Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
|
|
|
|
1.- Els sistemes nerviosos central i perifèric. Visió de conjunt i integració anatòmica i funcional. Embriologia bàsica del sistema nerviós central i el seu significat funcional.
2.- Les cèl·lules del sistema nerviós. Aspectes funcionals.
3.- El sistema nerviós perifèric. Continuïtat funcional dels sistemes nerviosos perifèric i central
4.- El sistema nerviós autònom. Concepte i anatomia funcional del sistema nerviós autònom. Braços eferent i aferent del sistema nerviós autònom.
5.- Meninges i espais del sistema nerviós central. Anatomia clínica de les embolicades del sistema nerviós central.
6.- Ventricles i líquid cerebroespinal. Anatomia clínica de la circulació del líquid cerebroespinal.
7.- Vascularització del sistema nerviós central. Anatomia clínica del sistema vascular del sistema nerviós central.
8.- La medul·la espinal. Anatomia macroscòpica i microscòpica elementals. Anatomia funcional de la medul·la espinal.
9.- El tronc de l'encèfal. Anatomia macroscòpica i microscòpica elementals. Anatomia funcional del tronc de l'encèfal.
10.- Nervis cranials i nuclis dels nervis cranials. Trajecte i distribució dels nervis cranials. Anatomia funcional dels nervis cranials.
11.- El cerebel. Anatomia macroscòpica i microscòpica elementals. Anatomia funcional del cerebel.
12.- El tàlem. Grups talàmics. Anatomia funcional del tàlem.
13.- Els hemisferis cerebrals i l'escorça cerebral. Arquitectura bàsica i anatomia funcional.
14.- El cos estriat. Anatomia funcional dels circuits córtico-subcorticals.
15.- El sistema visual. Anatomia clínica de la via visual.
16.- L'hipotàlem. Anatomia funcional de l'hipotàlem. L'hipotàlem i el sistema límbic. El sistema olfactori.
17.- Anatomia funcional de les principals vies nervioses. Visió de conjunt.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Seminaris |
|
12 |
9 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
6 |
18 |
Seminaris |
|
0 |
0 |
0 |
Seminaris |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
0 |
0 |
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi i l'aprenentatge de l'alumne |
Seminaris |
a) Sessions per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. El treball es fa a partir d'imatges, de dades o de problemes.
b) Sessions d'anatomia radiològica.
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a la sala de dissecció i a l'osteoteca amb preparacions anatòmiques
|
Seminaris |
|
Seminaris |
|
Atenció personalitzada |
Resol·lució de problemes plantejats en les classes teòriques i/o pràctiques |
Descripció |
1- Presencials: hores convingudes amb el Dr. Fran J. Valderrama
2- Virtuals: franciscojose.valderrama@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen objetivo (tipo "test") con cinco opciones de las cuales una es verdadera. |
70% |
Proves pràctiques |
|
Se evaluarán:
1) Todas las prácticas de prosección realizadas en la sala de disección.
2) El examen práctico realizado sobre las piezas de prosección y las técnicas de imagen radiológica. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final de l'assignatura: - 70% de la prova teòric
- 30% de la prova pràctica
La qualificació obtinguda en l'examen pràctic NO es GUARDARÀ en cap cas per al curs vinent. Les proves d'avaluació que es realitzin constaran de dues parts, i tindran les següents característiques: - Un examen pràctic, que serà imprescindible tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total.
- Un examen teòric, que correspondrà al 70%.
Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles. 1ª convocatòria: inclourà tota la matèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades. 2ª convocatòria: inclourà tota la matèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents, s'ha de superar en una nota mínima de 5/10 Pel que fa a les proves pràctiques: - L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els articles: 21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals. |
Bàsica |
, , ,
|
Textos: -. A. R. Crossman, D. Neary. Neuroanatomía. Texto y atlas en color. 5ª ed. Barcelona: Elsevier-Mason; 2015. -. D. E. Haines. Principios de Neurociencia. Aplicaciones básicas y clínicas. 4º ed. Barcelona: Elsevier-Mason; 2013. -. M. F. Bear, M. A. Paradiso, B. W. Connors. Neurociencia. La exploración del cerebro. 4ª ed. Barcelona: Wolters-Kluber; 2016. Atlas: -.
M. Schünke, E. Schulte, U. Schumacher. Prometheus. Texto y atlas de
anatomía. Tomo 3. 3ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana; 2014. -. F. Paulsen. Sobotta. Atlas de anatomía humana. Vol. 3: Cabeza, cuello y
neuroanatomía. Tomo 3. 23ª ed. Barcelona: Elsevier-Mason; 2012. -. W.
Platzer, H. Fritsch, W. Kühnel, W. Kahle, M.
Frotscher. Atlas de Anatomía. Con correlación
clínica. Tomo 3. 9ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana; 2008. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per Accedir a la sala d'dissecció a els alumnes Hauran DE COMPLIR rigorosament AL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL D'BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DE L'MOODLE.
És OBLIGATÒRIA l'assistència a la sala de dissecció amb:
-. Bata, perfectament cordada, o pijama.
-. Guants. Sempre els dos, inclòs el dia de l'examen.
-. Calçat tancat.
-. El NOM i COGNOMS de l'alumne a la bata, perfectament visibles mitjançant el sistema que l'alumna o l'alumne vulgui.
NO es podrà ACCEDIR a la sala per l'incompliment de qualsevol d'aquestes normes. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|