DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Codi 14204222
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Adreça electrònica monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
Professors/es
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Web
Descripció general i informació rellevant Bases sobre la nutrició i l'alimentació. Principis fisiològics de l'absorció, la digestió i la utilització dels nutrients. Factors que condicionen la ingesta i la necessitat de nutrients. Utilització dels nutrients en diferents situacions fisiològiques. Recomanacions alimentàries en l'individu sa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A30 Nutrició
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B16 Raonament clínic
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A30 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A45 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques
Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B16 - Ser capaç d’ interpretar la informació científica
 B28 - Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
ENERGETIC AND MACRONUTRIENTS REQUIREMENTS IN PHYSICAL ACTIVITY 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
PHYSIOLOGICAL MECHANISMS UNDERLYING NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY OF SPECIFIC TARGETS
8. Health and Fitness
9. Physiology in different sport practice contexts
10. Children, Youth and Adult Coaching Environment
11. Patients with chronic disease.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A30
A45
B16
B28
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
B3
B16
B28
12 18 30
Treballs
B3
B28
4 6 10
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de preguntes curtes
B16
B28
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduction of the Subject
Sessió Magistral Lectures of the different issues
Pràctiques a laboratoris Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Treballs Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Atenció personalitzada Personal attention to the student

Atenció personalitzada
Descripció
The timetables will be indicated the first day, during the introducction of the subject.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B3
B28
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Proves objectives de preguntes curtes
B16
B28
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures 60%; practical sessions 40%) 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
  • Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria.
  • Es pot faltar a una pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.
  • L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.

  • Fonts d'informació

    Bàsica
  • Mc Ardle, W.; Katch F.I. Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance. 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010.
  • Berdanier, L.; Berdanier CD. Case studies in physiology and nutrition. 1st. Ed. CRC Press, 2010.
  • Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L. Physiology of sport and exercise. 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008.
  • Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent