Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A27 |
Rehabilitació i fisioterapia |
| A32 |
Cures cròniques |
| A34 |
Teràpies alternatives o complementàries |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
| A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A27 |
Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
Conèixer les indicacions de ortesi i pròtesi
Conèixer les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia
| | A32 |
Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
Conèixer l’estimulació precoç i psicoteràpia del nen
| | A34 |
Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
Saber valorar el possible efecte d'aquestes teràpies quan s'associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràxia, bioretroalimentació, etc.)
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
| | A39 |
Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció a l'ergonomia
|
• Definició de l'ergonomia: antecedents i principis generals.
• Ciències relacionades amb l'ergonomia.
• L'ergonomia i la biomecànica.
• Antropometria.
• Els camps de treball de l'ergonomia.
• Etapes de disseny ergonòmic.
|
Tema 2: Anàlisi ergonòmic
|
1. L'ergonomia en el treball: introducció.
2. Anàlisi ergonòmic del lloc de treball.
3. Requeriments de lloc de treball.
4. diagnòstic ergonòmic.
|
Tema 3: Informe ergonòmic i guia de recomanacions adaptades al lloc de treball
|
1. Informe ergonòmic: desenvolupament de l’informe i determinació de prioritats.
2. Guia de recomanacions: pautes de prevenció.
|
Unitat 4: Riscos Laborals
|
1. Riscos professionals: Introducció.
2. Els riscos laborals del professional de la salut:
3. Malalties professionals més freqüents en l’àmbit de la salut
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
3 |
6 |
9 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
40 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
|
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
|
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Activitat en grup
|
Activitats individuals 15%
Activitats en grup 85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà a través d'avaluació contínua, que consistirà en: - Avaluació individual: 15% de la nota final - Avaluació grupal: 85% de la nota final Cal assenyalar que els diferents aspectes de l'avaluació (individual i grupal) no són mútuament excloents: l'estudiant ha d'obtenir com a mínim un aprovat en cada una d'elles per tal d'obtenir la qualificació final de l'assignatura. Si una activitat està suspesa, es podrà tornar a presentar amb les correccions oportunes dins el termini establert pel professor. Si tot i així, l'activitat segueix estant suspesa, l'assignatura quedarà suspesa. La presentació de les activitats fora de termini o no presentar alguna d'elles significa el suspens automàtic de l'assignatura. La presentació de totes les activitats (individuals i grupals, escrites i orals) en anglès suposarà un 10% més de la nota final de l'assignatura. |
Bàsica |
Mondelo, Pedro., Ergonomía 1. Fundamentos: Diseño de puestos de Trabajo. , Edicions UPC, , 1995
Mondelo, Pedro., Ergonomía 2. Confort y estrés térmico., Edicions UPC,, 1997
Mondelo, Pedro., Ergonomía 3. Diseño de puestos de Trabajo., Edicions UPC,, 2001
Mondelo, Pedro. , Ergonomía 4. Trabajo en oficinas., Edicions UPC,, 2013
Cruz G, Alberto J., Ergonomía aplicada., Madrid: Starbook,, 2011.
Kumar S, Ergonomics for rehabilitation professionals., Boca Raton: CRC Press,, 2009.
Vaquero JL, Ceña R, Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. , Madrid: Pirámide, 1996
Roughton JE., Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management. , Rockville: Government Institutes Inc., , 1996.
Jover L., Ergonomía evaluación y diseño del entorno. , Madrid Alianza, 2000
Idoate García, Víctor, Ergonomía de hospitales y centros de salud , Pamplona : [l'autor], DL , 2004
Ramírez Cavassa, César, Ergonomía y productividad, México, [etc.] : Editorial Limusa, cop. , 2006
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar aquesta assignatura durant l'últim curs del grau.
L'assignatura s'imparteix en català. La documentació proporcionada a través de moodle pot estar indistintament en català, castellà o anglès |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|