DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MALALTIES DEL SISTEMA ENDOCRÍ I METABÒLIQUES Codi 14204128
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Cinquè 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
MASANA MARÍN, LUIS
VENDRELL ORTEGA, JUAN JOSÉ
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
Adreça electrònica danieldel.castillo@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
luis.masana@urv.cat
juanjose.vendrell@urv.cat
ana.megia@urv.cat
mariainmaculada.simon@urv.cat
josemaria.manzanares@urv.cat
mariaesther.solano@urv.cat
jordi.vadillo@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
silviadaniela.naf@urv.cat
antonio.rabassa@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
margarida.vives@urv.cat
daiana.ibarreche@urv.cat
miriam.abellan@urv.cat
theodora.michalopoulou@urv.cat
Professors/es
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
DOMENECH CALVET, JUAN
MASANA MARÍN, LUIS
VENDRELL ORTEGA, JUAN JOSÉ
MEGÍA COLET, ANA
SIMÓN MUELA, MARÍA INMACULADA
MANZANARES ERRAZU, JOSÉ MARÍA
SOLANO FRAILE, MARIA ESTHER
VADILLO BARGALLÓ, JORDI
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE IFTIMIE, SIMONA MIHAELA
NAF CORTÉS, SILVIA DANIELA
RABASSA SOLER, ANTONIO
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
VIVES ESPELTA, MARGARIDA
IBARRECHE GUEREDIAGA, DAIANA
ABELLÁN LUCAS, MIRIAM
MICHALOPOULOU , THEODORA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A24 Cirurgia
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A32 Cures cròniques
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A41 Els coneixements bàsics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
 A22 Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi tirotòxica
 A32 Prevenir les complicacions de la malaltia
 A36 Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A41 Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la patologia endocrina

2. Introducció a la patologia hipotàlem-hipofisària

3. Hormona del creixement. Acromegàlia.

4. Prolactina i les seves alteracions

5. Hipopituïtarisme

6. Tractament neuroquirúrgic de les neoplàsies hipotàlem-hipofisàries

7. Neurohipòfisi. Metabolisme fosfocalcic. Diabetis insípida.

8. Introducció a la patologia tiroïdal

9. Goll no tòxic

10. Hipertiroïdisme

11. Hipotiroïdisme

12. Tiroïditis

13. Nòdul tiroïdal

14. Càncer de tiroides

15. Cirurgia de la glàndula tiroide

16. Hiperparatiroïdisme primari

17. Hipoparatiroïdisme i altres causes de hipocalcèmia

18. Cirurgia de las glàndules paratiroides

19.Introducció a les malalties de les glàndules adrenals

20. Síndrome de Cushing

21. Insuficiència suprarenal

22. Hiperplàsia adrenal congènita

23. Sistema renina-angiotensina-aldosterona

24. Feocromocitoma

25. Altres tumors de la glàndula suprarenal

26. Cirurgia de la glàndula adrenal

27. Malalties de les gònades femenines

28. Hirsutisme

29. Malalties del testicle

30. Patologia de la mama masculina

31. Tumors endocrins múltiples

32. Diabetis. Introducció.

33. Classificació, diagnòstic i patogènia de la diabetis.

34. Tractament de la diabetis

35. Complicacions cròniques de la diabetis

36. Complicacions agudes de la diabetis

37. Hipoglicèmia

38. Cirurgia del pàncrees endocrí

39. Alteracions del metabolisme de l'aigua

40. Alteracions del metabolisme del sodi

41. Alteracions del metabolisme del potassi

42. Alteracions de l'equilibri àcid-base

43. Alteracions del metabolisme lipídic

44. Clínica de les dislipèmies. Estratègia diagnòstica i de detecció.

45. Tractament dietètic i farmacològic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A19
A21
A22
A24
A31
A32
A36
A41
B28
45 45 90
Seminaris
A3
A4
A19
A21
A22
A24
A31
A32
A36
A41
B28
10 10 20
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Clase magistral
Seminaris casos clinics
practiques cliniques
Sessió Magistral Exposició teòrica d'un tema per un expert de la matèria
Seminaris Aprofundiment d'un tema concret en format participatiu
Atenció personalitzada tutories pautades

Atenció personalitzada
Descripció
tutories amb contacte previ a la secretaria de la unitat docent del hospital universitari joan xxiii. Per Hospital Sant Joan, disponibilitat per tal de resoldre dubtes o problemes relacionats amb l'assignatura: contactar amb el professor via Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

HOSPITAL JOAN XXIII: Per superar l'assignatura cal complir els tres requisits que s'especifiquen a continuació: 1. Superar l'examen multitest i en el cas de Joan XXIII tasmbé un cas clinic. 2. Haver acudit al laboratori d'habilitats a fer l'entrevista clínica amb el pacient simulat. 3.Haver assistit al Practicum clínic i a la reunió amb el tutor per fer l'avaluació della pràctica clínica HOSPITAL SANT JOAN: Proves objectives de tipus test per avaluar conceptes teòrics i de maneig clínic

100





100
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatoria: mateixa metodologia d'avaluació que a la primera. Dates segons planing del deganat

L'avaluació a l'HUSJ es basa en l'examen tipus test. L'assitència a classe serà valorada.


Fonts d'informació

Bàsica BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S, LONGO D, JAMESON J., Harrison principios de Medicina interna , McGraw-Hill Interamericana, 2009 ,
GOLDMANN L, BENNET J, Cecil tratado de medicina interna. , McGraw-Hill Interamericana, 2009 ,
Rozman C, Farreras P, medicina interna, Elsevier,
Henry M. Kronenberg, Wiliiams. Tratado de endocrinologia, Elsevier España, 2009 ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent