DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TRACTAMENT INFORMÀTIC DE DADES EN ESTUDIS NUTRICIONALS Codi 13675202
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
MURPHY , MICHELLE
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Adquirir la capacitat d'organitzar les dades d'estudis empírics, avaluar la seva qualitat, descriure la informació i respondre a les hipòtesis plantejades amb el paquet de programes estadístics SPSS per Windows. (Assignatura impartida a la URV).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Importar al programa de tratamiento estadístico datos desde los programas de hoja de cálculo y bases de datos más habituales. AR2
AR3
Definir de forma correcta y completa los datos y guardarlos para su utilización posterior. AR2
AR3
Utilizar una sistemática de trabajo con el paquete estadístico que permita el regitro y control de las acciones realizadas y su repetición. AR2
AR3
Conocer cuales son las pruebas estadísticas bivariantes aplicables a la resolución de hipótesis sencillas. AR2
AR3
Comprender la necesidad de generar variables a partir de las observaciones originales para contrastar las hipótesis de interés y identifique las herramientas disponibles para esta tarea. AR2
AR3
Comprender el concepto de matriz de datos. AR2
AR3
Conocer los principios de la depuración de los datos. AR2
AR3
Programar las pruebas de hipótesis adecuadas a los datos e interpretar correctamente su resultado. AR2
AR3
Describir los datos mediante las técnicas gráficas disponibles y los estadísticos adecuados. AR2
AR3
Ordenar casos y seleccionarlos en función de criterios múltiples. AR2
AR3
Utilizar de forma eficiente las herramientas para la creación de nuevas variables. AR2
AR3
Adquirir la capacidad de organizar los datos de estudios empíricos, evaluar su calidad, describir la información y responder a las hipótesis plateadas con el paquete de programas estadísticos SPSS para Windows. AR2
AR3

Continguts
Tema Subtema
1. Entorno del paquete de programas estadísticos SPSS - Elementos básicos, ventanas.
- Forma de trabajo.
- Sintaxis SPSS.
2. Lectura de datos, definición de variables y creación de archivos
3. Transformación de datos Creación de nuevas variables a partir de les variables originales .
4. Selección y ordenación de individuos
5. Procedimientos de estadística descriptiva Generación de informes, tablas y gráficas
6. Inferencia estadística bivariante - Relación entre dos variables cualitativas
- Relación entre una variable cualitativa y una variable cuantitativa
- Relación entre dos variables cuantitativas
7. Análisis de diseños con datos apareados
8. Procedimientos avanzados

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15.8 0 15.8
Fòrums de debat
24 24 48
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC.
Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d’actualitat relacionats amb l’àmbit acadèmic i/o professional.
Atenció personalitzada Contactar amb els professors mitjaçant e-mail

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories virtuals i presencials sobre els continguts exposats en les sessions teorico-pràctiques. Moderació i supervisió dels fòrums de discussió entre alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació en fòrum d’alumnes supervisats i moderats pels professors avaluant la qualitat d’aquesta participació (no únicament la quantitat) 20%
Proves pràctiques S'entregarà a l'alumne un arxiu Excel amb les dades d'un supòsit pràctic. L'alumne tindrà que importar les dades a SPSS, generar noves variables, definir-les, realitzar les anàlisis pertinents per respondre a les preguntes i retornar els arxius resultants. Caldrà comentar els resultats. 80%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Manuals on-line versió 25 IBM SPSS

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Advanced_Statistics.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Bootstrapping.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Categories.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Complex_Samples.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Conjoint.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Custom_Tables.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Data_Preparation.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Decision_Trees.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Direct_Marketing.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Forecasting.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Missing_Values.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Neural_Network.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Regression.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Statistics_Base.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Statistics_Brief_Guide.pdf

ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/25.0/es/client/Manuals/IBM_SPSS_Statistics_Core_System_User_Guide.pdf

 

  • Lizasoain L, Joaristi L. SPSS para Windows. Madrid: Paraninfo, 1998.
  • Visauta B. Análisis estadístico con SPSS para Windows. Estadística Básica.Madrid: McGraw-Hill, 1999.
  • Visauta B. Análisis estadístico con SPSS para Windows. Volumen II:Estadística Multivariante. Madrid: McGraw-Hill, 1998.
  • Visauta Vinacua B y Martori i Cañas J.C. Análisis Estadístico con SPSS paraWindows. Vol 1 y 2. Mc Graw Hill. 2003.
  • SPSS 13.0 Base Manual del usuario.. Chicago: SPSS, Inc, 2004.SPSS 13.0 Guía breve. Chicago: SPSS, Inc, 2004.
  • SPSS 9.0 Gráficos interactivos. Chicago: SPSS, Inc, 1999.
  • SPSS Modelos de regresión 12.0. Chicago: SPSS, Inc, 2003.
  • SPSS Advanced models 9.0. Chicago: SPSS, Inc, 1999.
  • SPSS Tables 8.0. Chicago: SPSS, Inc, 1998.
  • Hawkins D. Biomeasurement: understanding, analysing and communicating data in the biosciences. Oxford: Oxford University Press, 2005: 1-208. (ISBN: 0-19-926515-1).
  • Samuel B Green; Neil J Salkind; Theresa M Akey. Using SPSS for Windows:analyzing and understanding data. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall,2000. (ISBN: 013020840X).
  • Andy P Field. Discovering statistics using SPSS for Windows: advancedtechniques for the beginner. London; Thousand Oaks: Sage Publications, 2000.(ISBN: 0761957545 0761957553).
  • Ferrán Aranaz M. SPSS para Windows. Programación y análisis estadístico.McGraw-Hill, 1996.
  • Ferrán Aranaz M. Curso de SPSS para Windows. Madrid, McGraw-Hill, 2002 (ISBN:84-481-3279-3).
  • Coakes, Sheridan J. SPSS Analysis Without Anguish Using SPSS Version 1for Windows. ISBN-10: 1-74216-546-X ISBN-13: 978-1-74216-546-2 - JohnWiley& Sons
  • Pardo ,A. y Ruíz, M. A. Gestión de datos con SPSS Statistics. Madrid: Síntesis, 2009(ISBN:9788497566483)
  • Palmer Pol, Alfonso Luis. Estadística aplicada con SPSS: Análisis del diseño factorial mixto. Edicions UIB (Colección: Materiales didacticos), 2016.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent