DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTERPRETACIÓ DELS RESULTATS NUTRICIONALS Codi 13675211
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
cristina.bedmar@urv.cat
mar.sorli@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
cristina.jardi@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ARANDA PONS, NÚRIA
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
SORLÍ AGUILAR, MAR
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant La combinació de múltiples factors alimentaris i nutricionals està relacionada amb la salut o les malalties més que el consum d’un aliment de forma aïllada. A la combinació d’aliments i nutrients se la denomina, de forma indistinta models o patrons alimentaris. A més de l’alimentació, el control del pes corporal, l’activitat física i les hàbits més saludables estan vinculats a la salut i la malaltia. Ara es planteja aprofundir en les bases metodològiques que permeten definir els models alimentaris. Estudiar les bases metodològiques que expliquen les combinacions de múltiples factors alimentaris i nutricionals que defineixen models o patrons alimentaris sobre la salut i les malalties. (Assignatura impartida a la URV).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 CE3-Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC4 CE4-Identificar perfectament la relació entre nutrients i patologies.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició.
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i aplicar metodologies específiques d'investigació en nutrició. AR1
AR2
AR3
Conèixer i saber utilitzar les bases de dades i programes informàtics útils en la investigació en nutrició. AR2
AR3
Conèixer els marcadors bioquímics de consum d'aliments i els sistemes per realitzar bones enquestes nutricionals. AC4
Saber seleccionar la enquesta alimentaria i/o paràmetres bioquímics més adequat als projecte científic. AR2
Interpretar els resultats de la valoració del consum alimentari AC3
AR2
AR3

Continguts
Tema Subtema
1. Avaluació de l’estat nutricional
2. Recomanacions d’ingesta nutricional
3. Consell alimentari
4. Avaluació del consum alimentari. Enquestes alimentaries - Enquestes alimentaries a nivell nacional o familiar.
- Registre dietètic.
- Recordatori 24 h.
- Historia dietètica.
- Qüestionari de Consum d’Aliments.
- Mètodes d’avaluació ràpida.
- Validesa i reproductibilitat de les enquestes alimentaries.
5. Taules de composició d’Aliments
6.- Indicadors bioquímics del consum alimentari
7.- Qualitat dels mètodes de valoració del consum alimentari - Fonts d’error en la valoració del consum.
- Validesa i reproductibilitat de les enquestes alimentaries.
8.- Interpretació dels resultats de les enquestes de consum alimentari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 16 24
Seminaris
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 16 24
Presentacions / exposicions
2 0 2
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura
Seminaris Exposició oral per part dels alumnes d‘un tema concret o d‘un treball (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d‘un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través dels diferents laboratoris.
Presentacions / exposicions Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Al finalitzar les classes presencials, al despatx i a través de l’e-mail: victoria.arija@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució del problema 30%
Presentacions / exposicions Resolució d’un cas pràctic: presentació escrita i defensa oral 30%
Proves objectives de preguntes curtes Tipus test i preguntes curtes, per avaluar els continguts teòrics. 30%
Altres

Competències transversals. Durant el desenvolupament de l'assignatura, i principalment en la part pràctica, es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i puntualitat a les classes i en l'entrega de treballs. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Serra MajemLl, Aranceta Bartrina J, Mataix Verdú J (eds). Nutrición y Salud Pública:Métodos, bases científicas y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2006
  • SerraLL, Arija V, Bautista I, Fernández J. Evaluación del estado nutricional. En:Medicina Preventiva y Salud Pública. Piédrola G, del Rey J, Domínguez M et al (11 ed). Barcelona. Elsevier-Masson, 2008. ISBN: 978-84-458-1913-5

  • Arija V, Fernández J. Métodos devaloración del consumo alimentario. En: Nutrición y Dietética Clínica. Salas J, Bonada A, Trallero R, Saló E, Burgos R(2 ed). Barcelona.Elsevier-Masson, 2008. ISBN: 978-84-458-1843-5

  • DapcichV, Salvador G, Ribas L, Pérez C, Aranceta J, Serra L, Arija V (comité científico). Consejos para una alimentaciónsaludable. Sociedad Española de Nutrición Comunitaria y Sociedad Española de Medicina deFamilia y Comunitaria, 2006. ISBN: M 38611-2006

Complementària
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent