Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Sala de dissecció |
- Característiques de la dissecció en el cadàver: Mètodes de conservació. Peculiaritats tècniques de la dissecció. Higiene a la sala de dissecció
- Dors: Anatomia de superfície. Músculs superficials i profunds.
- Coll: Triangles anterior i cervicals. Extremitat superior. Anatomia de superfície. Sistema venós superficial. Regió deltoïdal. Regió axil•lar. Braç
- Regió ventral del colze: Avantbraç. Canell. Mà
- Extremitat inferior: Anatomia de superfície. Regió glútia. Regió inguinocrural. Cuixa.
- Regió poplítia: Cama. Turmell. Peu
- Cavitat toràcica: Anatomia de superfície. Paret toràcica
- Cavitat abdominal: Anatomia de superfície. Regions topogràfiques. Músculs anterolaterals de l'abdomen
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
4.5 |
13.5 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Treballs |
|
9 |
4.5 |
13.5 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Familiarització amb la sala de dissecció i el material necessari per poder dissecar.
Informació normes d'ús de la sala de dissecció: comportament a la sala, respecte i agraïment als donants.
|
Presentacions / exposicions |
Cada grup de treball, ha d'exposar el seu treball a final de curs, en forma de presentació oral. |
Sessió Magistral |
L'assignatura és pràctica. Els alumnes treballen en grups de quatre. Cada grup te assignada uns regió anatòmica a dissecar. Han de demostrar coneixements anatòmics de la regió i aprendre les tècniques de dissecció.
MATERIAL NECESSARI:
- Bata blanca de màniga llarga amb punys només per a la sala de dissecció.
- Material bàsic de dissecció: pinces amb i sense dents, mànec bisturí i tisores. |
Treballs |
Dissecció de peces anatòmiques.
Cada grup de treball ha d'elaborar un treball final de l'assignatura, en forma de presentació oral. |
Atenció personalitzada |
Presencials: Durant les sessions a la sala de dissecció
concertar cita prèvia:
franciscojose.valderrama@urv.cat
montserrat.jove@urv.cat
|
Descripció |
Presencial: a la sala durant les sessions
Demanar cita prèvia:
montserrat.jove@urv.cat
franciscojose@valderrama@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
TREBALL FINAL
S'ha de realitzar un treball final de l'assignatura que mostri tota la feina de dissecció.
La memòria/presentació del treball te un valor de un 15% de l'assignatura.
L'exposició oral en grup del treball final te un valor de un 15% de l'assignatura (l'avaluació de l'exposició oral la faran els professors amb rúbriques -90%- i els companys dels altres grups -10%-). Hauran d'exposar tots els membres del grup amb l'ordre que els professors decideixin. |
30% |
Treballs |
|
El treball a la sala de dissecció en cada sessió, serà avaluat:
10% pels companys del propi grup a final de curs.
90% per part dels professors diàriament, de la següent forma:
- Actitud de l’alumne a la sala i amb els companys.
- Predisposició i interès per aprendre.
- Habilitats relacionades amb les tècniques de dissecció
- Capacitat de treball amb grup.
- Capacitat organitzativa.
- Nivell de preparació de les sessions |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
LOUKAS M, BENNINGER B, SHANE TUBS R, Guía fotográfica de disección del cuerpo humano, Primera, Elsevier España S.A.; 2013
GOSLING JA. [ y col.], Anatomía Humana, 2ª ed., Madrid: Mosby - Doyma; 1994.
KÖPF-MAIER P, Wolf-Heidegger's Atlas de Anatomía. I. Aparato Locomotor, II. Vísceras. , , Madrid: Marbán Libros, S.L.; 2000
JACOBS JJ., Manual de disección humana de Shearrer., 7ª ed., México: Interamericana / McGraw-Hill; 1991.
Llusá Pérez M,Merí Vived, A, Ruano Gil, D., Manual y Atlas Fotográfico de Anatomía del AparatoLocomotor., , Madrid: Medica panamericana; 2004
Netter FH., Atlas de Anatomia Humana, 5 ed.,
Nielsen M, Miller S, Atlas de Anatomia Humana, , Madrid: Editorial Médica Panamericana, S.A.; 2012.
Putz R, Pabst R, Sobotta Atlas de anatomía humana (2 v)., 23ª ed., Madrid: Elsevier España S.A.; 2012
Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E., Atlas deanatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano., 7ª ed., Madrid: Elsevier Science; 2011.
Rouviere H, Delmas A, Delmas V., Anatomía Humana. Descriptiva, Topográfica y Funcional. 4 v., 12 ed, Barcelona: Masson; 2012.
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo Anatomia General y Aparato Locomotor., , Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2005.
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 2 Órganos internos., 2ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 3 Cabeza, cuello y Neuroanatomia., 2ª ed., Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011.
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM., Gray Anatomía para estudiantes., 2ª ed., Elsevier
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|