Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
CE1-Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció. |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Saber les bases de la nutrició personalitzada. |
AR1
|
|
|
Comprendre els efectes dels components bioactius dels aliments en la funcionalitat cel•lular i coneix els mecanismes d'acció moleculars. |
AC1
|
|
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció |
Què són els polifenols. Classificació. Interacció amb proteïnes. Interacció amb carbohidrats. Interacció amb minerals i vitamines. Efectes antinutricionals dels compostos fenòlics. Toxicitat. |
2.- Aliments que contenen polifenols |
Compostos fenòlics en cereals i llegums. Compostos fenòlics en fruites i verdures. Compostos fenòlics en begudes. |
3.- Biodisponibilitat dels polifenols |
Absorció. Distribució. Circulació enterohepàtica. Metabolisme de fase I. Metabolisme de fase II. Metabolisme microbià. Excreció. |
4.- Els polifenols com antioxidants |
Relació estructura-funció. Potencial antioxidant dels polifenols dels aliments. Els polifenols com antioxidants en mamífers |
5.- Accions mitocondrials dels polifenols |
Efecte dels polifenols en la respiració mitocondrial i la fosforilació oxidativa. Producció d’oxiradicals pel mitocondri i efectes antioxidants dels polifenols. Apoptosi i polifenols. |
6.- Els polifenols com moduladors de rutes de senyalització i de l’expressió gènica |
Interacció dels flavonoides i els seus metabòlits amb les cascades de senyalització cel•lular. |
7.- Polifenols i salut |
Inflamació. Obesitat. Síndrome metabòlica. Diabetis tipus 2. |
8.- Polifenols i malalties cardiovasculars |
Factors implicats en un sistema vascular sa. Factors de risc per a les malalties cardiovasculars. Efectes dels polifenols sobre els factors de risc. |
9.- Quimioprevenció del càncer per els polifenols |
Modulació del cicle cel•lular. Modulació de les rutes de transducció de senyal. |
10.- Efectes dels Polifenols sobre altres malalties cròniques |
Cataractes. Alzehimer.... |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
19 |
38 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l’assignatura |
Seminaris |
Treball en profunditat d‘un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el que fer professional. |
Atenció personalitzada |
Temps que el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes |
|
Descripció |
Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes.
Begoña Muguerza
Despatx 100
begona.muguerza@urv.cat
977 55 8837 |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves que inclouen qüestions directes sobre un aspecte concret. L’alumne ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria impartida. La resposta que dóna l’alumne és breu. |
100 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Alan Crozier, Indu B. Jaganath and Michael N. Clifford, Dietary phenolics: chemistry, bioavailability and effects on health (2009), , Nat. Prod. Rep., 2009, 26, 1001–1043
Anna Arola-Arnal; Manuel Suárez; Maria Margalef; Gerard Aragonès; Lluís Arola; Cinta Blade; Begoña M, Analytical Methods for the Identification of Physiologically Bioactive Forms of Food Flavonoids (2015), , Flavonoids and Antioxidants (volume 40)' of Recent
Begoña Muguerza; Anna Arola-Arnal; Zara Pons; Lluís Arola; Cinta Blade; Manuel Suárez; Gerard Aragon, Beneficial Effects of Grape Seed Polyphenols on Cardiovascular Disease and Metabolic Syndrome (2015), , Flavonoids and Antioxidants (volume 40)' of Recent
Cinta Bladé , Anna Arola-Arnal, Anna Crescenti, Manuel Suárez, Francisca I. Bravo, Gerard Aragonès,, Proanthocyanidins and Epigenetics (2017), , Handbook of Nutrition, Diet, and Epigenetics . Spr
M. Margalef, F.I. Bravo, A. Arola-Arnal, B. Muguerza., Natural angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitors with antihypertensive properties (2017), , Natural Products Targeting Clinically Relevant Enz
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|