntesis,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|