DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PLANTEJAMENT CIENTÍFIC DELS ESTUDIS EN NUTRICIÓ HUMANA Codi 13675104
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
Web
Descripció general i informació rellevant Que l'alumne adquireixi la capacitat d'interpretar els estudis dels dissenys més habituals en epidemiologia nutricional, comprengui els criteris de causalitat i també identifiqui els biaixos més freqüents i les estratègies disponibles per a prevenir-los i/o corregir-los. També haurà d'adquirir la capacitat d'itnerpretar els índexs de qualitat de proves diagnòstiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 CE3-Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC7 CE7-Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 CT2-Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3-Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC7 CT7-Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Contrastar l'evidència científica amb la pregunta inicial revisió de la literatura científica. AC3
AC7
Saber utilitzar les bases de dades de documentació científica. AC3
AC7
Conèixer i saber determinar la qualitat dels articles científics. AC3
AC7
Comprendre les característiques dels estudis epidemiològics observacionals i experimentals i saber plantejar es-tudis epidemiològics. AC3
AC7
Comprendre la utilitat de l'estadística com a eina de l'epidemiologia. AC3
AC7
Saber escriure un protocol científic aplicant les especificitats dels seus apartats. AC3
AC7
Recollir i expressar les dades científiques de forma estructurada. AC3
AC7
Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació BC2
Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris BC3
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional BC7

Continguts
Tema Subtema
1. Idea científica. Contrastar la idea d'investigació mitjançant la revisió de la literatura científica. Bases de dades de documentació científica: PUBMED: Utilització pràctica Qualitat dels articles científics: Web of Kowledge.
2. Tipus d'estudis epidemiològics observacionals: trasversals, casos–control i cohorts.
3. Parts d'un protocol científic: Característiques dels seus apartats. Resum. Introducció. Disseny d'estudi. Mostra (característiques i grandària de la mostra). Mètodes (reproductibles i validats).
4. Estudis experimentals d'intervenció: assajos clínics i comunitaris. Característiques, utilitat, avantatges i inconvenients, aplicació
5. Buenas prácticas clínicas. Comité de Ética. Principios de la Declaración de Helsinki.
6. Criterios de Calidad Científica aplicados a los diferentes tipos de estudios.
7. L'estadística com a eina de l'epidemiologia.
8. Expressió dels resultats en taules i gràfiques.
Activitats i Seminaris pràctics:
- Avaluació e interpretació de resultats d'un article real.
- Plantejament d'un estudi d'intervenció real.
- Estructuració de la recollida de dades.
- Construcció d'una base de dades i realització de l'anàlisi estadístic corresponent per resoldre la hipòtesi i els objectius marcats.
- Interpretació de les dades obtingudes.
- Tenir criteris sobre la selecció i interpretació de les dades importants per tal de construir les Taules i/o Figures per divulgar els nostres resultats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Seminaris
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 18 24
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts teòrics
Seminaris Plantejament d'un tema tipus cas pràctic per treballar-lo entre els alumnes, guiat pel professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràctics a resoldre per l'alumne principalment fora de l'aula, i presentació i defensa dels resultats
Atenció personalitzada Es farà l'atenció personalitzada a través de la eina MOODLE i via correu electrònic.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El professorat de l'assignatura es troba a l'atenció de l'alumne en les hores fora de classe via e-mail i personalment, amb cita prèvia, per qualsevol dubte que pugui tenir l'alumne en relació al temari de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i defensa de la solució del cas pràctic 10%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements mitjançant un examen tipus test i/o preguntes curtes 50%
Proves pràctiques Resolució d'exercicis entregats a través de MOODLE. 30%
Altres

Es valorarà positivament l'assistència a les sessions pràctiques. La no–assistència es penalitzarà proporcionalment al nombre de sessions on no s'hagi assitit.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència no és obligatòria però compta per la nota.

En les activitats avaluadores de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (normativa URV), a més de les indicacions específiques que faci el professor.

L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà la no avaluació del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà a l'inici del curs.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura és una assignatura obligatòria, pel que tots els alumnes han de cursar-la de manera obligatòria. Al finalitzar aquesta assignatura tots els alumnes han de sortir amb els mateixos coneixements independenment de la seva formació prèvia.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent